Trapleuning lakken/beitsen of in de olie

Eef D

  • #1
Ik heb mijn trapleuning kaal geschuurd. Nu wil ik hem behandelen. Ik wil graag dat je de houtstructuur blijft zien en dat de kleur zoals hij nu is behouden blijft. Wat kan ik het beste doen?

Eveline
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou hem lakken met (boten)lak, geeft ook een goede grip.
Met olie moet dat om de zoveel tijd herhaald worden en met olie in combinatie met huidvet is het zeer moeilijk er ooit nog iets anders op te zetten.
 

Poster

  • #3
Met b.v. Eph.an.s hardhout olie brengt u een structuurhoudende glans op, één maal ontvetten en 2/3 lagen aanbrengen, bij beschadiging heel licht opschuren en opnieuw simpel aanbrengen.
In de olie zit lak verwerkt, en wordt een harde laag.
Bij mij op m'n schepen met meestal een vochtige omgeving werkt dit perfect op H.H. lijsten en leuningen.
Niet geschikt voor vloeren.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Kan.

U kunt ook een 1 komponent watergedragen parketlak gebruiken. Deze is er in 3 varianten: extra mat, zijde- of hooglans. De parketlak is uitermate slijtvast en de matte versie geeft nauwelijks verdonkering van de houtstruktuur. Het is echter wel zo: hoe hoger de glansgraad des te duurzamer de bescherming. Alle 3 drogen ze snel, veroorzaken geen stank en zijn op waterbasis ( echter niet verdunnen ).
 

Eef D

  • #5
Heel erg bedankt voor de tips. Het wordt dus lakken. Ik ga ermee aan de slag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu