Welke dikte regels frame voor isolatie binnenkant

tokstokstoks

  • #1
Ik ga mijn schuine dak vanaf de binnenzijde isoleren met houtvezelplaten van 100mm dik.
Ik heb onlangs te horen gekregen van dakdekkers dat de afwerking aan de binnenkant beter niet in contact kan staan met het dakbeschot.

Zij geven o.a. aan:
Stel er loopt iemand op het dak dan kan dit scheuren veroorzaken wanneer de afwerking aan de binnenkant gipsplaat plus stuc is.

Ik wil daarom een frame maken tussen de al bestaande steunbalken waartussen ik de houtvezelplaten klem.
Dit frame is bevestigd aan de al bestaande steunbalken en staat los van het dakbeschot.

Ik vroeg mij het volgende af:
1. Maakt het uit voor de isolatiewaarde wanneer ik regels neem van 45x45 of 95x45?
Tussen 95x45 kan ik makkelijker de platen bevestigen maar achter een regel van 45x45 kan ik makkelijk nog wat isolatie stoppen.

2. Stel, ik gooi het over een andere boeg en ik kies voor een houten afwerking middels vellingdelen, is een frame dan nog nodig?
Kan ik dan wellicht niet gewoon kiezen voor regels van 100mm diep/dik die direct aan het dakbeschot zijn bevestigd?
 

Charel

  • #2
Je hebt de verkeerde raad gekregen.
Je moet de ruimte tussen het onderdak (dakbeschot) en het dampscherm aan de binnenkant volledig vullen met isolatie.
Ik zie niet in hoe de binnenafwerking zou kunnen beschadigd worden bij het eventuele stappen op het dakbeschot terwijl tussen beide nog soepel materiaal zit.
Trouwens, 10 cm houtwolplaten is eigenlijk veel te weinig.
 

tokstokstoks

  • #3
Dankjewel Charel voor je antwoord.
Excuses, ik denk dat ik het niet duidelijk genoeg heb verwoord.
De ruimte tussen het dampscherm en de binnenkant ga ik wel volledig vullen.
De reden dat ik voor 100mm houtvezelplaat ga is dat het dak al vanaf de buitenkant met isofoil is geisoleerd.
Ik woon in een rijtjeshuis en gezien de ruimte in de constructie was het niet mogelijk een hogere rd waarde dan 3,5 te realiseren van buitenaf. Dit is de reden dat ik het vanaf binnen nog na wil isoleren.

Eigenlijk is de vraag wat beter is:
1. De regels komen direct tegen het dakbeschot aan.
Deze zijn dan 100mm diep, evenveel als de houtvezelplaten.
De houtvezelplaten worden dan tussen de regels gedrukt waarover ik dan een dampscherm bevestig.
Als ik je goed begrijp gaf je al aan dat dit geen gevolgen heeft voor de binnenafwerking.
Op zich logisch, op de huidige steunbalken zit ook direct het dakbeschot.

2. De regels komen los te staan van het dakbeschot maar zitten vast aan de huidige steunbalken.
Deze zijn dan 45x45 of een ongeveer vergelijkbare maat.
De houtvezelplaten worden dan tussen deze regels en een stuk achter de regels geplaatst zodat alle open ruimtes worden opgevuld.
Hierover bevestig ik dan het dampscherm.

Optie 1 is naar mijn inziens makkelijker alleen de balken komen direct op het dakbeschot te liggen. Geen gepriegel met uitmeten van de afstand tot het dakbeschot. Ik weet alleen niet of dit nog iets uitmaakt voor de isolatiewaarde. Ik zou tussen elke houtvezelplaat een balk willen plaatsen waartussen de houtvezelplaat wordt gedrukt. Ontstaan er zo geen koudebruggen? Misschien maak ik mij teveel druk om niets.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Als er aan de buitenzijde al isolatie zit, dan zeker geen luchtspouw overlaten.
 

tokstokstoks

  • #5
Duidelijk! Ik ga ervoor zorgen dat er geen luchtspouw aanwezig is.

Is een regel van 100mm direct op het dakbeschot een mogelijke koudebrug?

Een afstand tussen de regels van 55 cm maakt het plaatsen van de houtvezelplaten een stuk makkelijk omdat ik zo veel minder hoef te snijden. Als dit koudebruggen zijn kan ik eventueel toe met een dubbele afstand tussen de regels.
 

Charel

  • #6
Nog een paar bedenkingen/vragen:
Bedoel je met het dakbeschot een beplanking als onderdak ?
Er ligt nu een Isofoil boven op dat dakbeschot met daarop de tengellatten, de panlatten en de dakbedekking (dakpannen?) ?
Ik heb moeite met die Isofoil, ik heb er nooit mee gewerkt maar ik vermoed dat die folie dampdicht of te dampdicht is. heb je daar gegevens over.
Als dat zo is dan moet je toch opletten met het dampscherm aan de binnenkant want dan zou het kunnen dat je de isolatie opsluit tussen twee dampdichte lagen, eventueel indringend vocht kan dan nog moeilijk uitdampen.
In dat geval kies je volgens mij beter voor een klimaatfolie aan de binnenkant.
Over uw twee opties:
Het klopt dat de tweede optie een betere isolatiewaarde zal geven. Ik ben niet zo zeker dat dit moeilijker uit te voeren is dan uw eerste optie. Op die manier kan je wel uw balkjes perfecter uitlijnen in functie van de afwerking.
Als voorbeeld: ik heb recent een dak geïsoleerd met houtvezelmatten van 8 cm dikte in twee lagen. De eerste laag tussen een horizontale belatting van 8 cm, hierop een verticale belatting van 8 cm met daartussen de tweede laag houtvezelmatten. Praktisch geen koudebrug meer en 16 cm isolatiedikte.
 
  • Like
Waarderingen: tokstokstoks

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
Zomaar zeggen dat er geen luchtspouw mag is onzin zonder een simulatie te doen.
Regels die de isolatie doorbreken hebben veel invloed. Hoe hoger de isolatiewaarde hoe meer invloed, maar aangezien houtvezel matig isoleert maakt het niet zoveel uit, toch zo min mogelijk koudebruggen maken.

Isofoil op zich zegt te weinig, wat ligt er precies op het dak?
En dan wil je eigenlijk ook nog precies weten hoe het erop ligt. Goeie kans dat de zijkanten slecht aansluiten op de muren, bij extra isoleren aan de binnenkant is dat een voordeel, eventueel vocht kan dan nog wel. De 3,5 rc waarde wordt dan echter niet gehaald.
 
  • Like
Waarderingen: tokstokstoks

tokstokstoks

  • #8
Ik bedoel met het dakbeschot het onderdak ofwel grote houten platen die direct op de steunbalken liggen.
De volgorde is inderdaad: dakbeschot, isolatie, tengellatten, panlatten en dakpannen.

Het Superfoil wat bij ons op het dak ligt is een damp open folie (SF40BB).
Het zou goed geschikt moeten zijn voor het naisoleren van slecht/matig geïsoleerde daken aan de buitenkant.
Ons huis uit 1978 had zo'n matig geïsoleerd dak.
Men gaf ook aan dat na-isolatie vanaf de binnenkant geen probleem zou moeten zijn en dat een dampremmend folie voldoende is.

Na aanleiding van jullie reacties ga ik toch voor een frame met dunnere balken met zo min mogelijk contactpunten met het dakbeschot zelf.
Dankjewel beide, het is mij zo een stuk duidelijker geworden.
 
  • Like
Waarderingen: Doehetzelfalshetkan, Charel en Jackd

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Goed dat er toen is nagedacht en dat er dampopen isolatie folie op is gegaan.
De folie aan de binnenkant moet dan wel flink damp remmend zijn, (bijna dampdicht) verder zit je goed.
 
  • Like
Waarderingen: Doehetzelfalshetkan

Charel

  • #10
Inderdaad, als die isofoil zo dampopen is als wordt aangegeven dan kan de uitvoering volgens uw laatste voorstel geen probleem zijn.
Persoonlijk zou ik wel proberen om veel zwaarder te isoleren, dat mag gerust maal twee zijn.
 

tokstokstoks

  • #11
Ik was graag hoger gegaan maar dit is bij ons thuis een soort gulden middenweg geworden. Men wil namelijk graag dat de huidige steunbalken zoveel mogelijk zichtbaar blijven voor de mooiigheid.
 

Charel

  • #12
Een gulden middenweg in het huishouden is uiteraard ook van groot belang :love:
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #13
Koop ergens (oude) steunbalken.
(Laat) daar 2 cm vanaf zagen in de lengte, dus (2x) per balk. (het deel dat in het zicht moet blijven)
Lijm/kit dat op het stucwerk.
Je kan ook planken/latten nemen en die zo behandelen dat ze er precies zo uitzien als de huidige steunbalken.

Zo slecht is de 3,5 + 2,75 (10cm houtvezelplaat) = rc 6,25 niet.
Hoewel ik wel denk dat je die 3,5 met een korrel zout moet nemen, vaak is het folie flink ingedrukt tussen de panlatten en dat is nadelig voor de isolatie waarde.
Er zijn beter isolerende materialen voor die 10cm, maar elk voordeel heeft z'n nadeel.
 
  • Like
Waarderingen: tokstokstoks

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu