Verfadvies gevraagd staalplaat

Hopelijk kunnen jullie me helpen met een verfadvies. Ik heb een zwart gelakte (gegalvaniseerde) staalplaat instrumentkast waar op sommige plaatsen de verf afbladdert (bij de schroeven, handvaten etc) maar op sommige plaatsen zeer vast zit.

Deze wil ik weer netjes maken , probleem is er zitten ingeperste koelsleuven in (niet bij te komen met vlakschuurmachine).

Wat is wijsheid, blank maken ? Evt. met afbijt oid (in de koelsleuven) ?
Alleen de slechte plekken schuren ? Zie je dat met overspuiten ?

Zelf denk ik aan blank maken en gronden met koudzink (bevalt mij altijd prima als grondering op metaal en is relatief makkelijke te spuiten).

En dan mat zwart met een extra lag blanke lak ? Of meteen glans spuiten ?

Ik weet dat jullie geen merkadvies geven maar wil het toch vragen... (verf en ik zijn sowieso geen goede combi), maar ik heb voor een ander project spuitbussen gebruikt van een Duitse "Aktie" winkel en dat lukt (mij) voor geen meter, dekt niet, meteen zakkers. Zou het (mij) helpen om een duurder merk te kopen (**tip in de autohoek) of is het toch echt alleen techniek ?

Alvast bedankt voor de tips en antwoorden.

Groeten, Bram
 
Hallo

Als het gegalvaniseerd is, dan zo schuren dat u de galvaanlaag niet beschadigd, maar wel dof schuurd.

Schuurd u te ver door dan verwijder u de galvaanlaag en heeft deze geen zin meer.

Zeer licht laten aanstralen is ook een mogelijkheid, en gelijk schoon en verfklaar.

Het afbladderen komt waarschijnlijk omdat er geen speciale primer als tusselaag is gebruikt.

Op galvaan kunt u niet zomaar een verflaag op aanbrengen, er dient dan een epoxy hechtprimer tussen te zitten.

Daarna kunt u de verf erop zetten die u wenst.



Grt.
 
Eerst de oppervlakte goed ontvetten, liefst met de bekende biologische ontvetter in de groen fles.
Alleen de kale stukken waar de verf af is schuren
Het gedeelte waar de verf nog vast zit dof schuren met fijn schuurpapier of schuurwol.
Op de kaal geschuurde stukken zinc chromate primer gebruiken en dan alles schilderen of spuiten.
Spuiten doet u altijd in dunne laagjes met de spuitbus op 30 tot 40 cm afstand, staat op de bus.
De spuitlak die u bedoelt is gewoon goed te spuiten.
Voor beter resultaat autolak of liever nog fietsenlak gebruiken.
 
Ts

Op u vraag: alleen de slechte plekken schuren geeft uzelf al het eerste antwoord.

Bij het niet geheel verfloos maken, tot op het zink, blijft u de plekken altijd zien, vooral bij spuiten.

Dus u eigen tweede antwoord benutten, en kaal maken.d.m.v. afbijt/schuren/krabben enz.

Anders is het zonde van werk.

(U heeft een PB van Vak Schilders.)




Grt.
 
Als je goed schuurt is er geen overgang tussen oud en nieuw te zien, tenminste als je een klein beetje klusser bent.
 
En een super kunstenaar, bij ons lukt dat niet met de schilders.

Maar half werk is ook werk.

Daar komt bij dat de meeste antwoorden al werden gegeven door TS.


Grt.
 
Iedereen bedankt voor de tips tot nu toe, allereerst excuses, ik heb jullie op het verkeerde been gezet, het is geen gegalvaniseerd staal maar gewoon PBS.
Daarom vanochtend toch maar begonnen met blank maken ... weet niet hoe ik het moet uitdrukken maar er zat een hoop "spinneweb" onder de lak.

Die koelsleufjes schoon (blank) maken is een $$@$#%%#% werkje :-(.

Ben inderdaad bang dat ik de spuitbus altijd te dicht bij houd.



Zal binnenkort een paar foto's plaatsen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu