Een aantal jaar geleden heb ik deze installatie aangelegd: min of meer optie Nieuw D uit
www.klusidee.nl
In de discussie destijds is het overdrukventiel niet meer terug gekomen en ik heb het ook nooit geïnstalleerd.
Ik heb dus een vergelijkbare situatie als in deze discussie:
www.klusidee.nl
De aan/uit thermostaten werken zo dat ze eerst de kleppen bedienen. Zodra de klep open is gaat de ketel aan (duurt ong. 3 minuten). Als de thermostaat uitgaat gaat eerst de ketel uit en daarna sluit de klep (duurt ook weer ong. 3 minuten denk ik)
Sinds het thuiswerken intensiever is geworden wordt het kleine circuit (zone 2 hierboven) veel meer gebruikt.
Ik heb nu regelmatig last van een waterslag in de leidingen vlak voor de ketel aanslaat.
In bovenstaande vergelijkbare situatie gaf Chathanky aan dat dit wel een mooi systeem lijkt maar dat de ketel zodra hij uit gaat zn warmte niet meer kwijt kan. Ik heb dit nooit gemerkt, maar de waterslag lijkt toch wel een indicatie dat de ketel in het stukje voor de kleppen nog druk opbouwt nadat de kleppen gesloten zijn.
Ik heb als test eens een van de kleppen altijd open gezet en dan is de waterslag weg.
Mijn idee was nu om toch zo'n overdrukventiel / bypass te installeren om die drukopbouw voor de kleppen te voorkomen. Het probleem is nu dat de kleppen vrijwel direct na de ketel zitten. Ik kan de bypass dus nooit op meer dan 20 cm bij de ketel vandaan monteren. In de handleiding van de ketel is niets terug te vinden over de nodige afstand voor een bypass. Dat zal ook wel bypass afhankelijk zijn, maar daar is het lastig op zoeken.
In zone 2 zitten alleen gewone radiator kranen (dus geen thermostaatkranen). Mijn idee is nu om in plaats van een bypass tussen aanvoer en retour een bypass over de klep van zone 2 te zetten. Dat heeft als voordeel dat als de bypass opengaat het warme water niet direct de ketel weer instroomt en het zou moeten voorkomen dat er drukopbouw voor de kleppen plaatsvindt.
Is dit een goed idee of sla ik de plank helemaal mis?
Uitbreiding cv installatie
Een aantal jaren geleden heb ik mijn gaskachels vervangen door een cv installatie. De situatie is nu als volgt. Het betreft een bovenwoning (1e, 2e en 3e verdieping) Op de 3e verdieping hangt een hr combiketel (Remeha avanta CW4). Vanaf de ketel gaan er 22m slangen naar een verdeler op de 2e...

In de discussie destijds is het overdrukventiel niet meer terug gekomen en ik heb het ook nooit geïnstalleerd.
Ik heb dus een vergelijkbare situatie als in deze discussie:
Bypass-klep
Hallo forum leden, Ik heb nu een mechanische bypass-klep geplaatst tussen de aanvoer- en retourleiding, omdat mijn cv middels kleppen 2 circuits bediend. Zijn deze bypass-kleppen ook in een electrische bediende uitvoering te verkrijgen ?

De aan/uit thermostaten werken zo dat ze eerst de kleppen bedienen. Zodra de klep open is gaat de ketel aan (duurt ong. 3 minuten). Als de thermostaat uitgaat gaat eerst de ketel uit en daarna sluit de klep (duurt ook weer ong. 3 minuten denk ik)
Sinds het thuiswerken intensiever is geworden wordt het kleine circuit (zone 2 hierboven) veel meer gebruikt.
Ik heb nu regelmatig last van een waterslag in de leidingen vlak voor de ketel aanslaat.
In bovenstaande vergelijkbare situatie gaf Chathanky aan dat dit wel een mooi systeem lijkt maar dat de ketel zodra hij uit gaat zn warmte niet meer kwijt kan. Ik heb dit nooit gemerkt, maar de waterslag lijkt toch wel een indicatie dat de ketel in het stukje voor de kleppen nog druk opbouwt nadat de kleppen gesloten zijn.
Ik heb als test eens een van de kleppen altijd open gezet en dan is de waterslag weg.
Mijn idee was nu om toch zo'n overdrukventiel / bypass te installeren om die drukopbouw voor de kleppen te voorkomen. Het probleem is nu dat de kleppen vrijwel direct na de ketel zitten. Ik kan de bypass dus nooit op meer dan 20 cm bij de ketel vandaan monteren. In de handleiding van de ketel is niets terug te vinden over de nodige afstand voor een bypass. Dat zal ook wel bypass afhankelijk zijn, maar daar is het lastig op zoeken.
In zone 2 zitten alleen gewone radiator kranen (dus geen thermostaatkranen). Mijn idee is nu om in plaats van een bypass tussen aanvoer en retour een bypass over de klep van zone 2 te zetten. Dat heeft als voordeel dat als de bypass opengaat het warme water niet direct de ketel weer instroomt en het zou moeten voorkomen dat er drukopbouw voor de kleppen plaatsvindt.
Is dit een goed idee of sla ik de plank helemaal mis?