Vloer hooizolder isoleren

Frenkie64

  • #1
Hallo allemaal,
ik zit met het volgende. Achter aan mijn huis zit een grote stal aangebouwd. Een deel hiervan zijn twee ruimtes die nog aan het huis zitten, mijn bijkeuken en een berging, de rest is nu alleen nog een grote schuur. Nu werd het deel boven de bijkeuken en berging vroeger gebruikt als hooizolder, maar wil ik deze als opbergzolder gaan gebruiken. We praten over een stuk van pakweg 50m2. De ruimtes hieronder hebben een plafond wat ik er liever niet uit wil halen, maar de vloer aan de bovenkant is bijna 100 jaar oud en heeft nooit veel onderhoud gehad. De meeste planken zijn in het verleden al eens aangevreten geworden door houtworm (hiervoor is al tweemaal behandeling toegepast, ik zie geen tekenen meer dat er nog iets actief is). Deze vloer is ondertussen al voor een groot deel verwijderd, maar voor ik de nieuwe vloer wil plaatsen wil ik isolatie tussen de balken aanbrengen. Nu snap ik dat een hogere rd waarde betere isolatie is en ik wil hier ook niet 50 euro op bezuinigen om goedkoper uit te zijn, het moet meteen goed gedaan worden, aangezien ik hier waarschijnlijk de rest van mijn leven niets meer aan ga doen.
Nu is het echter wel zo, dat de schuur/stal geen verwarming heeft, en ook geen dakisolatie. De twee ruimtes daaronder hebben wel verwarming. Temperatuurverschillen kunnen dus (met name in de winter) behoorlijk groot zijn.

Nu is mijn vraag het volgende. Ik kan van bovenaf overal bij, en gezien de temperatuurverschillen gok ik dat er iets van folie of iets dergelijks geplaatst moet worden. Kan iemand mij van een redelijk advies voorzien wat voor isolatie (al dan niet met al aanwezige folie) ik het beste kan gebruiken? Mocht ik kiezen voor isolatie met folie er al op, moet dit nog vast getaped worden? Zo ja, hoe en aan welke zijde?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hoe dik en waarmee zou je willen isoleren. Je plafond waar het isolatie materiaal op komt te liggen is van ?? en je schat ?? mm dik.
Je kijkt tegen de achterkant van de pannen aan dus geen dakbeschot.
Als er een vloer boven de isolatie wordt geplaatst is het principe dat er boven het plafond, onder de isolatie een dampremmende laag moet komen. Als je de vloer voldoende open zou kunnen plaatsen is die damprem niet nodig.
 

Frenkie64

  • #3
Het plafond van de ruimtes eronder is van hout, schat zo'n 20mm dik. Dit is dus niet bepaald open. De balkenlaag waar dit tegenaan zit is pakweg 14cm dik, ik wil hier iets van glaswol tussen gaan plaatsen. Hier bovenop wil ik OSB3 platen gaan leggen. Maar ik begrijp dus al dat zowel het plafond beneden als de vloer boven eigenlijk te "dicht" zijn. Ik ga dus eerst een folie plaatsen. Moet ik dan de folie zoveel mogelijk aan 1 stuk houden of kan ik ook gewoon stroken tussen de balken leggen en deze vast tapen aan de balken?

Het dak hierboven heeft wel dakbeschot (echter zijn dat eternit platen), maar dit is niet volledig dicht, er zijn op meerdere plekken wel pannen te zien.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik adviseer een R-waarde van 6.

Geef even de hele vloeropbouw. De ventilatie in de schuur zal vast in orde zijn ;) Denk ook aan de ventilatie van de ruimtes die je gaat isoleren.
 

Frenkie64

  • #5
Beide "warme" ruimtes hebben tegelvloeren, daaronder zit een betonlaag (onebekend hoe dik). Ventilatie in deze ruimtes is wel in orde. Met name de bijkeuken, aangezien dit onze voornaamste ingang van het huis is, dus de buitendeur gaat meerdere keren per dag open. Ook zit hier een draai/kiep raam in dat we regelmatig openen voor ventilatie. Vanuit deze ruimte 2 deuren, naar de keuken en naar de andere ruimte, de berging. In deze berging zit ook nog een deur naar buiten die ik veel gebruik bij het verbouwen en verder nog aan beide zijdes van het huis een draai-kiepraam.

Plafonds in beide ruimtes zijn dus van hout, ik wil ze er liever niet uit halen. Met name in de berging vind ik het wel mooi omdat het zo oud is, in de bijkeuken ga ik het wel verven.

Boven de plafonds zit een balkenlaag waarbij voor een deel ook nog antiek gisp tegen de bovenliggende vloer zit (lees, met stokken overbruggingen gemaakt en dan met hooi het gips verstevigd dat er nog tegenaan gemaakt is voor de houten plafonds geplaatst zijn. Dit is waarschijnlijk ergens in de jaren 60 of 70 geweest. Dit gips ga ik ook verwijderen, aangezien ik anders geen goede toegang tot de balken heb.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ventilatie is wat anders dan af en toe een deur of raam openen. Op deze pagina vind je een PDF met meer nuttige info over ventilatie van je huis.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
De OSB is het dampdichtste materiaal in die constructie. Omdat boven het plafond de temperatuur lager is gaat de warmtestroom die kant op. Omdat die platen dampdichter zijn gaat er vocht ophopen aan de onderzijde en dat gaat condenseren. Merk op. OSB3 is dampdichter dan de standaard OSB. Hoe dampdichter de koude kant van de constructie des te belangrijker is de uitvoering van de damprem aan de warme kant.
De stroken moeten over de balken lopen, het moet een vel damdicht worden. Dikke balken laten ook door.
 

Frenkie64

  • #8
Duidelijk antwoord. Dampdichte folie dus over de balken heen. Aan welke "kant" van de folie moet de isolatie komen? Onder de folie of erboven?
 

Frenkie64

  • #9
Kan iemand nog op de laatste vraag reageren aub?
Moet de isloatie boven of onder de folie komen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Doe het maar over de balken en de isolatie boven op de dampremmende laag. Ik ga er vanuit dat de balken boven het plafond liggen. Van onder naar boven. Plafond, balken en de vloer van de zolder.
Maak er anders maar een foto van dan zijn we 100% zeker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu