Water wordt niet warm, weerstand?

Renevdm

  • #1
Ik heb een vaatwasser Bosch SHV58/M03 van 2006.
Hij geeft geen warm water meer. Spoelen en pompen werkt prima.
Ik heb het verwarmingselement? doorgemeten, ik meet 23.9 ohm, dat lijkt prima?


De besturingsprint (EPG55100) ziet er ook goed uit. Geen aanslag, niets verbrand.
Het enige verdachte is een rond weerstandje? (MELF).
Zie foto (midden onder)

Hij heeft maar twee ringen bruin en zilver? Mss zwart bruin zilver 0.1 ohm ?? (10x10^-2)
Deze is zeer hoogohmig: 2 Meg en oplopend, dus lijkt het een capaciteit. Ik meet 32 pf.
Is dit een defecte weerstand? en wat is de waarde?

Wat kan nog verder defect zijn?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Volgens mij heeft dit type verwarming een stromingsschakelaar waardoor het element alleen bij de juiste stroming aan wil.
 

Renevdm

  • #3
Hoe ziet deze eruit en waar zit deze?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Daar zit ie (zie pijl)


Deze microswitch schakelt de verwarming alleen aan als de circulatiepomp voldoende druk heeft opgebouwd.

Of dat de oorzaak is, is een kwestie van meten. Zet de meter op 500 V AC en sluit hem op veilige manier aan als volgt:
- 1 kant op de verwarmingsaansluiting, rode draad.
- 1 kant op de microswitch, rood/witte draad
Je hebt de meter nu aangesloten vóór de schakelaar.
Zet nu de vaatwasser aan en kijk of er op het moment dat er verwarmd moet worden spanning 230V staat. Zoja (en er wordt niet verwarmd) dan mag je aannemen dat de microswitch niet geschakeld heeft en zul je verder moeten zoeken naar de oorzaak daarvan. Je kunt de functie van de microswitch zelf natuurlijk ook ohms meten (zonder spanning op het apparaat).

De microswitch wordt aangedreven door een membraan op het verwarmingselement. Dat membraan zal alleen de switch activeren als er voldoende druk op staat. Die druk zou verminderd kunnen zijn door een vervuild systeem. Je zou dan een (soda)schoonmaak kunnen overwegen. Handmatig de geribbelde slang schoonmaken kan natuurlijk nooit kwaad, de machine ligt toch al open.

Te weinig druk kan ook komen door een te lage waterstand. Eventueel ook het niveausysteem schoonmaken. Vind je aan de linkerkant onder het labyrint.

Indien er géén spanning staat tussen de bovengenoemde punten zou er iets mis kunnen zijn met het verwarmingrelais of op een eerder punt, zoals het temperatuurvoeler. Ook dat is een kwestie van meten: krijgt het verwarmingsrelais wel of niet spanning als het moet verwarmen, is de temperatuurvoeler (NTC) in orde?

Metingen met spanning erop zijn altijd riskant: even uitglijden met de meetpen en je maakt sluiting.
En vanzelfsprekend zijn er risico's vanwege de overal aanwezige 230 Volt! Weet dus heel goed wat je doet of begin er niet aan !!!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
De aansluiting van temperatuursensor is op deze foto te zien:


(eigen foto van Kees)


Achter het blokje van de twee rode draden zit een maximaal thermostaat (85 graden). Met het blokje eraf zou je daar in principe 0 Ohm moeten meten.

Achter het blokje met de rose draden / groene draad zit de NTC sensor.
Daar zou je moeten meten:

bij 25°C: ca 48 kOhm
bij 50°C: ca 16 kOhm
bij 65°C: ca  9 kOhm

Is lastig meten als je erbij ook wilt verwarmen, want dan zou je het blokje eruit moeten halen en dat gaat (meen ik me te herinneren) alleen met gedemonteerd verwarmingselement. Maar bij ca 25° zou wel zo moeten lukken. Is de weerstand van de NTC dan véél te laag, dan wordt het verwarmingsrelais niet aangestuurd omdat de besturing 'denkt' dat het water al warm is.
 

Renevdm

  • #6
Een ieder bedankt voor de reacties.

Een tip, op deze site staan handleidingen van witgoed en detailinstructies om onderdelen te repareren: https://forum.teamhack.de/filebase/file-list/1-reparaturanleitungen/ Ook Bosch heeft (detail) tekeningen op: https://www.bosch-home.nl/supportdetail/product/SGV58M03EU/21#/Tabs=section-spareparts/
De verdachte 'weerstand' bleek een (OVP) zener diode te zijn :)
De controle print was in orde
Het verwarmingselement was OK (23.9 Ohm)
De maximaal thermostaat was OK (0 Ohm)
De NTC was OK (69.4 Ohm bij KT)
De microswitches van de vlotters waren OK

Het bleek dat de afvoerbuis naar warmtewisselaar/labyrint en de toevoer ervan verstopt waren.

Dit kun je voorkomen door af en toe de soda procedure te volgen (kopje soda in heet water oplossen, in de vaatwasser doen met zoveel water dat het rooster net onder water staat en dan een paar uur laten weken).

Ik het alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt (anleitung 38). https://forum.teamhack.de/filebase/download/26 Hij werkt nu weer als nieuw :)
Achteraf gezien reinigde hij al een paar maanden minder goed. Dus volgende keer de soda procedure... :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu