Over mijn CV-ketel staat een bypass.
De ketel stuurt twee zones aan met elk een eigen klep, 1 voor radiatoren en 1 voor vloerverwarming. Direct na de ketel in de aanvoerleiding zit een T-stuk waarvan de ene aansluiting naar de bypass loopt en de andere aansluiting naar de zonekleppen. In de leiding van de bypass zit een terugslagklep (denk ik, gezien het pijltje). De leiding is vervolgens aangesloten op de retourleiding op de ketel. De terugslagklep kan ook een overdrukventiel zijn, er zit een rode knop op die instelbaar is van 0 tot 0.5.
Voor mij zijn hier twee dingen vreemd aan.
Ten eerste is de bypass altijd warm als één van de zones warmte vraagt. De weerstand door de bypass is volgens mij zoveel lager dan door de zones dat automatisch de temperatuur op de retour bij de ketel gelijk wordt aan die in de aanvoerleiding.
Het tweede is dat als de thermostaat voor de radiatoren geen warmte vraagt (klep voor de radiatoren staat dus dicht) dat de radiatoren dicht bij de ketel wel (redelijk) warm worden als de vloerverwarming wel warmte vraagt. Ik denk dat dit komt omdat de temperatuur in de leiding naar de radiatoren langzaam oploopt door de temperatuur in de bypass.
Is dit de normale manier waarop een bypass zou moeten werken?
De ketel stuurt twee zones aan met elk een eigen klep, 1 voor radiatoren en 1 voor vloerverwarming. Direct na de ketel in de aanvoerleiding zit een T-stuk waarvan de ene aansluiting naar de bypass loopt en de andere aansluiting naar de zonekleppen. In de leiding van de bypass zit een terugslagklep (denk ik, gezien het pijltje). De leiding is vervolgens aangesloten op de retourleiding op de ketel. De terugslagklep kan ook een overdrukventiel zijn, er zit een rode knop op die instelbaar is van 0 tot 0.5.
Voor mij zijn hier twee dingen vreemd aan.
Ten eerste is de bypass altijd warm als één van de zones warmte vraagt. De weerstand door de bypass is volgens mij zoveel lager dan door de zones dat automatisch de temperatuur op de retour bij de ketel gelijk wordt aan die in de aanvoerleiding.
Het tweede is dat als de thermostaat voor de radiatoren geen warmte vraagt (klep voor de radiatoren staat dus dicht) dat de radiatoren dicht bij de ketel wel (redelijk) warm worden als de vloerverwarming wel warmte vraagt. Ik denk dat dit komt omdat de temperatuur in de leiding naar de radiatoren langzaam oploopt door de temperatuur in de bypass.
Is dit de normale manier waarop een bypass zou moeten werken?