VAATWASSER BOSCH Niet Warm + E31

Goedemorgen,

Sinds onze intrek in de voor ons nieuwe woning is de 10 jaar oude vaatwasser niet warm geworden
Daarnaast foutcode E31

Het gaat om een BOSCH SMV69U30EU/50 van 2013
Via deze en ander fora veel heel info gevonden maar niet de oplossing.

Machine helemaal uitelkaar gehaald. Zeolite systeem schoon gemaakt en gedroogd
Weerstand gemeten in Zeolite verwarmingselement 658791 >> 34 Ohm
Weerstand gemeten van verwarmingsunit hittepomp 657137 >> 19 Ohm

'k Had het idee om verwarmingselement 658791 te vervangen, maar deze is niet leverbaar. 18 weken levertijd, en kost ~€155.
Nieuwe pomp zou me ~€ 195 kosten. Beide nog niet aangeschaft.
De weerstand waardes lijken mij goed.

Hebben jullie nog tips?
Of moet ik maar gewoon afscheid nemen van deze machine, aangezien het Zeolith systeem van deze versie niet super lijkt.

Mvg, Folkert

1677225958689.png 1677226114792.png
 
Wat je precies wel moet doen, kan ik niet beoordelen, omdat er niet exact bekend is wat er wel of niet gebeurt of aan de hand is. Maar in elk geval moet je in geen geval zomaar onderdelen gaan vervangen, wanneer je niet weet of die onderdelen de oorzaak voor het probleem zijn.

Het Zeolith verwarmingselement heeft met het verwarmen van het water in principe niets te maken: hij is er uitsluitend voor het droogproces. De warmtepomp zou, voor wat betreft het verwarmingselement erin, goed moeten zijn, gezien de weerstandswaarde die je gemeten hebt.

Dit soort vaatwassers heeft een nogal bijzonder systeem: de besturing bepaalt aan de hand van de stroom door de warmtepomp of er water in de vaatwasser is en of de pomp voldoende druk opgebouwd heeft. Is dat niet het geval, dan wordt er door de besturing 'besloten' niet te verwarmen, omdat bij stilstaand water het verwarnmingselement oververhit zou raken.

Wanneer de warmtepomp niet goed meer werkt of wanneer er ergens iets de waterstroom door die pomp blokkeert, wordt er dus niet verwarmd, ook al is de weerstand van het verwarmingselement in orde. Het niet verwarmen kan ook nog andere oorzaken hebben, bijvoorbeeld verbrande soldeercontacten van het verwarmingsrelais op de besturingsmodule onderin de machien. Komt echter, voor zover mij bekend, minder vaak voor dan bij de oudere modellen.
Of moet ik maar gewoon afscheid nemen van deze machine...
Dat is iets dat je zelf moet bepalen. Bij deze modellen zijn is het door het werkoingsprincipe voor een leek niet makkelijk te bepalen wat er exact aan de hand is. Maar misschien kan @Sleutelmeneer je nog wat verder helpen, die heeft veel meer ervaring dan ik.
... aangezien het Zeolith systeem van deze versie niet super lijkt.
Zelf heb ik het idee, dat de extra franjes als Zeolith de vaatwasser alleen maar kwetsbaarder maken. Dat geldt dus niet alleen voor dit model, maar in zijn geheel voor het Zeolith systeem. Ik zit op meerdere reparatieforums en het is niks dan ellende met dat Zeolith. Toen ik vorig jaar een nieuwe vaatwasser moest kopen en mij keuze toch weer voor BSH uitkwam, heb ik er nadrukkelijk op gelet dat ik géén vaatwasser nam met Zeolith droging.
 
Sluit eens een lamp aan, parallel aan het verwarmings element.
Dan kun je 'zien' of tijdens draaien er wel spanning op het element komt.

Zo niet, dan is mogelijk het aanstuurrelais defect.
 
Screenshot_20230224-152201_Acrobat for Samsung.jpg


Er is water in je zeoliet systeem gekomen. Dit is ook absoluut iets dat je niet kunt schoonmaken. Want het zit vol met mineralen. Het is voor zover ik weet een fout die je alleen kan herstellen door de zoeliet pot te vervangen want de interne water sensor heeft water gezien. Iets dat ik niet consumenten aanraadt en dat bovendien te duur is.

Verder is het een verborgen gebrek en had de verkopende partij dit moeten oplossen door een monteur erna te laten kijken.
 
De fout E31:00 komt in vaatwassers van Bosch en Siemens (made by Bosch) voor.
Het gaat om vocht op de bodemplaat, dus niet in de zeoliettank. De oorzaak is de afdichting tussen het grijze kunststof inzetdeel op de rvs binnenwand. Het zit vastgeklemd met 4 torx (20) schroeven, en dezd gaan las zitten door temperatuurwisselingen. Dit is eenvoudig zelf op te lossen: Haal de stekker los, geef het vocht 24h tijd om te verdampen (of je kunt de onderkant/voorkant openmaken) en draai de 4 torx schroeven aan.
Het probleem komt op den.duur terug dus 2x pj preventief schroeven nalopen is een goed idee.
 
Klopt. Hier nog een tip om het vocht eruit te krijgen: schroef de 4 torx schroeven los, die de kunststof delen vastzetten. Neem het bovenste kunststofdeel los. Druk het onderste deel naar bdneden. Er ontstaat een kier van een millimeter of 7.
Leg nu een oude föhn in de vaatwasruimte. Zet de föhn op de laagste stand met een beetje warmte. Doe dd deur van dd VW voorzichtig dicht en laat de föhn een paar uurtjes zijn werk doen.
Daarna het kunststof deel terugplaatsen en de (evt. grotere) kunststof schroeven weer monteren. Ik gebruik een druppel blauwe loctite. Klaar!
 

Gerelateerde klussen

Reacties
1
Weergaven
129
Keuken
Ludo&
Reacties
2
Weergaven
263
Keuken
DapopereDodo
  • Ed Aug
  • Keuken
  • 2
  • 676
Reacties
2
Weergaven
676
Keuken
Ed Aug
Reacties
8
Weergaven
2K
Keuken
Sleutelmeneer
Reacties
8
Weergaven
2K
Keuken
Sleutelmeneer

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu