Werking van hout (m.b.t. poort)

Picobello

  • #1
Goedemiddag,

Ik sta eindelijk op het punt te beginnen met het maken van een dubbele poort.
Echter blijft het mij weleens onduidelijk wanneer nu wel of geen rekening te moeten houden met de werking van het hout.

Het moet iets vergelijkbaars worden als de poort op de foto hieronder (alleen het bovenste gedeelte met diagonale latjes doe ik dan verticaal om het niet te moeilijk te maken)

Als je kijkt naar de verticale planken in het frame (gedeelte met de schuine klampen), waarom zou je in deze situatie die planken net als de klamp wel strak in het frame kunnen plaatsen, en bij het plaatsen van bijvoorbeeld houten gevelbekleding wél weer op de kopse kanten beetje ruimte over moeten laten?

Ik wil mijn poort maken van Douglas hout en het frame zal 58mm worden. Dan maar meteen een extra vraag: hoeveel mm ruimte tussen de twee poortdeuren houden om te voorkomen dat die deuren in de winter gaan klemmen? Het dubbele bij een standaard enkele buitendeur, zeg 10-15mm?

Ik hoop dat jullie hier wat meer duidelijkheid over kunnen verschaffen, want dit is iets wat langer onduidelijk is bij mij...

Groetjes

poort.jpg
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #2
Ga er vanuit dat hout in de breedte werkt en niet of nauwelijks in de lengte.
Hier moet je met de constructie rekening houden.
 
  • Like
Waarderingen: Walker

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #3
Het hangt grotendeels af van de beginstaat het hout: vaak wordt in de tuin redelijk nat/vers hout gebruikt. Dat zal een stuk gaan krimpen naarmate het droogt. Dan kun je het dus strak tegen elkaar aan monteren, ervan uitgaande dat er vanzelf kieren ontstaan die groot genoeg zijn en het hout nooit natter wordt dan bij aanschaf/montage.

Als je poort gaat klemmen, kun je er natuurlijk altijd nog een stukje afhalen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Impie schreef:
ervan uitgaande dat er vanzelf kieren ontstaan die groot genoeg zijn en het hout nooit natter wordt dan bij aanschaf/montage.
Dat kun je echt vergeten. Hout bij de groothandel of bouwmarkt is teruggedroogd. Mag jij bedenken wat het doet in het najaar na 3 weken regen...
 

Picobello

  • #5
Nouja, kieren ontstaan? Op welke plaatsen bedoel je dan?
Als hout nauwelijks in de lengte werkt, waarom moet men bij het plaatsen van bijvoorbeeld gevelplanken altijd wat ruimte houden op de kopse kanten?

Maar er vanuit gaande dat je er in de praktijk eigenlijk alleen in de breedte rekening mee moeten houden, hoeveel mm ruimte zou ik moeten houden tussen de verticale planken in het onderste stuk frame bij die klampen? Ik dacht aan een dikke spijker als tussenruimte, dus slechts paar mm? Op die foto in mijn eerste post zie ik trouwens ook bij deze planken geen enkele tussenruimte..? Nu zou dit gaan om bankirai wat heel weinig werkt dus wellicht dat je bij deze houtsoort daarom wel alles strak op elkaar kan gooien?

Is er nog een handige vuistregel/meetmethode hoe je voor jezelf bij dergelijke projecten tot een veilige werkmarge kunt komen? (rekening houdend met type hout en omvang)
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #6
Bij gevelplanken is dat volgens mij om de kopse kanten te beschermen. Die nemen immers eenvoudig(er) water/vocht op en wil je dus enigszins vrij hebben zodat het kan ventileren/drogen. Daarnaast schaalt de werking met de lengte; 1% van 2 meter is toch al 2 centimeter.

Alles op elkaar monteren/houden kun je vergeten: buiten wisselen de omstandigheden teveel en krijg je altijd kieren - ook bij bankirai. De foto's zijn altijd netter dan het echte werk vanwege marketing.

Verder is er geen vuistregel, vanwege wat ik al zei: de beginstaat van het hout. Als je gedroogd hout koopt, zul je veel grotere marges aan moeten houden dan natter hout. Geïmpregneerd hout ligt in de bouwmarkt meestal een stuk natter dan iets als douglas. Kieren krijg je echter sowieso, maar je kunt doorkijk daarbij voorkomen met profielen als tong&groef en rabat.

@Walker Het deel dat je aanhaalt gaat natuurlijk alleen op als je nat hout koopt, en dat is bij (geïmpregneerd) tuinhout al wat sneller het geval. Hardhout is inderdaad vrijwel altijd gedroogd, zeker in de bouwmarkt. Het was ook geen aanbeveling, maar meer een anekdote om aan te geven dat er geen algemene vuistregel te hanteren is.
 

Dirk P

  • #7
werking zal niet te voorkomen zijn. wel handig om de verstelbare poortbeslag te gebruiken zodat je eenvoudig kunt bijstellen

Verstelbaar-Poortbeslag-Zwart-Zwaar-30-cm-1.jpg
 

Picobello

  • #8
Bedankt voor de reacties.
Verstelbaar deurbeslag had inderdaad de voorkeur, echter omdat de poort naar buiten toe moet draaien en ik de scharnieren aan de binnenkant van de hengen aan de binnenkant van de deur wil plaatsen, leek dat niet ideaal.

Opzich moet allebei volgens mij wel kunnen, denk ik nu bij nader inzien, maar ik heb tijdje geleden die niet verstelbare duimplaten en hengen al gekocht. Het liefste had ik zo min mogelijk ruimte tussen paal en poortdeur, maar ontkom er toch niet aan om er minimaal centimeter of 5 tussen te houden.

Ik denk dat ik de poort dan maar redelijk strak laat aansluiten tussen de 2 deuren in en wanneer het gaat klemmen dan maar wat bijschaaf..

Hoe adviseren jullie de schuine klampen vast te maken? Wordt kops op zijkant hout, lijmen en pockethole voldoende neem ik aan? Pen gat verbinding met zo'n klamp lijkt mij wat lastig te maken.
Ik ga binnenkort eens oefenen met pen gat verbindingen maken en dan zal op die manier het frame in elkaar gezet worden met de verticale rachels aan de bovenkant met deuvels.

Eventueel daar waar het planken beschot tegen de klamp aankomt ook maar gewoon lijmen?
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #9
Pocketholes moet je mee oppassen buiten, omdat er makkelijk water in kan blijven staan. Lijm is ook niet ideaal. Vergeet niet dat op die schoren de meeste kracht komt te staan van de hele poort. Hij moet dus uitermate strak zitten en goed bevestigd zijn.

Verder is er denk ik referentiemateriaal genoeg op YouTube, zoals deze - waar je op 8:05 ook meteen ziet waarom die schoren zo belangrijk zijn.
 

Picobello

  • #10
Pocketholes dicht ik natuurlijk af met van die speciale opvulhoutjes en dat werk ik dan strak en egaal bij met plamuur oid. Dus water zal er niet in blijven staan. Ik ga de poort zeer waarschijnlijk verven omdat ik een blank houten poort niet zo heel mooi vind staan in dit geval (denk ik).. Dus dan kan ik wel alles mooi afwerken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu