Waarom kan een vriezer niet in de garage onder de 10C

Panosnl

  • #1
Ik wil een extra vriezer plaatsen in de onverwarmde garage.

Nu hoor ik van alle kanten dat dit niet zomaar kan. Je vriezer moet dan de speciale klimaatklasse hebben (SN) en dan nog mag de omgevingstemp niet onder de 10C dalen.
Hier begrijp ik niets van. Ik kan nog begrijpen dat je problemen krijgt met een koelkast met vriesvak omdat dan het koelgedeelte geen extra koeling nog heeft waardoor het vriesgedeelte te warm wordt.

Voor een losse vriezer begijp ik er niks van. Ik begrijp wel wat van het koelproces en ik zie alleen maar voordelen. Ik kan alleen een probleem zien wanneer het koelmiddel aan de condens kant zou bevriezen door de lage temp en hoge druk. Echter volgens mij bevriezen de koelmiddelen bij een paar bar toch helemaal niet rond 5C.

Kan iemand mij uitleggen wat nu het probleem zou zijn om een vriezer in een onverwarmde garage te plaatsen?

Bvd,
Patrick
 

Justin Credible

  • #2
Je kunt rustig een vriezer of koelkast in een onverwarmde ruimte zetten.

De kans bestaat wel dat er bij lage temperatuur condensvorming optreedt aan je vriezer of koelkast. Zet hem eventuaeel op een paar plastic verhoginkjes om rotting aan de onderkant tegen te gaan.

Klimaatklasse sn wil zeggen dat de vriezer of koelkast optimaal functioneert volgens de opgegeven specificaties van de fabrikant.
Hiebij gaat het vooral om het energieverbruik.
 

Ronald42

  • #3
De keren dat het per jaar -10 (en dan nog wel binnen) wordt, zullen op 1 hand te tellen zijn dus het lijkt mij geen probleem. Bij kennissen van mij staat er al jaren 1 in de onverwarmde garage.
Niks speciaals aan die kast. Gewoon doen dus.

Woonde je op de noordpool zou het wat anders zijn en trouwens daar heb je (voorlopig nog) geen vriezer nodig.
 

Wasmannetje

  • #4
Het is wel degelijk slecht als je een vrieskast in een onverwarmde ruimte zet.

Niet slecht voor de vrieskast maar voor de producten erin, en waarom?
Als de omgevings temperatuur zakt, d.w.z. onder ongeveer 10 graden celcius is het drukverschil binnen ten opzichte van buiten de kast te klein, waardoor de thermostaat later in schakelt.

En het dus langer duurt eer dat de compressor inschakelt, daardoor loopt de temperatuur in de kast op. Datwil zeggen warmer in de kast, daardoor kunnen de producten minder diep ingevroren raken en daardoor dus bacterievormen aannemen en dat is niet echt goed voor de gezondheid.
 

Gerrit

  • #5
Kun je dat eens uitleggen?

Ik ben geen koeltechnicus, maar ik dacht eigenlijk dat een thermostaat uitsluitend op temperatuur reageert.
 

Panosnl

  • #6
Kijk nou wordt het interessant. :D

Ik kan begrijpen dat de druk in het koelsysteem hierdoor daalt omdat de condenszijde koeler is.
De druk in de vriezer zelf (buiten het koelsysteem) blijft gewoon de atmosferische druk..

Echter waarom de thermostaat hierdoor later zou aanslaan is mij niet duidelijk. Dit is toch een gescheiden systeem in het vriesgedeelte (dus altijd -18C) dat alleen elektrisch gezien aan de de compressor hangt. Deze heeft dus geen idee of het zomer of winter is?

Bedankt, Patrick
 

BramS

  • #7
Ik begrijp het helemaal ook niet (waarom het niet mag/kan) maar dit is mogelijk een richting.....

Ik denk dat Johan doelt op partieele druk dan de lucht in en buiten de vriezer. De Partieele druk van de vocht (waterdamp) in de lucht. (beter bekend als luchtvochtigheid). Wat ik echter ook niet begrijp is hoe de thermometer dit kan registeren.

Ik zal toch het trachten uit te verklaren:

Warme lucht kan meer damp herbergen en koude lucht minder. Hierdoor beslaan koude voorwerpen in een warme ruimte: de lucht koelt af om dat voorwerk en slaat neer op het voorwerp. Of regen in de natuur bij te veel vocht in een te koude lucht.

Als je vocht onttrekt uit lucht dan daalt de luchtdruk. (er zitten minder moleculen in de lucht welke druk, = botsen van moleculen, veroorzaken).
Als er dus te vochtige (warme) omgevingslucht in de vriezer terecht komt dat krimp het volume van deze lucht. Het vocht in de lucht zal aan vriezen als rijp om de inhoud van de vriezer. Doordat het luchtvolume krimpt wordt de deur dicht getrokken. Het gevolg is dat de afdichting strip lekker strak tegen de kast aan gedruk wordt en goed afdicht. (probeer de deur maar eens open te doen meteen na het sluiten....)

Als de lucht buiten/binnen de zelfde temperatuur hebben treed dit effect niet/minder op omdat er NIET te veel vocht aanwezig is. De afdichting wordt niet verkregen en vocht zal door de lekkende strip binnen treden en de vriezer kan niet meer goed functioneren doordat hij snel dichtvriest.

Ik zeg niet dat dit wetenschap is maar dit is mogelijk het probleem van een vriezer in een "koude" ruimte.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Ik denk eerder dat het met de gebruikte thermostaat in sommige vriezers te maken heeft

Als de lucht normaal opwarmt in de binnenvoeler zet die lucht uit en laat via het capilair ,op de andere kant het membraan bewegen.Deze bedient dan een schakelaar.
Als het echter te koud is aan de buitenzijde zal er veel meer lucht nodig zijn om het buiten membraan te bewegen. Doordat het te koud is is er maar heel weinig werklucht aanwezig en word er dus niet geschakeld.
gevolg is dat hoe kouder het buiten wordt hoe warmer het binnen in de vriezer word.

Tevens is dit ook de verklaring waarom een koelkast met dit opneem systeem de inhoud niet koelt maar bevriest in de zomer
de lucht achter het membraan zet dan zover uit dat de schakelaar constant bedient blijft.

Bij electronisch geregelde vriezers is dit probleem niet snel aanwezig omdat deze de temperatuur meten met een ptc of ntc en de waarde hiervan is afhankelijk van de temperatuur van de ptc ter plaatste en niet van uitzetting of krimp (geen bewegende delen).
 

Co de Witgoedman

  • #9
Koel en vrieskasten zijn warmte ontrekkende apparaten, deze warmte geven ze aan de achterkant af, daardoor werkt een koelkast en vrieskast slechter met heel warm weer.

Onder de 10 graden zal een koel en vrieskast ook beduidend minder werken, vaak zal de temperatuur in met name een koelkast buiten de kast kouder kunnen zijn dan in de kast, gevolg: hij werkt dus niet meer.

In koelkasten zit een automatische ontdooier waardoor de binnenkant wel iets verwarmd wordt zodat er soms van enige werking nog sprake is.

We gaan er vanuit dat de isolatie van apparaten optimaal is, bij vrieskasten en kisten is dit niet helemaal waar, de kast zal toch wat warmte moeten absorberen voordat de thermostaat aanslaat. Bij lagere temperaturen is dit minder het geval zodat de vrieskast een gevaarlijke bacteriebom kan worden.

Over het algemeen praten we hier over huishoudapparatuur, de producent van het product gaat er vanuit dat u dit apparaat dus in huis zet, daar is alles op ingesteld, ook de eventuele elektronische thermostaten.

Ik weet gevallen van drogers met NTC metingen die in de winter in de schuur staan en niet willen functioneren, te koud, ook voor dit soort apparatuur.

Oudere kasten met freon en een slechte isolatie hadden hier vroeger wat minder last van, maar van een goede werking was evenmin sprake.
 

Co de Witgoedman

  • #10
Justin Credible schreef:
Je kunt rustig een vriezer of koelkast in een onverwarmde ruimte zetten..
Is dus helaas niet het geval.
Justin Credible schreef:
Klimaatklasse sn wil zeggen dat de vriezer of koelkast optimaal functioneert volgens de opgegeven specificaties van de fabrikant.
Hiebij gaat het vooral om het energieverbruik.
Ook dit is helaas niet zo, de S, N, SN en T klasse geven de omgevingstemperatuur aan waarin de kast goed functioneert, heeft niets nodig met het energie gebruik.

Evengoed bedankt voor het positief meedenken en beantwoorden van de vraag.
 

Gerrit

  • #11
Helemaal duidelijk, Co. Weer wat geleerd.
 

Justin Credible

  • #12
Ik had over die klimaatklasse ooit eens iets gehoord op een verjaardag.
Zeker maar weer met een half oor geluisterd.
Je uitleg was verhelderend Co.
Je bent ook niet voor niets witgoedspecialist.
 

Herg

  • #13
Co als je de druk in het koelsysteem verlaagd, werkt het koelsysteem dan wel bij een lagere temperatuur?
Immers bij een lagere druk zal het koelmiddel beter verdampen en dus warmte onttrekken.

Herg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #14
Dan zou je dus aan je (eventueel nieuwe) vrieskast moeten gaan sleutelen, d.w.z. gas laten ontsnappen, om het apparaat te laten werken.

Ik denk dat ie dan helemaal niet meer werkt... alleen als je het door een professioneel bedrijf zou laten afstellen, dan wel maar of het dan helpt (weet Co dat misschien)? Zal wel dure grap worden en weg garantie.

Handiger is wellicht ter plaatste een kleine verwarming, die de omgeving boven ca 9 graden houdt. Misschien is zo'n vorstbeschermingsding al voldoende?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Als je de druk in het systeem verlaagt zal het niet beter werken.

Het is een warmte pomp deze heeft 2 belangrijke delen.

Een verdamper en een condensor.

Doordat de pomp achter een of meerdere vernauwingen het gas onttrekt ontstaat een onderdruk. Door deze onderdruk wordt het gas verplicht tot uitzetten. Daarvoor is energie nodig en die zijde wordt koud .

De pomp perst het gas naar de vernauwing toe. Hierdoor stijgt de druk voor de vernauwing. Het gas word gedwongen om in te krimpen, hierbij moet het energie kwijt en er komt warmte vrij.

Als je nu de druk/vulling verlaagt is er minder gas om uit te zetten en te krimpen en dus minder rendement.

Het systeem hoeft in theorie niet eens onder druk te staan, zolang er tussen verdamper en condensor maar een relatief drukverschil is, doet de absolute druk in het systeem er niet toe.

Natuurlijk heb je een bepaalde hoeveelheid gas nodig bij een bepaalde absolute druk om de juiste relative drukverschil te krijgen, als de pomp gaat draaien.
 

Co de Witgoedman

  • #16
Netjes uitgelegd, mijn complimenten headhunter. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu