Wasmachine Bauknecht WA Stuttgart 1200 gestopt

KlusR

  • #1
Hallo,

Een week geleden is onze wasmachine Bauknecht WA Stuttgart 1200 er mee opgehouden. In het begin van het programma is de stop er uit geslagen. Toen ik deze weer aan heb gezet ging de trommel wel draaien maar stopte vrij snel daarna weer. Het lampje deur dicht doet het sindsdien ook niet meer.

Ik heb al een aantal zaken onderzocht, n.l.:
  1. Ik heb het programma gereset.
  2. Ik heb het filter gecontroleerd.
  3. Als ik hem op afpompen draait de trommel wel een paar keer maar hij pompt niet. Ik heb gekeken of er op dat moment stroom op het pompje komt maar dat is niet het geval, dus ik ga er van uit dat het probleem hem in de electronica zit en niet in het pompje.
  4. Ik kan gewoon nog start selectie doen (display doet het nog).
  5. De schakelaar die moet aangeven dat de deur dicht is maakt nog wel verbinding (weerstand gemeten bij open en dichte deur; als ik deur open stopt het programma direct).
  6. Het lampje wat moet aangeven dat de deur dicht is doet het wel als ik het aansluit op de stroompunten van het lampje dat aangeeft dat de wasmachine aan staat.
  7. Op de printplaat is er een stukje Tin (?) weg op een van de drie aansluitpunten van de deurvergrendeling, het maakt echter nog wel verbinding. Ik vermoed dat dit komt door een kortsluiting waardoor ook de stop er uit is geslagen en dat de deurvergrendeling defect is. Ik weet alleen niet hoe ik er zeker achter kan komen dat dit het geval is.
Is er iemand die dit probleem herkend en eventueel een oplossing heeft?
 

Toon

  • #2
Kijk eerst even hier aub.

Bedankt!

Het gaat in dit geval vooral om de NC-code/servicenummer, 12 cijfers, begint met 85.... (moderator)
 

KlusR

  • #3
Sorry, eerste keer dat ik iets plaats. :oops:

NC-code/servicenummer:

12NC-8583 160 12000
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Als er van de printplaat een stukje tin weggeslagen is, zal het element, dat dat deurslot bestuurt, waarschijnlijk ook de geest gegegeven hebben.

Dat is meestal niet los te vervangen, en een hele print is vaak een duur onderdeel.

Misschien kun je een foto plaatsen van die print plus een detailfoto van de onderdelen/het stukje wat kapot is. Dan kunnen de "kenners" dat misschien herkennen en je nog nader adviseren... Je weet maar nooit.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik ontving fotos met bijbehorende tekst, maar was niet eerder in de gelegenheid ze te plaatsen.

Op de foto volgende twee foto's zie je aan de bovenzijde de meest rechtse aansluiting met 3 witte draden, dit zijn de aansluitpunten van de deurvergrendeling.




Het meest rechtse aansluitpunt van die 3 heeft aan de achterzijde van de printplaat een stukje weggeslagen tin (te zien op de volgende foto).


Dit sluit aan de voorzijde aan op de rechterkant van het blauwe kapje (te zien op deze foto.
 

KlusR

  • #6
Beste Klusidee Kees,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's :D !

Je zei in je bericht van 04 Mei 2006, 23:35 "een hele print is vaak een duur onderdeel", waar moet ik dan qua kosten aan denken?
De wasmachine is n.l. pas ruim 6 jaar oud en wij zijn maar met z'n tweeën (dus hij is volgens mij voor de rest nog niet versleten) dus ik wil het afwegen t.o.v. aanschaf van een nieuwe.

Alvast bedankt voor je hulp tot zo ver!

Met vriendelijke groet,

KlusR
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Je moet voor deze printplaat denken aan ongeveer 135 euro, dat is de prijs volgens Bauknecht lijst.

Wat er verder nog stuk is kan ik niet zeggen, daarvoor weet ik er te weinig van af. Indien die printbaan inderdaad naar het deurslot gaat zou dat ook defect kunnen zijn, en het doorbranden van de print hebben veroorzaakt.

Het deurslot komt op ca 30 euro.

Ik heb nog even de foto van de printzijde van de printplaat uitvergroot, met het baantje, waarvan ik denk dat je dát bedoelt, in het midden:

 

KlusR

  • #8
Klusidee Kees, dit is inderdaad het baantje dat ik bedoel.

Is er iemand die weet of deze printplaat nog te repareren is (bijvoorbeeld door het baantje te vervangen door een draadverbinding en eventueel het vervangen van het onderdeel met het blauwe kapje :?: ) want 135 euro vindt ik wel fors.
Een nieuw deurslot is nog wel te doen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Het onderdeel met het blauwe kapje is zeer waarschijnlijk een condensator, de functie ervan kan ik uit de foto's niet bepalen. Misschien gebruikt als een soort serieweerstand.

Of die condensator defect is, of een ander onderdeel, is absoluut niet vast te stellen zonder het principeschema te kennen en aan de hand daarvan de werking te meten. Het wordt dan meer gokken dan verantwoord repareren. Alleen indien er een triac direct gekoppeld aan de betreffende baan gesneuveld zou zijn, had ik je enige kans gegeven. Verder zit je ook met het probleem van de SMD (surface mount) componenten die je niet maar zo even vervangt.

Ik zie persoonlijk dus geen mogelijkheid de printplaat zelf te repareren en betwijfel of het een verstandige keuze is er geld in te steken. Je weet tenslotte helemaal niet wat er werkelijk aan de hand is, en dat is in zo'n geval van een stop die eruit geweest is ook erg moeilijk van afstand te bepalen.

Maar misschien heeft iemand nog een andere mening?
 

KlusR

  • #10
Bedankt voor je reacties Klusidee Kees.

Is er iemand die wel denkt dat ik het probleem zelf kan achterhalen?

Heeft het nog zin om een reperateur langs te laten komen of kan ik gewoon beter op zoek gaan naar een nieuwe?
 

Henny

  • #11
Probeer eerst eens te achterhalen welk onderdeel de kortsluiting heeft veroorzaakt.
Door de (kortstondige) grote stroom is waarschijnlijk de printbaan weggeslagen.

Meet bijvoorbeeld de motor en het verwarmingselement eens door.
Meet met name de weerstand t.o.v. aarde.

(Is de machine op een aardlek-schakelaar aangesloten?)
 

KlusR

  • #12
Beste Henny,

De machine is aangesloten op een aardlek-schakelaar (hebben een nieuwbouwhuis van 4 jaar oud dus met moderne meterkast) maar die is niet uitgeslagen, alleen de stop.

Als ik de machine op afpompen zet draait de motor de trommel nog een aantal keren in verschillende richtingen (om er voor te zorgen dat er geen water achter de ribben blijft staan :?: ) dus ik ga er van uit dat het niet aan de motor ligt.

Ik ga vanavond het verwarmingselement in ieder geval meten.

Ik heb nog steeds sterk het gevoel dat het aan het deurslot ligt, hoe kan ik die nameten?

Alvast bedankt voor je hulp tot zo ver!

Met vriendelijke groet,

KlusR
 

Co de Witgoedman

  • #13
Meet het deurslot even ohms door, een lage weerstand duidt op een defect deurslot.
 

KlusR

  • #14
De weerstand van het verwarmingselement tussen + en - is 24,3 ohm (weerstand t.o.v. aarde 0 ohm).

Co de Witgoedman, bedankt voor je aanvulling :!:

Bij het deurslot wist ik niet precies welke van de drie aansluitingen ik door moest meten om te kijken wat de weerstand is. Ik heb dus maar alle combinaties geprobeerd maar bij geen enkele is er weerstand, dit duidt neem ik aan op een defect deurslot.

Kan ik op de een of andere manier proberen of de machine weer werkt als het deursslot het weer zou doen (bijvoorbeeld door hier tijdelijk met een draad of weerstand een directe verbinding tussen een aantal van de drie aansluitingen te maken).

Eventueel in combinatie met een overbrugging (door een draadverbinding) van de weggeslagen printbaan en/of onderdeel met het blauwe kapje (waarschijnlijk een condensator)?
 

Co de Witgoedman

  • #15
Weerstand element is in orde.

Even proberen of ik het deurslot schamatisch kan weergeven:

.........------- .................../
.------|........|--------------/...-------
.|.......-------........|......................|
.|........................|......................|

Nul.......R..........Fase.......S.......Naar machine

R is een thermo-element met een hoge weerstandswaarde, in de k-Ohms
S i s schakelaar die het contact naar de machine geeft.

Zomaar doorverbinden kan dus gezien de aanwezigheid van fase en nul voor een probleem zorgen, let dus heel goed op :!:

Ik denk dat de weerstand in het deurslot niet goed zal zijn, vaak is het aan het deurslot te ruiken, het ruikt dan namelijk verbrand.


Edit, dat was nog vrij lastig om dit goed op het scherm te krijgen.. :wink:
 

KlusR

  • #16
Co de Witgoedman & Klusidee Kees,

Sorry dat ik even niets van me heb laten horen maar ik had het te druk met andere zaken.
Ik heb het deurslot er zojuist uit gehaald, maar ruik er niets aan (het is ondertussen ook al enkele weken geleden dat onderdeel "hoogstwaarschijnlijk" stuk is gegaan!). Er staat precies op welke aansluitingen (4-5) voor openen en dicht gaan zijn (4-5 16(4)A Closing, 4-5 0(0)A Opening) en daarop meet ik geen weerstand. Dus ik ga er nu echt van uit dat het deurslot defect is.

Denken jullie dat het zinvol is om een nieuw deurslot te kopen en te kijken of het daarmee is opgelost of achten jullie de kans groot dat zoals Klusidee Kees eerder schreef (04 Mei 2006, 23:35): "het element, dat dat deurslot bestuurt, waarschijnlijk ook de geest gegegeven hebben"?
 

Co de Witgoedman

  • #17
Ik zou het deurslot vervangen..
 

KlusR

  • #18
O.k. Ik ga nu eerst even op vakantie en daarna is dit het eerste wat ik doe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu