Ventilatie bij koud-dak constructie

Peterw

  • #1
Beste forumleden,
Ik heb al overal gezocht, maar hoor en lees telkens allerlei tegenstrijdige meningen.
Zou iemand ons kunnen adviseren op het gebied van isolatie bij een koud dakconstructie. (Zie fotobijlage)
Wij zijn bezig met een aanbouw aan de zijkant van ons huis.
Omdat we gebonden waren aan bestaande hoogtematen was een koud dakconstructie bij ons de enige mogelijkheid.
Onder de underlaymentplaten hebben we een ruimte van 20 cm om te isoleren.
Om een maximaal rendement te behalen hebben we gekozen voor PIR-platen.
De een zegt dat de PIR-platen het best rechtstreeks tegen de onderkant van de underlaymentplaten geplakt moeten worden, terwijl een ander weer van mening is dat het verstandiger is om onder de underlayment een open ruimte te laten van 2cm om zo wat luchtcirculatie mogelijk te maken voor een betere ventilatie.
Wat is nu wijsheid?
Iedere goede raad wordt op prijs gesteld. Indien mogelijk met wat theoretische onderbouwing :)
Alvast bedankt,
Peter

Koud dak Isolatie.jpg
 

Charel

  • #2
Volledig vullen en dan liefst met een vochtregulerende isolatie en al zeker met onderaan een klimaatfolie.
Ik zou, zeker voor binnenisolatie, geen PIR of PUR nemen wegens mogelijke gezondheidsrisico's.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Alleen ventileren tussen de onderzijde van de dakvloer en de bovenzijde van de isolatie met lucht van buiten.
Dat kan je realiseren via de achterzijde van de boeiboorden.
 

Charel

  • #4
Wgb schreef:
Alleen ventileren tussen de onderzijde van de dakvloer en de bovenzijde van de isolatie met lucht van buiten.
Dat kan je realiseren via de achterzijde van de boeiboorden.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in Vlaanderen is dat al sinds lang afgeraden wegens vochtproblemen en vermindering van de isolatiewaarde.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Zolang de isolatie goed afsluit, en er geen warme (vochtige) lucht vanuit de woning in deze spouw kan komen is er helemaal niets aan de hand. Echter de kwaliteit van de uitvoering is allesbepalend.

Vaak is de dakbedekking namelijk ook dampdicht, en dus wil je wel eventueel vocht uit het hout naar buiten toe weg kunnen ventileren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Charel schreef:
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in Vlaanderen is dat al sinds lang afgeraden wegens vochtproblemen en vermindering van de isolatiewaarde.
Geef even een link waar het een en ander beschreven is. Nooit te oud om te leren. Toch.
 

Charel

  • #7
@Wgb ,
Voorlopig heb ik enkel dit advies gevonden van een isolatiefabrikant:
Zoals u wellicht weet wordt een koud plat dak in principe sowieso al afgeraden, al kan het wel mits bepaalde aandachtspunten goed op te volgen.
Ik zou aan onderstaande advies wel nog toevoegen dat men ipv een gewoon dampscherm beter een klimaatfolie gebruikt opdat het weinige vocht dat in de winter nog is kunnen doordringen, in de zomer weer kan uitdampen naar binnen toe.
Ook zou ik dan qua isolatiemateriaal eerder kiezen voor een vochtregulerend materiaal zoals bijvoorbeeld cellulose of houtvezel.
Maar dat verkoopt deze fabrikant niet. :P

KOUD DAK - PLAT DAK ISOLEREN VAN BINNENUIT
Is een warm dak constructie niet mogelijk bij een plat dak? Dan kan je de binnenzijde van zo'n plat dak isoleren. Dat noemen we een koud dak constructie. In dit geval kun je prima kiezen voor een minerale wol, glaswol of steenwol, om het plat dak te isoleren. Dit isolatiemateriaal heeft als voordeel dat je niet alleen hoge thermische isolatiewaarde realiseert, maar ook een goede geluidsisolatie. Zo is er na isolatie en renovatie minder overlast van regen of hagel op het plat dak.
Bekijk ook de aandachtspunten voor het isoleren van een koud dak!
Let er bij een koud dak constructie op dat er géén luchtspouw kan ontstaan tussen de isolatie en het dakbeschot. Druk de isolatie goed aan en bevestig een dampremmende folie nadat je de isolatie hebt aangebracht. Zo voorkom je condensvorming in de constructie.
Eugenio Vosman, Sr. Product Manager


Weet ook dat een geventileerde spouw nooit ten allen tijde en bij elk weder werkt (windstilte ?) en dat het ook nooit doorwerkt tot op elke plaats van die tussenruimtes. Daarenboven levert zo'n geventileerde spouw altijd veel warmteverlies op.
Ik weet het: het werd vroeger veel voorgeschreven en je zal het wellicht in oudere publicaties nog wel eens terugvinden. In theorie kan het werken, in de praktijk niet.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Charel schreef:
Let er bij een koud dak constructie op dat er géén luchtspouw kan ontstaan tussen de isolatie en het dakbeschot. Druk de isolatie goed aan en bevestig een dampremmende folie nadat je de isolatie hebt aangebracht. Zo voorkom je condensvorming in de constructie.
Hij heeft gelijk, hij wel helemaal geen spouw.
Lucht van buiten dan ventileer je het vocht uit de warmtestroom.
Zie het ook als de situatie bij gevel bekleding. Ventileren tussen de achterkant buitenbekleding en voorkant isolatie materiaal. Van buiten gezien.
Charel schreef:
In theorie kan het werken, in de praktijk niet.
Dus alle gevels worden verkeerd uitgevoerd.

Ubakus kan je ook inzicht geven.
 

Charel

  • #9
Gevels zijn niet te vergelijken met een plat dak.
Ten eerste omdat in een horizontale spouw praktisch geen natuurlijke ventilatie is in tegenstelling tot een verticale spouw (schouweffect)
Ten tweede omdat een gevelbekleding normaal over de ganse oppervlakte dampopen is terwijl een plat dak volledig dampdicht is.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Charel schreef:
en tweede omdat een gevelbekleding normaal over de ganse oppervlakte dampopen is t
Nou... een gevel van volkernplaten is zo dampdicht als maar zijn kan.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #11
omdat in een horizontale spouw praktisch geen natuurlijke ventilatie is in tegenstelling toteen verticale spouw (schouweffect)
dan zitten de open stootvoegen praktisch overal verkeerd....
 

Charel

  • #12
Bedoel je de open stootvoegen onderaan in een gemetselde de gevel ? Die zitten daar in de eerste plaats om spouwwater terug naar buiten af te voeren.
De dampopenheid is daar ook niet van belang, een gevelsteen zou normaal gezien ook dampopen genoeg moeten zijn zonder die voegjes.
In de gevallen waar bij gemetselde gevels een goed ventilerende spouw nodig is (bijna nooit, meer iets van lang geleden) daar voorziet men ook open stootvoegjes bovenaan in de gevel.
 

Peterw

  • #13
Beste allemaal, excuses voor de late reactie, ik ben een week flink ziek geweest maar nu gaat het gelukkig weer.
Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties op mijn vraag, maar eerlijk gezegd merk ik ook nu weer dat de adviezen soms een beetje tegenstrijdig zijn. Hoe dan ook, ik heb mijn keuze gemaakt: we gaan werken zonder ruimte ertussen, dus de 17cm isolatie komt strak tegen de underlaymentplaten en daarna de dampdichte folie direct tegen de isolatie.
Wel ben ik een beetje geschrokken over de opmerking dat om gezondheidsredenen het gebruik van PIR-platen niet aanbevolen wordt.. De betreffende ruimte zal straks deels gebruikt worden als slaapkamer en om hitteproblemen met het plat dak in de zomer te voorkomen hadden we juist voor een maximale isolatie met PIR-platen gekozen. Zijn de dampdichte folie en de gipsplaten die er nog onder bevestigd zullen worden dan niet voldoende om eventuele gassen uit de PIR tegen te houden? In de ruimte komen ook nog 2 krachtige ventilatoren te hangen.
Kan iemand ons op dit punt misschien een beetje geruststellen?
 

Charel

  • #14
In verband met die mogelijke gezondheidsproblemen met Pur of Pir : Ik weet niet of daar al wetenschappelijk aanvaard bewijs voor bestaat, maar de vermoedens zijn zwaar en dat vooral op basis van wat de samenstelling van die platen is. Men spreekt in dat verband nu al over het nieuwe asbest, een materiaal dat destijds ook beloftevol was.
Als de lucht- en dampdichting optimaal is en er wordt geventileerd volgens de huidige normen dan denk ik dat het risico op gezondheidsproblemen zou kunnen genegeerd worden.
Echter als het de bedoeling is om vooral ook in de zomer hitteproblemen onder het dak te vermijden dan moet je zeker geen pur of pir gebruiken. Dat materiaal isoleert weliswaar goed tegen warmteverlies maar scoort wel veel slechter dan de andere materialen wat warmtedoorslag in de zomer betreft. Ook qua geluidsisolatie scoort dat een pak slechter dan andere isolatiematerialen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Charel schreef:
Ik weet niet of daar al wetenschappelijk aanvaard bewijs voor bestaat,
Laten we hopen dat we vandaag de dag beter kunnen inschatten wat goed of slecht is.
Als je meer zekerheid wil kan je er andere materialen aanbrengen waarvan we zeker weten dat ze veilig zijn.
De opbouw blijft hetzelfde een dat kleine beetje minder maar een beter gevoel moet het waard zijn volgens mij.
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #16
Ecologisch de beste oplossing is een biobased materiaal. Vlas of hennep of zo; gezien faseverschuiving, vochtregulering en akoestisch heb je dan bovendien een mooi materiaal, wel lagere rd waarde.
Voor zover de bestaande onderzoeken laten zien (bijvoorbeeld door RIVM), geeft PIR als het eenmaal geplaatst is geen gezondheidsrisico's, maar die zijn er wel bij de productie, het verhitten van het materiaal (brand), in mindere mate het verwerken en daarnaast bij het recyclen.
Een veel groter gezondheidsrisico bij nieuwbouw lijkt me luchtdicht bouwen en te weinig ventileren, binnenlucht is bijna altijd (veel) ongezonder dan buitenlucht....
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Charel

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu