Warmtewisselaar voor vloerverwarming probleem

Deroy

  • #1
In mijn huis, met overal vloerverwarming is naast de CV ketel een 80 liter warmtewisselaar geplaatst. De CV ketel zelf heeft dus maar een kort circuitje en warmt alleen die wisselaar op. Na wat voelen aan de diverse leidingen heb ik het idee dat die wisselaar niet optimaal presteert, of dat er iets aan de instelling mankeert.

Na een tijdje voelen en onderzoeken heb ik deze symptomen en feiten:
- CV water temperatuur staat nu ingesteld op 45 graden.
- het water wat retour komt uit de wisselaar naar de ketel is al heel snel (bijna) net zo warm als het aangevoerde water. De (gloednieuwe) CV moduleert netjes, maar slaat na een minuut of 2 af. Na 30 a 60 sec slaat hij weer aan, want dan is het retourwater wel afgekoled tot zo'n 30 a 35 graden (volgend het display op de ketel)
- het vloerverwarmingswater uit de wisselaar komt er steeds vrij koel uit, de buis is warmpjes, maar kun je makkelijk vastpakken.
- de vloerverwarming-zijde heeft een bypass en een thermostaatknop (voor de bypass) met voeler (achter de bypass) om oververhitting van de vloerverwaring te voorkomen. Die knop staat nu op max, omdat de CV toch niet hoger dan 45 graden komt.

Het lijkt mij dat die wisselaar in staat zou moeten zijn meer warmte aan het water voor de vloerverwarming over te dragen. Maar hoe? Pompsnelheden aanpassen? Hogere CV temperatuur instellen? Wisselaar niet goed of versleten? iets anders?

Los daarvan; als de wisselaar perfect werkt, kan de thermostaatknop ook nog roet in het eten gooien. Op dit moment heb ik het idee dat de bypass zelfs met die knop op max nog steeds gebruikt wordt; de buis achter de bypass voelt wat koeler aan dan die ervoor.

Suggesties welkom.
 

Ceevee

  • #2
Hallo,
De aanvoertemp. van 45 graden is te laag, (de cv ketel kan zijn vermogen niet kwijt en gaat pendelen) de aanvoertemp. minstens 20 graden hoger instellen dan de temp. die het vat zou moeten worden.
Waarom een 80 liter vat als warmtewisselaar?. Normaal wordt er een zgn. platenwisselaar geplaatst, de warmteoverdracht is dan veel beter.
 

Deroy

  • #3
Dank, da's een makkelijke, dat ga ik proberen.

Dat 80 liter vat was niet mijn idee en dateert van ver voor mijn tijd in dit huis. Hij fungeert ook als buffer voor de CV. Anders zou de CV ketel zijde van het system wel een heel kort en klein circuitje zijn, met maar een paar liter water, en dan zou de ketel zijn vermogen nog minder kwijt kunnen. Om die reden was me al van diverse kanten aangeraden dat maar zo te laten (zie ook mijn oude post).
 

Chathanky

  • #4
De (gloednieuwe) CV moduleert netjes, maar slaat na een minuut of 2 af. Na 30 a 60 sec slaat hij weer aan,
De ingestelde cv temperatuur is dan al ruimschoots bereikt waardoor de ketel uitschakeld.
Door het koude retourwater zal de aanvoer weer snel zakken waardoor de ketel snel weer wil aanslaan.
- het vloerverwarmingswater uit de wisselaar komt er steeds vrij koel uit, de buis is warmpjes, maar kun je makkelijk vastpakken.
Neemt de vloerverwarming geen retourwater aan uit de boiler? (leidingen secundair verkeerd om)
- de vloerverwarming-zijde heeft een bypass en een thermostaatknop (voor de bypass) met voeler (achter de bypass) om oververhitting van de vloerverwaring te voorkomen. Die knop staat nu op max, omdat de CV toch niet hoger dan 45 graden komt.
Zoals hiervoor al gemeld, houd de keteltemperatuur minstens 10 graden hoger dan de temperatuur op de vvw verdeler en stel de aanvoerthermostaat van de vvw. in op 45 graden.
Met het verhogen van de keteltemperatuur zal het pendelgedrag ook doen verminderen.
 

Ceevee

  • #5
Ik zou zeker het vat vervangen voor een platenwisselaar, nu ben je 80 liter water teveel aan het opwarmen.
 

Deroy

  • #6
Kleine correctie: het vat is 50 liter, geen 80.

Hoe zou de wisselaar/boiler/buffer aangesloten moeten zijn? Mijn boeren verstand zegt me dat het vloerverwarming water door de spiraal moet lopen, en de CV ketel die 50 liter moet opwarmen. Net als bij een biertap dus, maar dan met omgekeerde temperaturen. Er staan geen markeringen of aanwijzingen op het vat, maar als ik naar de aansluitingen kijk vermoed ik dat de CV op de spiraal is aangesloten. Zie afbeeldingen. Ziet een ervaren oog dat anders?

Platenwisselaar klinkt ook interessant, maar volgens google ben ik dan weer zo 1000 euro kwijt, en ik ben even klaar met grof geld uitgeven na die nieuwe CV.



 

Chathanky

  • #7
Het ervaren oog kan niet door de boiler kijken. :mrgreen:
Als ik het goed zie heb je 2 expansievaten wat er op kan wijzen dat er een spiraal in zit en niet te maken hebt met een open vat.
Als je twee vulpunten hebt dan kun je een open vat ook zo goed als uitsluiten.

Wat is het merk en type van de boiler?
Vaak staan er wel wat gegevens op het vat, soms ook de aansluitpunten.
 

Deroy

  • #8
Ik had gehoopt dat het ontwerp van de aansluitingen aan de zijkant een hint is. rechts is CV zijde, links vvw zijde. Maar hoe hoort het nou?

Open vat? Lijkt me niet. Plaatje van het vat bijgevoegd, maar of dat nog wat toevoegt... beetje geleuter over max druk enzo. De zij-aansluitingen zijn zonder op of bijschrift whatsoever. bovenop een drukventiel oid, onderop ook een afsluiter, nog zichtbaar naast op de foto van het plaatje met de specs.

 

Chathanky

  • #9
Bij een buffervat met spiraal moet de spiraalzijde aangesloten worden op de vloerverwarming en het vat op de cv ketel.

Ik kan zo ook niet beoordelen hoe het zit.
Het kan zijn dat de zaak verkeerd is aangesloten, zeker aangezien de symtomen van pendelen.
ook moet je de buffervat een hogere temperatuur geven. de buffer kan dan beter zijn warmte aan het spiraal afgeven. Met een lagere temperatuur neemt het vermogen van het spiraal af.

De foto is niet duidelijk, ik kan er niets van aflezen, behalve dat het een spiraal heeft.
 

Deroy

  • #10
Ik heb in de stapel huis-papieren een A4tje over dat vat gevonden! En ook op de website geeft Nibe aan dat ook in de nieuwere modellen een 28 mm roodkoperen spiraal zit. Bij de aansluiting rechts is nog een stukje rood koper te zien, en laat die nu precies 28.0 mm doorsnee zijn...

En het past ook bij de symptomen, zoals je zei.

Grote dank voor het meedenken!

Nu alleen nog een monteur laten aanrukken om het probleem ook te verhelpen. Dit zit dus al 10 jaar verkeerd. zucht.
 

Chathanky

  • #11
Heel scherp gezien Mathijs.
De aansluitingen lijken zeker verkeerd om te zitten als je de aansluitpunten goed bekijkt.

Sterkte er mee, en laat even weten hoe het opgelost is.
 

Bernhard

  • #12
Wijzigen van de aansluitingen zal nauwelijks verschil uitmaken voor de werking( afgestane warmte=opgenomen warmte).
Zoals Ceevee schrijft de keteltemp zal altijd een veel hogere temp moeten hebben dan de vloerset. Een van de voorwaarden voor warmteoverdracht is de aanwezigheid van een temp verschil.
Of je de accumulatie van warmte aan de ene of de andere kant hebt zal geen verschil uitmaken. Om het pendelen van de ketel te voorkomen kan mogelijk de ketelpomp direct na einde warmtevraag uitgeschakeld worden. Bij het nadraaien van de pomp zal anders warmte uit het buffervat worden onttrokken en het vat afkoelen.Het aansluiten van de ketel op de kamerthermostaat of op een thermostaat van de vloerset en dan de ketelthermostaat op 90grd zetten kan mogelijk ook het pendelen van de ketel voor komen. Als het vermogen van de ketel afgesteld kan worden op de capaciteit van de vloerset zal de keteltemp. automatisch afhankelijk worden van de buitentemp,( afgestane warmte=opgenomen warmte).
Ter voorkoming van aankoeken van magnetietkorrels in het buffervat is het aansluiten van de spiraal op de vloerset wel aan te raden.
Het voordeel van een buffervat, tov een platenwisselaar, is dat een warmteaccumulatie wordt opgebouwd en daarmee het pendelen van de ketel wordt voorkomen en is technisch een juiste toepassing.
mvgr Bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu