Warmtepomp zwembad plots dood

Oowolven66

  • #1
Toen ik deze ochtend de warmtepomp van mijn '(opzet) zwembad (30 kuub) wou opzetten, lichtte het LED screen even aan om aan te geven dat het water op dat moment 18 graden was. In principe duurt het een 20tal seconden voordat de pomp aanslaat en inderdaad ik hoor hem opstarten en dan ineens alles uit.

Er is sowieso iets kapot in de aansturing. Vanaf dat moment heb ik de elektrische aansluiting afgekoppeld en heb ik een paar foto's gemaakt.

Het is een warmtepomp van het merk duratech met wat extra gegevens: Dura+10 12P2A1

Alvorens op zoek te gaan naar een nieuwe pomp dacht ik volgende alternatieven een kans te geven:
1) Het vervangen van de zekering (5A / 250V) ==> alleen al doormeten zou voldoende kunnen zijn om te weten of er zich hier een probleem stelt.
2) Het vervangen van de condensator.

Wat denken jullie? Is dit een poging waard?

Zien jullie misschien iets aan de foto in bijlage?

ps: (ik heb ook de indruk dat er iets verbrands rook alsof er echt een component doorgebrand is?, er is ook zo'n witte blubber te zien links in het midden, een 5tal centimeter links van FUSE 1. Duidt dit op een falende component of was dit al zo bij productie)

Alvast hartelijk bedankt!

Vriendelijke groeten,

Oowolven

IMG_2470.jpg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Oowolven66 schreef:
Het vervangen van de zekering (5A / 250V) ==> alleen al doormeten zou voldoende kunnen zijn om te weten of er zich hier een probleem stelt.
Normaal gesproken zou ik zo'n zekering meteen al hebben doorgemeten en er niet eerst een vraag over gesteld hebben. Is toch het eerste wat je doet?
Oowolven66 schreef:
Het vervangen van de condensator.
Welke denk je? Ik zie er meerdere (die gele dingen zijn waarschijnlijk condensatoren). Zonder te weten hoe de schakeling in elkaar zit zou je in dat geval alle condensatoren moeten vervangen, waarbij de kans groot is dat het niets uithaalt. Maar proberen kan altijd, het komt wel eens voor dat een X2 condensator zijn waarde verliest.
Oowolven66 schreef:
...er is ook zo'n witte blubber te zien links in het midden, een 5tal centimeter links van FUSE 1.
Dat hoort zo. Dat dient om de smoorspoel te fixeren aan de printplaat.

Ik weet niet precies waar welke spanning dient te staan, omdat de opschriften op de printplaat op de foto niet zichtbaar zijn. Als ze er al op staan. Maar een van de eerste dingen die ik als elektronicus bij checken van de schakeling zou doen, is het meten van de ingangsspanning (vanaf de stekker dus, maar dan de draden volgend tot en met de aansluitingen van de printplaat).

Daar staat wel 230 Volt wissel op, dus alleen doen als je ermee vertrouwd bent of iemand erbij halen die dat is. En uitkijken dat je met de meetpennen geen sluiting maakt naar een ander onderdeel toe, want dan wordt de eventuele schade nog veel groter!
 

Oowolven66

  • #3
Hey Kees, alvast hartelijk bedankt voor je antwoord. Nu weet ik toch al dat die witte blubber zeer waarschijnlijk niet het probleem stelt. Ik heb twee zekeringen doorgemeten en die waren beiden in orde.

Met condensator bedoelde ik de grote condensator als aanloop voor de warmtepomp zelf die typisch 50 microfarat bedraagt.

Het lijkt me ergens wel logisch dat de boel net ophield met functioneren toen de wartepomp diende op te starten en de aanloopcondensator er de brui aan gaf.

Ik denk dat ik die condensator eens ga opmeten en mocht die niet meer okay zijn, lijkt het me logisch om die te vervangen. Daar komt ook geen solderen bij kijken enkel het aan en afpluggen van draadverbindingen.

Maar nogmaals hartelijk bedankt! :-)
 

Oowolven66

  • #4
Aangezien het de aanloopcondensator niet bleek te zijn, heb ik de printplaatjes voorzichtig losgemaakt en omgedraaid. Onmiddellijk valt op dat er ergens een component is doorgebrand of er sprake is van een slechte verbinding die duidelijk vonkjes heeft gegeven.

Nu stel ik me de vraag of het mogelijk / verstandig zou zijn om:
  1. zulk een nieuw printplaatje te kopen met alle componenten erop.
  2. het mogelijk is om dat element los te solderen en hetzelfde element er terug aan vast te solderen. Misschien is het maar gewoon het soldeerpunt. Ik zie ook niet goed wat voor een component dat nu precies is. Is dat een diode een weerstand???
Ik ben zelf wat goed beslagen in het solderen en heb al heel wat van die printplaatjes kunnen repareren maar van deze weet ik het niet zo goed. Op de laatste foto zie je dat daar een componentje ontploft is en dat daar heel wat smurrie is uitgekomen. Zonder tekening moeilijk te zeggen wat voor een componentje dat precies is.

Wat zou jullie advies zijn. Alvast hartelijk bedankt,

Grtz,,

Oowolven

IMG_2523.jpg IMG_2524.jpg IMG_2526.jpg IMG_2527.jpg IMG_2529.jpg IMG_2531.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
Op de eerste foto staan wat gegevens van de printplaat.
Als je daar een goeie foto van maakt en dan de inzoomt op de foto. (dus niet de camera dichterbij) dan heb je goeie kans dat een (2e hands) printplaat te vinden is.

De macro stand is handig. Dan stelt je telefoon niet scherm, maar is het scherp als je de telefoon bijvoorbeeld op precies 10 cm afstand houdt.

Nog even inhoudelijk gokken:
Het ontplofte: een smd condensator
Maar welke? als de andere 5 ernaast hetzelfde zijn, dan kan je die gokken. (scherpe foto graag)
En er kan meer kapot zijn gegaan.
Met scherpe foto bedoel ik: eerst zelf dat deel vergroten en dat hier plaatsen, anders is er teveel verlies, dat komt ook door de forum software die foto's kleiner maakt.
 
Laatst bewerkt:

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Hier valt helaas geen zinnig woord over te zeggen, zelfs voor mij als ervaren elektronicus. Een totaal onbekende schakeling met onherkenbare componenten. Onherkenbaar deels doordat de componenten verbrand zijn, deels doordat het SMD onderdelen zijn, waarbij herkenning van de onderdelen vaak moet komen van enkele letters opschrift op die onderdelen. Het zouden diodes kunnen zijn, voorzover nog redelijk intact. Maar wat voor diodes ('gewone', zener, schottky) is de vraag en de polariteit ook. Of weerstanden, maar dan de waarde ervan zien te bepalen zonder schema. Alleen die twee dikke ronde zwarte cylinders in de 5e foto zijn met meer zekerheid te bepalen als diode, maar ook daar is het niet duidelijk wat voor soort. Alhoewel... het bijschrift LT2 wijst nou niet echt op een diode!

Hier valt gewoon niets aan te repareren.

En omdat niet duidelijk is, wat de oorzaak van het defect is, valt er ook niets van te zeggen of een nieuwe printplaat niet meteen ook stuk gaat, indien je een eventuele externe oorzaak niet eerst oplost. In dat opzicht is de suggestie van @Jackd nog niet eens zo gek, al verwacht ik van zo'n aansturing van een zwembadpomp / verwarming nou niet echt dat ie massaal als tweedehands aangeboden zal worden.

Ik weet niet wat een eventuele nieuwe printplaat gaat kosten, maar als je op zekere wilt spelen en vervanging door nieuw is de enig overblijvende optie, vergelijk dan de prijs met die van een nieuwe combinatie hittepomp + besturing. Want dan heb je weer garantie, terwijl bij alleen vervangen van de printplaat je een kans hebt dat deze meteen doorbrandt, ingeval de fout in de pomp of het verwarmingselement zit...
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu