Tyleen naar garage, dikker is beter?

Ik ga achterin de garage waarin zich nu al een WC met fonteintje bevind een douche bijbouwen zodat er daar ook gedoucht kan worden.
Huidige koperen waterleiding door onverwarmde ruimtes is bevroren waardoor er een nieuwe tyleen leiding door de grond moet worden aangelegd.
Ik wou vanaf de watermeter beginnen waardoor de totale lengte ongeveer 35 meter wordt.
Totaal 3 "haakse" bochten met een grote radius (~1m) en water wordt naar een niveau van ongeveer 3meter boven water meter gebracht (ww. boiler op zolder)

Zelf dacht ik dat tyleen 16 mm voldoende zou zijn maar een loodgieter zij dat 20mm beter was en dat zij standaard eigenlijk altijd tyleen 25mm toepaste als dit de grond in moest.
Is 25mm inderdaad verstandig of zitten er ook nadelen aan een dikkere diameter? Gezien het niet alleen in de grond ligt maar ook 3meter omhoog moet?
 
De hoogte maakt niet uit.
Hoe groter de diameter hoe lager de weerstand en hoe minder verlies in dynamische druk.
Dus hoe harder het water uit de leiding kan stromen.
Ik zou ook 25mm toepassen.
 
Dikker is niet beter voor een leiding die weinig of af een toe een tijdje niet gebruikt wordt.

inhoud bij 35 meter:
16mm: 5 liter (13mm binnendiameter)
20mm: 8
25mm: 13 liter

Bij 25mm ververs je het water niet eens bij een toilet spoeling.

Drukverlies kan een ding zijn.
Hoe goed is de waterdruk?
 
Wat Jack aangeeft klopt gewoon en daar zal je rekening mee moeten houden
Hoe groter de diameter hoe lager de druk wordt als deze leiding "gevoed" wordt door bijv. een 15mm buis. (zal vrijwel nooit dikker zijn dan 22mm)
Ik geef vaak als voorbeeld de tuinslang.
Draai de kraan open zonder spuitstuk oid. aan de andere kant en de straal zal hooguit 1m ver komen, knijp/dus hem dicht en je spuit 5m of verder.
Plaats je aan de andere kant een douche en er komt na een paar sec nog maar een zeikstraaltje uit omdat de druk weg is dan wordt je daar ook niet vrolijk van.
 
Laatst bewerkt:
druk en hoeveelheid zijn 2 aparte dingen, knik de tuinslang en er zal nog steeds langzaam maar zeker druk opgebouwd worden (kleine doorlaat) maar er komt geen volume uit
 
Dat is dus precies wat ik ook omschrijf; sluit je een dunnere leiding aan op een dikke leiding dan wordt er wel druk opgebouwd maar na een paar sec is die druk weg en hou je een klein straaltje over ondanks dat de toevoer leiding dik genoeg is.
Hoe dik de leiding moet/mag zijn is dus geheel afhankelijk van de toevoerleiding.
- van dik naar dun geeft wel druk maar minder volume
- van dun naar dik geeft wel volume maar geen druk
 
De hoeveelheid water is gewoon hetzelfde als aan het begin van de dikke leiding, de dikke leiding zorgt juist voor minder weerstand waardoor je dus minder drukverlies hebt
waterhoeveelheid zal uiteindelijk bepaald worden door uitstroomopening en dynamische druk, dikke leiding heeft hier een positieve invloed op.
Verversing van de inhoud is een punt, maar je zal zelf kunnen inschatten hoeveel gebruik er van gemaakt zal worden.
Voor aftakkingen zou je per verbruiker naar 16 kunnen
 
ik zou voor 25 gaan, en eventueel laatste stuk 20 en16 aftakkingen
Dan heb je met een toiletspoeling vrijwel de inhoud ververst, zoals jackd al voor had gerekend
 
Drukverlies zou ik me niet zo druk om maken. Je hebt minstens 2 bar voordruk na de meter (vaak nog wel hoger) en het stuk naar de schuur maakt met 20mm echt niet meer dan 0,15 bar op.
 
ik zou voor 25 gaan gewoon omdat bij een grotere diameter de wanddikte van de buis ook groter is.
en deze buis dus beter tegen een stootje kan.


waar je wel op moet letten is de verhouding met de rest van je installatie
vooral als je iets van een regendouche wilt plaatsen met hoog gebruik.

Dan kan het zijn dat als je de leiding nergens knijpt je in de rest van je woning nauwelijks druk houd als je die douche aan zet
 
Tot zover alvast bedankt,
De druk weet ik dus niet, Ik zou met een 10 liter emmer de vultijd kunnen meten maar dat zegt niet alles lijkt mij.
ik weet verder dat direct na de meter de leiding verdeeld wordt in 2 secties met elk hun eigen afsluit en aftapkraan (één koud voor de badkamer en één voor de WC/Keuken/Buiten/Ketel en voorheen garage) Dat worden er nu dus 3 omdat de Garage via de nieuw te leggen tyleen gevoed wordt.
Verder zal de leiding in de "technische ruimte" boven de douche gesplitst worden (zolder) vandaar de 3 meter stijging. Koud voor WC en fontein zal nooit het probleem zijn. Douche (geen stort/regen) zal een deel direct en deel via de boiler krijgen. Geen gelijktijdigheid.
Gebruik van de WC zal paar keer per dag zijn en douche gemiddeld één keer per dag, alleen zomers mogelijk iets vaker.
 
Even door het reken programma gehaald.

En te groot is nooit goed, zoals reeds aangegeven te weinig verversing waardoor grote kans op biofilm in de buis wat weer een fijne en ideale voedingsbodem is voor legionella.
Berekenen is de enig juiste manier. Gokken en gissen is missen met alle gevolgen van dien.

Zie de berekening.
20 mm HDP volstaat bij een douche.
Bij een voordruk bij de watermeter van 2 bar of 200 kPa.
 

Bijlagen

  • A1 Installaties KLUSIDEE SCHUUR WL.PDF
    49,8 KB · Weergaven: 21
  • berekening schuur wl.pdf
    146,2 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Jackd

Gerelateerde klussen

Reacties
1
Weergaven
678
Reacties
11
Weergaven
5K
Badkamer, waterleiding en afvoer
Swallowtail1975
Reacties
1
Weergaven
12K
Reacties
3
Weergaven
39K
Badkamer, waterleiding en afvoer
Hans1963

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu