TV-meubel aan muur - de juiste draagconstructie?

Jes303

  • #1
Bijgevoegd een ontwerpje voor een TV meubel dat ik wil maken, welke ik aan de muur ga bevestigen, zonder pootjes of dragers aan de onderkant van het meubel. Zodat het als het ware "zweeft".

Het meubel wordt 180 x 35 x 42 cm (B x H x D).

De muur is - na een stuclaag van enkele cm - van baksteen. Dus ik kan goed bevestigen. Het meubel moet een platenspeler, versterker, dvd's enzo dragen, denk zo'n 40kg bij elkaar.

Het liefst zou ik het meubel van MDF maken, of anders multiplex. Ik overweeg om muurdragers / consoles / stoelhoeken te gaan gebruiken, bevestigd aan de binnenkant van het meubel, welke ik dan wil afdekken middels extra achterplaten die inspringen in de schappen.

Mijn vraag: zijn er tips om een dergelijke kast slim te bevestigen zodat het stevig is en niet gaat buigen (laat staan scheuren/breken)? Of ben ik aangewezen op een metalen laswerk constructie waaromheen ik het plaatmateriaal verwerk? Of lelijke zichtbare dragers? Ik heb het idee dat ik qua constructie op een verkeerd spoor zit.

Ik heb ook gekeken naar van die holle board planken die als een huls schuiven om een metalen pen-plaat werkje die aan de muur bevestigd wordt. Maar ik wil mijn planken dun houden, niet 4 a 5cm dik.

Totaalbeeld:



Kast close-up:

 

Nicklatu

  • #2
Ik zou haaklatten gebruiken... Keukenkasten maak ik altijd met haaklatten, nou daar zit toch heel wat gewicht op... Ik heb in mijn 15 a 18jaar ervaring nooit een telefoontje gehad dat ze hun porselein moesten lijmen... :P

Gr Nick
 

Jes303

  • #3
Haaklatten... dank voor deze tip! Het klinkt als DE oplossing, heb er alleen nog nooit van gehoord. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen denk ik - is het (zoals de naam al zegt) eigenlijk een heeele brede haak die als lat aan de muur geschroefd wordt en waaraan vervolgens de kast wordt opgehangen?

EDIT: Via Google kom ik nu uit op zgn. "ophangrails", dat is denk ik wat je bedoelt met haaklatten?

Zoals dit??
 

Nicklatu

  • #5
Dat is exact wat ik bedoel.... Maar ik neem altijd 18mm achterwand, die schroef ik vast aan de kast zelf (dek/bodem/zijde).
Ik zie op je foto een lat in het kastje, dat hoeft dus niet omdat je achterwand 18mm dik is...

Als je je haaklat heb zou ik het puntje iets afvlakken, dit om te voorkomen dat er rotzooi tussen haaklat en muur zit waardoor je je haaklat niet helemaal inzakt...

Wel rekening houden dat je of met een eind paneel werk wat dus door loopt tot aan de muur (overbrugging van 18mm haaklat) of je laat je zijde 18mm door t.o.v. je achterwand.

Ik hoop dat je iets ervan snap, kheb er zelf al moeite mee :P

Mvg Nicklatu
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Een keukenkast (met inhoud) weegt minder dan een tv meubel. Zo'n keeplat werkt wel, maar krijgt heel wat te verduren.

Controleer eerst of de muur wel recht is, want anders haakt ie er nooit goed achter.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Is het ook een idee om de acterwand doo te laten lopen tot op de vloer en daarop af te laten steunen. De achterwand vervolgens vast zetten tegen de muur met pluggen en houtfretten.
 

Jes303

  • #8
even een update voor degenen die benieuwd zijn hoe het verder is afgelopen. Het is gelukt en het 'zweeft' dus geen pootjes eronder.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor keilbouten, beetje rigoreuze methode maar wilde op safe gaan. Het maken van de keeplat lukte ook niet echt.

Ik heb dus een houten frame van 4 vuren balken gemaakt, daaromheen de panelen vastgemaakt en door de vuren balken 7 keilbouten geplaatst. 5 in de balk boven, 2 balk onder.

Om elke bout heb ik een ijzeren ringetje diameter 25mm gedaan zodat het draagvlak per bout groter is en vurenhout is vrij zacht dus als direct de kop van de bout tegen het vuren aandrukt maakt dat de constructie weer zwakker.

Het resultaat:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Hardstikke netjes. Nou, dan moet dat dakraam toch ook lukken. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu