Wasmachine vloer verstevigen (ytong, multiplex, beton?)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag allemaal,

Ja, er is veel over verstevigen van vloeren tbv wasmachine voorbij gekomen, maar heb een wat specifiekere vraag. Heb een jaren 70 woning, wasmachine staat op zolder, op een houten verdiepingsvloer met tapijt, met onder de wasmachine 4 30x30 stoeptegels. Machine staat waterpas, 'wandelt' niet maar trilt de verdieping eronder flink door. Wil dus het contactgeluid verminderen én de wasmachine verhogen. Later volgt nog een omkasting om de wasmachine en droger.

Ik lees hier dat je zowel kunt verhogen als verstevigen door direct op de balklaag het e.e.a. te monteren. Maar ik lees hier dat iemand direct multiplex aan de vloerdelen gemonteerd heeft.

Nu vroeg ik mij af of wat beter is voor een vloer: een betonlaag creëren, dikke multiplex (36mm) of Ytong blokken te gebruiken? Of wellicht een combinatie.

Hoe dan ook wil ik het tapijt verwijderen, de huidige vloerdelen goed vastschroeven en daarop de nieuwe constructie maken. Of, in het geval van de gelinkte post, direct de balken vastmaken aan de bestaande balkenlaag onder de vloer.

Wat is beter om te doen? Zie ook aantal scenario's in bijgevoegde afbeelding.



wasmachine project.png

wasmachine project vergroot 2.png
 
Ik denk dat met name de balken in de vloer zelf te slap zijn. Dan kun je wel van alles bedenken om de ruimte tussen vloer en wasmachine stabieler te krijgen, maar de vloer blijft bewegen.
 
Maar op z'n minst is het te verminderen toch?

Heb nu de tapijt en ondertapijt verwijderd en de wasmachine op stoeptegels gezet en dat is al een verbetering. Merk wel dat mijn vloerdelen niet helemaal recht zijn en uiteraard zijn de stoeptegels ook niet kaarsrecht
 
Onze wasmachine staat op zolder op een houten vloer (met eigenlijk iets te dunne balken).
Daaroverheen een laagje hardboard vanwege de (stoffen) vloertegels die ik heb liggen.
Daarop drie betonnen 'grindtegels' van de ouderwetse dikke soort 40 x 60 cm, die heb ik op z'n kop gelegd met de gladde kant naar boven.
Die dan weer bekleed met een laagje van die vloertegels voor de nette uitstraling.
En daarop dan de wasmachine en daarnaast de droger, past precies op die 3 tegels.

Je hoort de machine wel als ie centrifugeert, maar het dreunt niet echt door het hele huis. Veel minder dan van de buren die hun wasmachine ook op zolder hebben staan.

Die oude grindtegels heb ik destijds uit de tweedehands hoek van een bestratingsbedrijf gehaald. Zijn een stuk dikker en zwaarder dan gewone trottoirstegels.
 
De enige manier waarop je trillingen gaat verminderen is een anti-trillingsmat of een dempingsmat speciaal voor wasmachines aanschaffen en die dan onder de wasmachine leggen.

En dan het liefst direct op de houten vloer of tapijt want met tegels eronder en/ of balken dan gaat de werking minder zijn.

Je hebt ook nog antitrillingsvoetjes die je onder de pootjes kunt doen.

Als je dit zou combineren heb je nagenoeg geen trillingen meer maar misschien ben ik nu te optimistisch.

De trillingen zijn namelijk niet te voorkomen vanwege de eigenschappen van een wasmachine en daarom is het zaak de trillingen te absorberen.
 
Zowel die antitrillingsmat als die antitrillingsvoetjes worden door veel witgoed-technici ten zeerste afgeraden.

Reden: je vermindert er wellicht de trillingen en bijbehorende herrie in je huis wat mee, maar het is zeer slecht voor de wasmachine zelf. Want door die antitrillingsvoetjes/mat gaat de wasmachine zelf meer staan denderen en hebben onderdelen in die machine veel meer te lijden. Met name de elektronica kan daar niet goed tegen.

Een wasmachine hoort op een vaste ondergrond te staan en daar niet qua trillingen van geïsoleerd te worden.
 
Ik ben het met Kees eens. Je zult moeten kiezen. Of de wasmachine naar de begane grond of een betonnen vloer aanleggen met zwaluwplaten. Dit kan alleen als de balken hierop zijn berekend. Anders is de keus of een kortere levensduur van de wasmachine accepteren of het trillen tijdens centrifugeren accepteren. Je kunt natuurlijk ook eerst alles gaan uitproberen met tegels, rubbers, matjes e.d. om er vervolgens zelf achter te komen dat het niet echt heeft gewerkt. De keus is aan jou.
 
Twee platen multiplex. Ten eerste demonteerbaar. Beton is eenvoudig naar boven maar onhandig als je het moet afbreken.
 
Een combi?
-stevige multiplexplaat,
-trillingdempers (en dan denk ik aan veren)
-zeer zware plaat

De wasmachine openmaken en de veren, dempers e.d. nakijken kan ook schelen.
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Wat de dempers betreft; eens met de reacties die aangeven dat het averechts werkt. Ik ben hier geen fan van. Overigens ook gisteren nog geprobeerd en idd hielp het niet; de trillingen op de verdieping beneden waren minder, maar de wasmachine trilde wel veel meer. Het zag er goed uit.
Dus ik ga geen dempers gebruiken.

Wasmachine vorig jaar nog opengemaakt maar schokbrekers zijn nog prima. De wasmachine zelf heeft geen problemen.

Mbt de opties voor de vloer hoor ik nog graag welke van de opties het beste is om te verhogen.
Lees veel over accepteren van trillingen maar dan denk ik toch bij mezelf dat er mensen zijn geweest op dit forum die op een zelfde houten verdiepingsvloer tot positieve resultaten gekomen zijn.

Dus nog even los vd ondergrond en of dit de trillingen zou verhelpen, zou ik nog graag willen weten wat dan de beste ondergrond zou zijn om te verhogen.

Wellicht iets specifieker toegespitst op 2 opties: ytong of hout (balken + multiplex). Stel je hebt de keuze tussen deze twee, wat zou dan beter zou mbt verhogen?
 
De was komt niet altijd zo gelijk matig in de trommel te liggen dat centrifugeren kan beginnen.
Als er in de ondergrond maar een fractie beweging mogelijk is heb je een probleem.
En al eerder geschreven inmiddels worden de machines ontworpen voor op een betonvloer, daar ligt de markt.
Ik zie als enige mogelijkheid dat het testen voelen voor het centrifugeren nog beter wordt ontworpen.
Dat is niet zo moeilijk maar dan kan het wel even duren voordat de was geschikt in de trommel ligt.
Veren schokbrekers trillingsdempers het kan volkomen averechts gaan werken.
 
Het gewicht van de natte was ligt vaak aan 1 kant van de trommel. Als deze gaat draaien ontstaan er dus trillingen, in de frequentie van het draaien van de trommel. Moderne wasmachines maken veel meer toeren dan oude (1400 of meer vs 800 per minuut). Heb je ook last als je bij lagere toerentallen centrifugeert?

In jouw situatie liggen de betonnen tegels los (gaan dus trillen)
Zitten de vloerplanken niet optimaal aan de balken geschroefd (gaan dus trillen)
Liggen de dunne balken niet meer helemaal opgesloten in de sparingen (en gaan dus trillen)

Veel principes van het dempen van trillingen zijn gebaseerd op het vergroten van de massa welke in beweging moet komen. Daarom is 1 grote betonnen plaat beter dan 4 losse tegels. En een dikkere betonnenplaat van 10 cm beter dan 5 cm. Ultimo is een dikke betonnen vloer het beste...
En zoals je vraagt: Cellenbeton is dan geen goede oplossing.

Het opleggen op dempers of een mat is vervolgens niets meer of minder dan het ontkoppelen, waardoor contactgeluid wordt voorkomen. Omdat deze ontkoppeling een beperkte werking heeft helpt het alleen als je boven de ontkoppeling de trillingen sterk vermindert.
 
Wat zou het gewicht van een betonnen plaat moeten worden. Op hoeveel balken zou die plaat moeten liggen als we even uitgaan van 50 tot 60 cm h.o.h.
 
Volgens mij zijn hier al verschillende topics over geweest met alle mogelijke oplossingen.
 
Wat je wil is een zo stijf en zwaar mogelijke massa creëren onder de wasmachine.

En volgens mij is dat het beste te bereiken door de toegevoegde massa vast te maken aan de vloer. Dus bijvoorbeeld dik multiplex en dan vastschroeven aan de vloer en in de onderliggende balken. Mocht het mogenlijk zijn een grotere plaat nemen zodat je deze kan vastzetten aan meerdere balken.

Ik denk dat je dan meerdere platen op elkaar moet verlijmen dan wordt het 1 massa en wordt de kracht goed verdeeld over meerdere balken.
 
@wgb: geen idee, dan zou ik dat moeten bekijken en uitrekenen.

Dat gezegd hebbende lijkt mij beton toch niet handig op deze houten verdiepingsvloer uit de jaren 70.

Heb erover nagedacht en laat ook Ytong als optie vervallen. Nu is mijn plan het volgende:
  • vloerdelen vervangen door nieuwe vloerdelen
  • 160 cm lengte 2 x 18mm multiplexplaat direct op vloer + onderliggende balk schroeven (zowel wasmachine als droger komen hierop, dus 60cm genomen plus 10 cm extra ruimte aan weerszijden van elk apparaat = 80cm per apparaat)
  • balken gebruiken om op te hogen met ~ 34 cm. (wellicht de onderliggende ruimte tussen de balken opvullen met glas/steenwol voor betere akoestiek)
  • hierop wederom 18mm multiplexplaat

dan is de verhoging in ieder geval rond en hopelijk is ook het trillen minder, ondanks mijn situatie en de vele reacties die hier al over gegeven zijn. Kan mij ook niet anders voorstellen dat dit echt wel iets moet doen tbv trillingen verminderen.

maar nu vraag ik mij nog af hoe ik de verhoging van 34 cm middels balken realiseer (en vast zet met schroeven). Balken van ruim 30 cm dikte zijn volgens mij erg zeldzaam en dan is er nog de vraag hoe ik ze vast zet

bijgaand ook een afbeelding van reddit waarbij iemand ook direct de nieuwe balken op de bestaande balken vastgeschroefd heeft. Maar ook dan de vraag; stel je wilt nog hoger, hoe ga je dit dan vast schroeven?



wasmachine aftimmeren.png
 
vloerdelen vervangen door nieuwe vloerdelen
Waarom.
Al enig idee Hoe krijg je jouw balken stijf verankerd aan getrokken aan die van de balken van de vloer.
Vraag me af waarom er een kier zit tussen de planken van de vloer en de balken.
Kan mij ook niet anders voorstellen dat dit echt wel iets moet doen tbv trillingen verminderen.
Ik kan je vertellend dat het heel verschillend is. De vloer is ook een klankkast. En dat verwacht ik ook van deze opstelling.
 
Omdat de vloerdelen inmiddels ruim 50 jaar oud zijn. Dus als ik dan toch bezig ben, waarom niet meteen dit ook vervangen? Overigens heeft dit alleen nut als ik dus de balken op de vloerdelen zet. Als ik de nieuwe balken, zoals op de foto, direct bevestig op de oude balken, dan zijn er geen nieuwe vloerdelen nodig.

De foto is overigens niet van mij maar ergens van internet afgeplukt. Geen idee dus waarom er een kier tussen zit.

maar inderdaad vraag ik nu advies hoe ik de nieuwe balken goed vast krijg in de oude balken. Dit kan middels de post van Jan in dit topic maar daar gaat het over balken van 5x10cm. Stel je hebt dus dikkere balken, heb je dikkere houtdraadbouten nodig. Ik zie dat de 300mm variant nog wel makkelijk te koop is maar 400mm wordt een andere categorie prijs en winkel. Wellicht dan toch minder dikke balken en minder hoge verhoging...
 
Waarom in één keer 30 cm omhoog?
leg 5x10 balken op de zijkant en je gaat steeds 5 cm omhoog. Lading lijm ertussen en standaard schroeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan