Trap schilderen - welke verf?

Jochem81

  • #1
Ik heb in huis tot nu toe alle kozijnen en plinten geschilderd met Sigma S2U gloss.
Ik wil binnenkort beginnen aan het schilderen van de trap en vroeg me af wat verstandig is om te gebruiken. De vertrouwde en makkelijk te verwerken S2U gloss of Sigmaluxe SP Satin een watergedragen verf speciaal voor trappen.
Op zich lijkt me de Sigmaluxe SP Satin wel handig omdat de trap erg donker is waardoor alkydverf wellicht gaat vergelen en vanwege de snelle droogtijd. Is dit net zo makkelijk te verwerken als de S2U?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Alhoewel u een heel assortiment merken opnoemt, wat hier op het forum niet mag:

Die speciale verf voor trappen ( en voor de kassa) kunt u wel in het schap laten staan, de "gewone" watergedragen Satin uitvoering is uitstekend bruikbaar voor trappen. Wij gebruiken al jaren deze verf voor trappen.

De ondergrondbehandeling is belangrijker: alkydlagen geheel matteren alvorens met watergedragen verf over te schilderen.

Hoogglans op een trap maakt het naar benden storten als u sokken aan hebt een stuk makkelijker, dus dat zou ik niet doen.

De watergedragen Satin versie is net zo gemakkelijk te verwerken en u kunt de trap na 8 a 10 uur op sokken weer belopen. ( zonder dat u op het gladde oppervlak mogelijk onderuit gaat zoals bij gloss).
 

Coating

  • #3
Er is geen verffabrikant die dekkende verf produceert voor de trappen. Uitsluitend in combinatie met bijvoorbeeld halve maantjes.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Nou nee. Ik kan u 2 gerenommeerde Nederlandse verffabrikanten noemen die dekkende, in elke gewenste kleur verkrijgbare, "Trappenverf / lak" in hun assortiment voeren. Dit zijn urethan versterkte verven.
Neemt niet weg dat erg geen enkele 1 komponentverf geschikt is om zwaar te belasten.
 

Coating

  • #5
Beide S' en, zullen op hun reguliere 1 component producten geen enkele schriftelijke garantie verstrekken met betrekking tot het aanbrengen van dit soort producten op beloopbare vlakken.
Uiteraard zijn er wel producten voor deze toepassingen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Precies. Maar de consument zoekt nu eenmaal naar producten die makkelijk verwerkbaar zijn ( 1 component verven ). Ik denk niet dat men zich druk maakt over garantiebepalingen van een fabrikant.
 

Fuelflow

  • #7
Beste Kees en anderen,

Ook ik ben voornemens mijn trap, welke nu nog geheel in de meranti houtkleur staat van 20jr geleden, te schilderen in 9010. Het liefst een zijdeglans.

Bij de welbekende "winkel" gaven ze mij het advies "merk" te gebruiken. Voor wat mij betreft een prima waterbasislak tot dusver al is het even wennen voor een doorgewinterde hobbyist welke na 15jaar weer klust!
Wel vertelde ze dat ik er beter een sterke blanke zijdeglans lak overheen zet als afwerkingslaag tegen extreme slijtage...

Wat is uw mening hierover?
Ikzelf wil natuurlijk na het gronden het liefst twee lagen erop zetten en op de treden wellicht een derde laag.
Het liefst werk ik eerst met een rollertje en daarna met de kwast.
Maar beter goed gedaan dan niet geluisterd... ;-)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Ook Gij Brutus! Sommige mensen zijn hier faliekant tegen.
Uw werksysteem is goed: 2 x gronden en 1 x aflakken, kan ook andersom, maar wel minimaal 3 lagen aanhouden ivm de einddikte.

Leuk voor de kassa van de winkel,en het staat u vrij om een blanke lak over de laklaag aan te brengen, maar extreme slijtage houd u hiermee niet tegen. Nogmaals: 1 komponenten verf is er niet voor gemaakt om zwaar te belasten. En dat doet u vooral op de neuzen van de treden.

Door deze goed af te ronden voorkomt u vroegtijdige slijtage plekken want op scherpe kanten blijft weinig verf staan zoals wij dat noemen.

Als u de discipline kunt opbrengen om niet met zwaar schoeisel over de treden te lopen kan een goed aangebracht verfsysteem het best wel een tijdje uithouden.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
Verzoek aan de vragensteller om niet onnodig merken te noemen.
Zie hiervoor de forum regels.
Merknamen aangepast.
 

Fuelflow

  • #10
Beste Frank,

Ik heb niet heel erg mijn best hoeven doen om de kluszaak en het merk te censureren. Twee 'x-jes' per naam was in mijn ogen een goede oplossing. Dat het merk SXigmX in het eerste bericht een keer of vijf aan je aandacht is ontsnapt begrijp ik dus niet helemaal.

Jammer dat je er zo over valt. Je verzoek wordt gehonoreerd ;-)

Vriendelijke groet,
FF
 

Fuelflow

  • #11
Beste Kees,

Dank voor je antwoord. Ik hoop dat je uit mijn berichtje hebt kunnen ontcijferen om welk merk het hier zou gaan. :roll:

Wat bedoel je precies met, 'sommige mensen zijn hier faliekant tegen'? Begrijp ik niet echt.

Ik zal zeker drie lagen aanhouden en mijn voorkeur gaat uit naar twee keren aflakken vanwege dezelfde kleurtint. (wegens prijsverschil weer goed voor kassa uiteraard...)
De neuzen van de trap zal ik iets verder afronden inderdaad, een goede tip. Nu zijn ze nog 45gr geschaafd en op die blanke lak zie ik geen slijtplekjes.
Ikzelf zou nog wel zonder schoenen de trap op en af willen, de vrouw en smurf in huis denken hier vast anders over...

:mrgreen:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Geen ruimte voor een lift naast de trap? :lol:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #13
Fuelflow schreef:
Dat het merk SXigmX in het eerste bericht een keer of vijf aan je aandacht is ontsnapt begrijp ik dus niet helemaal.
Het was niet aan mijn aandacht ontsnapt, daar had het nog enige functie, bouwmarktnamen hebben geen functie.
 

Fuelflow

  • #14
Het is nu nog lastiger te begrijpen, Frank.

Het ging toch om merknamen welke je hebt aangepast? Ik heb een firmanaam met twee 'x-jes' heb geplaatst... :oops:
Voor het een maak je een uitzondering, het andere niet?
Het was en is bij mijn post niet geschreven als "directe positieve of negatieve reclame voor een bepaald merk, bedrijf of artikel".

Gebruik ook eens als je tijd heb de functie 'Zoeken' bovenaan het forum en tik eens die bewuste firmanaam in. Neem een bakkie koffie en kijk rustig wat je allemaal kunt wijzigen....

Neem mij niet kwalijk, maar practice what you preach. Je gaat er mij nu niet meer over horen, succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu