Verwarming naar onder leiden...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onze ketel staan op de begane grond. We hebben een 1e verdieping en dan de zolder.

De zolder hebben wij nu opgedeeld in een voorportaal met vaste trap en dan een 2e deel gescheiden door een (geïsoleerde) wand.

Nu wil ik op dit voorportaal een klein radiatortje plaatsen om te voorkomen dat er alleen maar koude lucht naar onder komt. Hiervoor moet ik van een onderliggende slaapkamer (heb maar één optie) de leiding doortrekken naar boven. Eenmaal boven loopt hij 3m langs de muur om ongeveer bij het trapgat uit te komen.

Nu hebben wij 2 toiletten, deze liggen exact boven elkaar. Graag zou ik hier enige vorm, als is het een minimale vorm, van verwarming in zien (we gaan ze nog geheel verbouwen, dus als dat kan, dan is het mooi meegenomen).

De boven genoemde 3m verwarmingsleiding loopt recht boven waar de wc's zitten. Nu had ik bedacht dat om de leiding te vertakken en naar onder te laten lopen: door wc 1 naar beneden en bij wc 2 de warm water aanvoer en koud water afvoer te lussen/verbinden.

Plaats voor een radiatortje hebben wij op beide wc's niet. Vloerverwarming is (mede door onze houten vloeren) te duur en te extreem). Nu lijkt mij het beetje warmte dat de leidingen afstralen al voldoende om de toiletten iets aangenamer te maken.

De vraag is nu: kan ik de verwarmingsleiding, welke vanaf de ketel dus eigenlijk al 2 verdiepingen omhoog loopt (via allerlei radiatoren e.d.) ook weer effectief 2 verdiepingen naar onder leiden?

Als ik de leidingen lus, hebben deze dan niet te weinig weerstand, dus dat het warme water hierdoor wegstroomt en eigenlijk de doorstroming van de radiatoren minder wordt?

Deze optie is echt de enige optie om de leidingen op de toiletten te krijgen; een andere optie is er écht niet...

Het gaat me er niet om dat de toiletten verwarmt worden; ik wil alleen een aangenamer klimaat krijgen.
 
Vroeger wilden ze in dikwandige installaties wel eens een dikke buis plaatsen in de toiletruimte met een radiatorkraan en een voetventiel om zo dienst te doen als radiator.
Met de voetkranen kan ej de weerstand dan zo hoog maken dat de radiator werkt en de weerstand hoog genoeg blijft.
 
Oew, dat snap ik niet helemaal :oops: Wat bedoelt u met een voetventiel?

Ik begrijp dus dat ik het correct had met het remmen van de doorstroming: dat is dus een vereiste anders krijg ik drukverlies op de andere echte radiatoren in het huis.

maar wat doet zo'n voetventiel dan?

Of bedoelt u eigenlijk 2 draaiventielen: één op de aanvoer om de temp te regelen en één op de afvoer welke permanent geknepen is om de afvoer te dempen?

Aangezien de wc's bovenelkaar zitten lijkt mij dat dan alleen de onderste, waar dus eigenlijk de lus aanvoer warm water - afvoer afgekoeld water wordt gelust, een ventiel nodig heeft. ?

| |
| |
| x
| |
| |
| x
| |
|x|

X=jes zijn temperatuur knoppen, dus in de warme leiding. Dik zijn grotere diameter
onderste x is een permanent geknepen doorvoer.
 
Zou zo kunnen maar je water koelt in toilet 1 af en gaat dan kouder naar toilet 2 en geeft dan minder warmte af.
Het is beter om dan toch elk deel apart te voeden.

Idd een voetventiel dient als vaste doorstroom begrenzing.
 
Een kraan zonder knop, word normaal geplaatst als uitgang van een radiator.
Je kan hiermee de maximale doorstroming instellen zodat je de juist balans in je systeem houd.
 
Aaaa! ik snap hem!

Zijn er dan ook truckjes om te controleren of je de juiste balans hebt? Want in feite merk je dat natuurlijk pas als je energie rekening drastisch toeneemt :?:
 
Bij een onjuist balans kan het zijn dat je de ruimtes niet meer warm krijgt, de ketel blijft heel lang branden op een lage temperatuur.

Bij de juiste instelling is het verschiltemperatuur tussen aanvoer en retour bij alle radiatoren ongeveer gelijk, en die is dan afhankelijk van de aanvoertemperatuur maar zal ongeveer 20 graden zijn.
 
Dus eigenlijk kun je meten/voelen of de balans nog in orde is; gewoon voelen aan aanvoer en retour temp bij alle radiatoren in het huis.

Dan neem ik aan dat het geen ramp is deze leiding te erg te knijpen, maar natuurlijk wel om hem te ver open te zetten.

Hoe zit het trouwens met het 2 verdiepingen naar onder leiden van de buis, kan dat verder nog problemen leveren?
 
:mrgreen: dit is een veel goedkopere oplossing :wink:

52218_wcbril_1.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan