Wasmachine waterpas: hoeveel precisie vereist?

Pascal DW

  • #1
Hallo beste vakmensen!

Ben hier een Miele W3245 in haar nieuwe "hok" aan het wurmen: onderaan een licht onregelmatige antieke tegelvloer, en nèt boven de machine een werkblad dat maar enkele millimeters vrije ruimte overlaat. Als ik de voetjes nog wat moet omhoogschroeven, dan vrees ik dat het niet meer zal lukken om het beest in en uit dat hoekje te wringen...

Twee magnetische waterpassen van 600mm ertegen geplakt; op de linkerkant van de machine staat de libel net tegen het streepje aan (rechterstreepje om maniakaal te doen), op de voorzijde komt de "punt" van de luchtbel net voorbij het streepje (1,5mm of ongeveer een achtste/tiende van de luchtbel) - machine helt zeer licht "achterover". Ik kan de voorste voetjes niet verlagen, ééntje zit volledig ingeschroefd.

Is dit waterpas genoeg?

Naar mijn gevoel wel, maar ik ben geen vakman in dat domein. Moet zo'n machine enkel waterpas staan om niet te gaan wandelen, of is het voor de ophanging, of misschien zelfs de electronica?

Van harte bedankt alvast! Nou wat hout klieven voor de kachel, en straks heel benieuwd naar jullie goede raad komen kijken ;-)
Groeten, Pascal
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #2
De luchtbel moet precies in het midden tussen de 2 streepjes staan.
 

Klussen.

  • #3
Waterpas is waterpas en niet een beetje waterpas. Je zal het gaan merken door meer geluid, schokken en slijtage.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het zou mij ontzettend verbazen wil je daar iets van merken, wel opletten dat de moer op de pootjes aangedraaid zijn.
Probeer het uit dan weet je het zeker.
 

Klussen.

  • #5
Als je lager is versleten merk je dat zeker. Dan is het wel te laat.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
op het oog waterpas is prima.
Het is belangrijker dat alle pootjes onder druk staan en de machine niet kan wiebelen.
 

Pascal DW

  • #7
Allemaal bedankt, en dat meen ik!

Héhé, anderhalf uur gekloot in die mini-grot (inschuiven, waterpassen, uitschuiven, bijstellen, inschuiven, waterpassen, uitschuiven, ultra-dunne steeksleutel van 17 zoeken, rubbermatje en koevoet, en opnieuw en opnieuw...) om dat ding weliswaar geen vierduizend procent, maar toch 99,5 procent waterpas te krijgen.
Dit nadat ik de eerste reactie had gelezen, en had besloten om maar niet meteen terug te posten...

't Is maar de vraag of het al die moeite waard was.

Ik ben in het kamp van Jan en Boertje, denk zelf dat het hier geen kerncentrale betreft, qua precisie.
Maar ik kan aannemen dat het wat invloed heeft op de werking en de levensduur van het apparaat, vandaar dat ik die vraag stelde. Spontaan denk ik, als ze niet gaat wandelen, bonken of schreeuwen, dan is't wel ok.

Ik weet dat er op dit forum onderlegde en ervaren mensen zitten. Daarom stelde ik die vraag hier.
Maar dan verwacht ik ook geargumenteerde antwoorden... De grootste waarde van internet-fora (en gelukkig bestaan ze nog!!!) is dat we informatie kunnen uitwisselen, opgedane ervaring kunnen delen, en van elkaar leren.
Mijn probleem is opgelost, maar misschien komt er morgen een volgende die hier het antwoord vindt op zijn vraagstuk... via google of de zoekfunctie.

Wat ik wil zeggen:

"'t Is zo en niet anders" (of "MOET precies tussen de twee streepjes") is voor mij (en ongetwijfeld voor een hoop anderen) niet genoeg als uitleg.

Als die kleine afwijking betekent dat mijn schokdempers tien jaar minder meegaan, dan is dat een argument. Of dat die "computer" dan in foutmelding gaat, is ook een argument. Of deze, van een ander forum gehaald:
"Een beetje naar achteren hangen, betekent bij merk X (merk verstopt door mij, Pascal dus) gelijk dat de spleet tussen machine en trommel te groot is, en dat er was in blijft hangen (en vaak kapot getrokken wordt). Bij andere merken heb ik daar nooit last van gehad "

Kijk, dat is nu eens een argument, en daar ga ik dan niet tegen in.
Maar als iemand gewoon vindt dat alles kaarsrecht en haaks moet staan, zonder meer uitleg, dan mag ik meteen m'n hele huis afbreken en herbouwen. En mezelf erbij ;-)


Gelukkig dat er wat "discussie" van gekomen is, met verschillende standpunten. Al heb ik ze pas gelezen na dat eindeloze geklooi, ik hoop dat de volgende die zich dezelfde vraag stelt, er wat aan heeft.

Gemeende dank, mannen! Over and out :)

Nee, "over and out" is fout - ik wil zeggen dat ik zelf nu wat anders te doen heb - maar als hier nog wat over geargumenteerd zou worden, dan is dat wellicht nuttig voor de volgende die hier via een zoekopdracht terecht komt ;-)
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #8
Licht achterover staat een wasmachine zelfs beter dan strak waterpas. Druk op het glas en deur is minder, druk op de rubber minder en dus beter. De opening tussen trommel en manchet/kuip veranderd nog niey als je hem op de kop zet. Dit is een vast gegeven door zn dubbele achterlager waarmee hij geborgt zit in de passingen van de as en de kuip i.c.m het lagerkruis/snaarwiel. Dit veranderd geen mm.

Van links naar rechts is waterpas wel wenselijk vanwege de drukverdeling op de schokdempers maar zoals jij het omschrijft zal je er niks van merken zeer wrs. Het is belangrijker dat hij goed vast staat en geen speling op zn poten heeft. Ik heb dr wel meer niet precies pas staan omdat het simpelweg teveel gedoe is recht te krijgen en ze lijden dr nauwelijks van zolang het niet buitensporig is.
 

Lampje45

  • #9
Waterpas zetten, is dat belangrijk?
Als hij een beetje uit het lood staat, is dat helemaal niet belangrijk.
Als dat te veel zou worden, dan zou de niveaumeting een fout kunnen vertonen.
Want het is maar een één puntsmeting. Maar kleine afwijkingen zullen weinig doen.
In het lager verhaal ga ik niet mee.
Wat wel belangrijk is, dat alle poten met evenveel kracht op de vloer drukken.
Want het bewegen van de machine op zijn fundatie, zal zeker bij het centrifugeren, grote krachten op de lagers gaan zetten, als gevolg van de gyroscopische krachten.
Het is veel belangrijker voor de levensduur van de lagers, dat de schokbrekers goed zijn, de stelpoten goed staan en het wasgoed te balanceren is. Dus niet één spijkerbroek of een te volle trommel.

Wat schokbrekers betreft: Er zijn dus veel machines waar 3 schokbrekers in zitten, 2 aan de ene kant en 1 aan de andere kant. Dus dat het slingeren in zijn totaal wordt gedempt, want dat is de veroorzaker van de gyroscopische krachten.

Want hoe denk je dat de wasmachines het doen aan boord van zeeschepen?
Die staan nooit waterpas. Maar wel vast met bouten en moeren op een fundatie.
 
Laatst bewerkt:

Pascal DW

  • #10
Nu moet ik écht wel héél hééél hééééél hard Dank U zeggen!

Dat zijn tenminste waardevolle, onschatbaar waardevolle antwoorden!

Dit is internet-forum op zijn best. En ik denk dat dit onderwerp eigenlijk wel een sticky zou mogen worden...
Iedereen die een wasmachine heeft wordt er namelijk mee geconfronteerd.

Jongens, uit de grond van mijn hart nog es héél hard bedankt, en maak er 'n mooie dag van!
You made my day :bedankt:
 

Lampje45

  • #11
Het wordt nog leuker!
We hebben hier te maken met de wetten van de tol.
De ouderen, onder ons, herinneren zich nog wel dat kleine stukje speelgoed, dat je met het slaan van een touwtje in beweging bracht.
Die viel niet om, zolang hij maar draaide.
Fietsen is bij ons erg vertrouwd, we zijn er nog net niet op geboren.
We hebben leren fietsen, maar weten niet waarom we niet omvallen.
En we weten ook niet, hoe we er mee sturen
Dat heeft te maken met de 1e tolwet, die stelt, dat een draaiende tol zijn stand in de ruimte zal blijven behouden.
Dus zijn stand t.o.v. de aarde verandert wel, maar dat gaat zo langzaam, want daar merken we weinig van, want die roteert maar 1 maal per 24 uur. De tollen zijn in dit geval de wielen.

Maar de 2e tolwet maakt het nog interessanter.
Die stelt dat de kracht uitgeoefend op een aseind van de draaiende tol, zich 90 graden gaat verplaatsen in de draairichting.
Dat zien we dan mooi in dit filmpje:

De draaiende trommel in deze is de tol, die maar aan een kant vast zit via de lagers. De trommel zal met zijn 1600 toeren zijn stand in de ruimte trachten te behouden. Maar wordt aan een kant vastgehouden door de lagers die met schokkende bewegen vanwege een slechte opstelling, geen vaste positie heeft t.o.v. de de aarde en ook niet t.o.v. de ruimte en dat gaat fout.
Doordat de gyroscopische krachten gigantisch zijn zal dit leiden tot snellere lagerschade.

Doordat wij denken dat wij op een fiets sturen met het stuur, gaat het ook fout, en hebben onze hersens geleerd deze denkfout te corrigeren.
Want wij sturen onze fiets niet met stuur, dat gebeurt alleen maar bij het opstappen, als de wielen nog niet draaien.
Fietsen we eenmaal, dan zijn het de tolkrachten van de wielen die ons overeind houden.
Sturen, doen we met het drukken naar beneden van de stuuruiteinden en door ons gewicht te verplaatsen, zodat er een kracht aan de bovenzijde van de as terechtkomt en die dan 90 graden in de draairichting verplaats wordt. En draait het wiel rechts-, dan wel links- om om de koers te wijzigen.
Je hoeft helemaal het stuur niet vast te houden, want je kunt gewoon sturen, door het gewicht op je fiets te verplaatsen tussen links en rechts.

Daarom is het leuk om dit filmpje te bekijken, waar men de stuurbewegingen omgedraaid heeft en de hersens maanden nodig hebben om de aangeleerde correcties af te leren en men daarna niet meer in staat is om op een normale fiets te fietsen.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Jan

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu