Vulkraan CV-ketel kan ik niet vinden

Anargy

  • #1
Beste lezers,

Mijn CV-ketel moet worden bijgevuld. Ik kan zelf de vulkraan niet vinden. Ik heb gebeld met het installatiebedrijf en die zegt dat er een kraantje met rood hendeltje moet zitten onder mijn ketel, maar ik kan niks bespeuren. Kan een van jullie het misschien herkennen aan de foto’s?

Betreft een Intergas Kombi Kompakt HRE ketel.

33C8A5F6-EED2-4B0E-A232-5E10A5282B3F.jpeg 5F5484F9-FCB2-4628-8AD2-5EFD6D713ACF.jpeg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat zal de vulkraan zijn:
vulkraan.jpg
 

Anargy

  • #3
Kan ik de vulkraan direct op aansluiten of moet die dop eraf gedraaid worden?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
LIjkt me logisch dat de dop eraf gedraaid moet worden.
Waarschijnlijk kun je met de bovenkant van die dop een spindel bedienen, waarmee de kraan geopend moet worden.
Maar dat is op deze foto moeilijk te zien.
Wat de functie is van het zwarte knopje daaronder weet ik ook niet, het lijkt wel een soort aftapkraantje.

Misschien even een foto maken van dichtbij, van alleen die kraan?
Mijn indruk is, dat erachter ook nog een druukmeter zit...
 
  • Like
Waarderingen: Anargy

Auto-Geen

  • #5
Het zwarte knopje daaronder is om de vulkraan open en dicht te draaien.
1674562478499.png
 
  • Like
Waarderingen: Jackd en Anargy

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Zo een had ik nog niet gezien. Weer wat geleerd! :prima:
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #7
gezien de staat van de leidingen direct onder de ketel en de sifon zou ik zeggen laat is een x een vakman langskomen voor het onderhoud en de lekkage in de ketel op te lossen.
 

Anargy

  • #8
Bedankt mannen. Zodra ik thuis ben maak ik nog een foto en zal ik ‘m proberen te vullen, even kijken hoe het in elkaar zit.

Ja marc, ik heb een aantal weken geleden een lekkage gehad door een kapotte stromingsschakelaar. Deze is vervangen door een monteur die ik heb ingehuurd, het installatiebedrijf van mijn woningbouwvereniging gaf helaas geen gehoor. Was mooi 350 euro. De monteur gaf aan dat er kans is dat de pomp en een stekkertje die daar bij horen weer kapot zullen gaan, echter als hij dat ook zou vervangen zou het erg duur worden, dus beval hij het alsnog via de woningbouw te proberen. Die komen echter alleen als er echt lekkage is zeggen ze.

Beetje trieste situatie dus. Ik moet wachten tot het weer kapot gaat voor ze het willen vervangen. De trieste staat van de installatie heb ik toendertijd zo overgenomen. Ik vrees dat het erg duur wordt als ik er weer iemand anders naar laat kijken.
 

Anargy

  • #9
Het zwarte is inderdaad de vulkraan. Nu kan ik alleen het vulpunt nergens vinden? Het zwarte dopje onderop is inderdaad om de vulkraan open te zetten, helaas is het vulpunt met rode hendeltje nergens te bekennen. Kunnen jullie het zien op de foto’s? Ergens zou ik de vulkraan moeten kunnen aansluiten, maar onder de CV ketel zie ik niets wat logisch lijkt.

E9A14A97-E8D9-450C-98C9-19AB43986A42.jpeg In de bijlage de aangesloten vulkraan.
 
Laatst bewerkt:

Charel

  • #10
Op de tweede foto bij uw eerste reactie zie ik onderaan op de koudwaterleiding een zwarte driehoekige dop met blauw middelpunt. Je kan het op die foto net niet zien maar het zou me niet verbazen moest dat een aftapkraan zijn waarop je de andere kant van de vulslang kan aansluiten.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Er is geen rood hendeltje, is ook nergens voor nodig.
Waarschijnlijk is de installateur in de war met een andere (modernere) vulkraan.
Waar je die slang op aangesloten hebt, dat ís het vulpunt.

  • Sluit de andere kant van de slang aan op de waterkraan, helemaal onderin je 2e foto en maak hem nog even los van het vulpunt.
  • Houd het uiteinde van de slang boven een emmer, in de buurt van het vulpunt en draai de kraan voorzichtig open, zodat de slang gevuld wordt (het grootste deel van de lucht moet eruit zijn). Draai de kraan weer dicht.
  • Sluit dan de (gevulde) slang aan op het vulpunt.
  • Draai de waterkraan open.
  • Draai het kraantje onder het vulpunt open tot de ketel de gewenste druk heeft bereikt.
  • Draai dat kraantje weer dicht.
  • Draai de waterkraan dicht.
  • Haal de slang los bij het vulpunt. Let op: er staat nog druk op de slang, dus houd het uiteinde boven een emmer.
Edit:
Charel bedoelt waarschijnlijk deze kraan:
waterkraan.jpg


Dat is inderdaad de waterkraan waar ik het ook over had en waar je het andere einde van de slang mee moet verbinden.
 

Charel

  • #12
Inderdaad Kees, dat is hetgeen ik bedoelde en nu zie ik ook duidelijk dat het klopt wat ik dacht.
En ondertussen heb ik geleerd hoe ik die kraan ook volledig had kunnen zien.
Met dank.
 

Anargy

  • #13
Dank allebei. Ik heb deze twee verbonden, het probleem is echter dat zodra ik het kraantje onder het vulpunt opendraai (zie 1e bijlage) er meteen enorm veel water uit komt. Het gaat dus om dat zwarte ronde kraantje onder het punt waar mijn slang is aangesloten, zodra ik die open draai komt er enorm veel water uit. Het lijkt dus meteen water te lozen als ik dit doe. Als ik die kraan en de vulkraan tegelijk opendoe heb ik hetzelfde verhaal.

Ter demonstratie een korte video, ik draai nog extra aan de vulslang om te laten zien dat deze goed strak zit, maar alsnog enorm lekt. Het vulpunt lijkt dus gesloten te zijn en geen water naar binnen toe te laten.




F69EC197-0322-46C9-9D2C-C2B4F06B77AA.jpeg 6FC0CAE1-6AE7-4405-8EEE-3D75C4117C42.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Anargy

  • #14
Zojuist met een vriend gesproken die loodgieter is, hij zegt dat ik een 3/4 vulslang moet halen met een metalen/koperen wartel omdat deze witte kuntstof wartel te groot is, en het vulpunt daardoor lekt. Het resteert mij even te wachten tot mijn bestelling binnen is.
 

Charel

  • #15
Ik denk dat er gewoon geen of een slecht rubbertje tussen zit.
Ik zie u ook regelmatig met de hand wat prutsen aan die wartel, maar dat helpt geen zier. Probeer die wartel eens wat vaster aan te draaien met een tang of sleutel.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Ja, dat klopt, je hebt zo te zien aan die ene kant een wasmachineslang gebruikt. Zit er aan de andere kant ook zo'n wartel? Of zit daar juist de metalen aansluiting? Dan zou je de slang kunnen omdraaien. Dan wel bij de kraan inderdaad een rubber ring ertussen doen (als die niet al in de kunststof wartel zit).

@Charel : nee, daar helpt een rubbertje niet tegen, zulke aansluitingen zijn inderdaad met een metalen wartel.
 

Anargy

  • #17
Haha Charel, dat klopt. De vulslang op de waterkaan zit nu zo strak vast, dat ik 'm zelfs met een waterpomptang er niet af krijg. Morgen ga ik even langs de bouwmarkt om wat smeerolie te halen, als ik 'm er nu probeer af te halen maak ik 'm alleen maar meer kapot. Ik wacht even tot de nieuwe slang binnenkomt.

En ja Kees, aan de andere kant zit ook zo'n wartel. Ik heb bij de Praxis gewoon een CV ketel vulslang gehaald. Er zit rubber in de kunststof wartel, maar alsnog kan hij niet goed dichtgedraaid worden.

Advies en snelle reacties worden zeer gewaardeerd, is de eerste keer dat ik zelf probeer te 'klussen'.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #18
niet moeilijk doen als het makkelijk gaat gewoon 2 ruber ringen 3/4 halen extra er tussen leggen en vullen.
Inderdaad de wartels van deze vulslang zijn voor sommige vulkranen te lang 1 of 2 rubbers tijdelijk extra en opgelost.
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Anargy

  • #19
Uiteindelijk met 3/4 slang en kortere wartel helemaal goed gekomen, hartstikke bedankt nog mensen!
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu