Vierde draad bij draaistroommotor

Tom345

Specialist Elektra
  • #1
Voor onze zaagtafel (zie topic: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/schakelaar-zaagtafel-draaistroom.140582/ ) ben ik nu van plan om zelf een schakelaar met onderspanningsbeveiliging te bouwen. Ik wilde eerst even kijken hoe alles is aangesloten en daarbij viel me op dat de motor vier aansluitdraden heeft.

1638823020467.png


De rode, witten en blauwe gaan blijkbaar naar de motorwikkelingen. Daarnaast is er een dunnere zwarte draad. Tussen de zwarte en de rode draad meet ik een weerstand van 0,8 Ohm.

In de handleiding staat er een aansluitschema, maar daar zijn maar drie draden (plus PE) ingetekend naar de motor:

1638823377168.png


De zwarte draad gaat via de grijze ader van het snoer van de machineschakelaar. Daar is hij aangesloten op hetzelfde contact al de ene kant van de "Safety Switch". Hoe de machineschakelaar verder in elkaar steekt, kan ik niet achterhalen. Ik krijg hem niet uit elkaar.

Iemand een idee waar de vierde draad goed voor zou kunnen zijn? De motor draait verder prima zonder die draad.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
Zou het met de onderspanningsbeveiliging te maken kunnen hebben? Ik vind veel van dit soort schema's:
512PlVgaXYL._AC_SX466_.jpg

Maar dan is het wel vreemd dat de boel gewoon werkt zonder...
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Je hebt ooit centrifugaalschakelaars in een motor, deze schakelen een condensator bij voor het
aanlopen en bij een bepaald toerental schakelt deze uit en werkt de condensator niet meer.
De condensator is dan alleen nodig bij het aanlopen.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #4
Hmh. Er zit geen condensator op. Of hij moet zo klein zijn, dat hij in de behuizing past.
Misschien dat er in de motor ook nog een veiligheidsschakelaar zit, die onderbreekt bij een storing. In dat geval zou het relais op de tekening van Xander afvallen. Ik zou alleen niet weten wat deze schakelaar dan bewaakt.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #5
Zo te zien heeft de motor een inwendig sterpunt. Het kan zijn dat ze het sterpunt met de zwarte draad naar buiten gebracht hebben om bv een motorrem op aan te sluiten welke op jouw motor niet aanwezig is.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #6
Dan zou @Tom345 niet alleen weerstand moeten meten tov rood, maar ook tov wit en blauw. Dat had ik niet uit het verhaal begrepen.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #7
Als het het sterpunt was, dan zou ik een grotere weestand verwachten dan 0,8 Ohm en verder dat de weerstand tussen de zwarte draad en resp. rood, blauw en wit ongeveer hetzelfde is. De weerstand tussen zwart/blauw is 7,9 Ohm en zwart/wit 7,6 Ohm.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu