Vaatwasser bauknecht gsfs6440 (8548 402 01820)

Stefaan Van Cauter

  • #1
beste,
Bij het starten pomp het toestel even water weg, dan neemt het even proper water, en nadien gaat het in error 6.
probleem zou de flowmeter kunnen zijn. Ik het de covers eraf gehaald en de niveaukamer verwijderd.
het klein onderdeeltje kan ik ohms doormeten. Er is geen onderbreking, wel zeer grote weerstand.
Enig idee of dit de reden kan zijn van de error?
zie ook foto in bijlage

alvast bedankt.

stefaan van cauter

image.jpg image.jpg
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die flowmeter is een reed switch. Vertaald een tongen schakelaar. Het tongetje in de schakelaar reageert op magnetische velden. Zit er een magneet vlak in debuurt, dan sluit het tongetje en maakt het schakelaartje contact. Zit de magneet in een andere richting of is hij er niet, dan opent het contact.

In het labyrint waar die reed switch op zit, zit een radje dat aangedreven wordt door de waterverplaatsing in het labyrint. Daaraan gekoppeld zit... een magneetje. De reed switch zal daardoor steeds beurtelings openen en sluiten. Afhankelijk van de stand van het radje meet je een gesloten of een geopend contact. Houd er maar eens een kleine magneet bij en kijk of de toestand van de reed switch wijzigt.

In principe zou je, wanneer het kabeltje naar de besturing afgekoppeld is, op de switch een volledige verbinding of volledig open (oneindige weerstand) moeten meten. Een 'zeer grote weerstand' zou in principe niet moeten, tenzij het nat is of je er met je vingers aan zit tijdens de meting.

F6 is een teken dat er iets niet goed is met de watertoevoer. Ook al neemt het apparaat 'proper' water, dan nog kan het zijn dat dat net iets te langzaam gebeurt naar de zin van de besturing. Waterkraan helemaal open? Zeefje in de aansluiting schoon? Anders inderdaad een fout bij de meting, dus defecte reed switch, komt vaker voor.

Het vervelende is, dat deze schakelaar, die het bestelnummer 481231019147 zou hebben, alleen in een set samen met een ander, identiek onderdeel wordt verkocht en die set zo rond de 50 Euro (of zelfs beduidend meer) kost. Een beetje prijzig om alleen voor een test te gebruiken, maar ik zou niet weten hoe je het anders zou moeten oplossen. Een monteur heeft meestal wel zo'n ding in z'n auto liggen en vervangt hem dan proefsgewijze, maar zelf heb je dat natuurlijk niet.
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu