Trespa dakje

Jospenx

  • #1
Hallo; eerder al met hukp /tips van hier een motorafdakje gemaakt.
Nu ik weet dat het principe bevalt wil ik het wat professioneler maken.

Wat ik wil is door middel van 4 hardhouten palen (in cement gestort) en daarop een Trespa plaat een afdakje maken dat vrijwel onderhoudsvrij is.
Nu sprak ik iemand die een plaat kan leveren van ca 300 cm bij 150 cm, in principe perfect voor m`n afdakje.
Uiteraard wordt hij iets scheef geplaatst zodat er afwatering is.

Nu heb ik een afdakje zoals bovenstaand maar dan met houten planken die samen het dakje vormen. (schuttingplanken).
Dit was destijds even een goedkope oplossing.

Zoals gezegd wil ik het vervangen voor Trespa; daarover een vraag;

Indien ik een plaat Trespa van 300 cm breed enkel en alleen aan de zijkanten laat leunen op in totaal dus 4 palen, gaat die plaat dan doorhangen? Lijkt mij voor m`n gevoel wel.

Wat raden jullie aan als "bodem" om de plaat op te bevestigen?
Zat te denken aan een hardhouten frame (erg duur) of een stalen behuizing.

Uiteraard kan er in het midden geen steun/paal naar de grond want dan past de motor niet onder het afdakje.

Ben benieuwd of er ideeën/tips zijn.

Thanx
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #2
De trespa plaat er zo opleggen, dat zal niet goed gaan.
Het gaat doorbuigen, kromtrekken en breken.
Zeker als er een l;aag sneeuw in de winter op zal komen.

De terspa zal zeker om minimaal de 50 cm ondersteund moeten worden.
Maar eigenlijk is trespa niet zo geschikt, voor liggende vlakken.

Waarom gebruik je geen golfplaat, dat is ook onderhouds vrij, en stukken goedkoper.
 

Henk E

  • #3
Damwand profiel plaat ook een optie? als je misschien ergens een paar stukken die over zijn gebleven kunt krijgen ben je er ook klaar en goedkoop en zonder ondersteuning als je ze overdwars plaatst.
 

Jospenx

  • #4
Da`s inderdaad ook een idee, zo`n damwandprofiel...zit alleen met de kleur
(oog wil ook wat). Voorkeur groen.

Ok, Trespa is sowieso een dure oplossing, als het dan ook al niet echt geschikt is kan ik het beter niet doen.

Inderdaad zijn die (bitumen) golfplaten ook een goede optie.
Zijn alleen 200 x 90, dus zal ik ze (4 stuks) wel moeten zagen.
Hoop dat dat het een beetje te doen is.
Las ook ergens al dat ik vooral niet moet voorboren?!

Lastig iets.

Denk dat die golfplaten wel het mooist en goedkoopst worden.
Nu ff kijken voor een bepaald raamwerk eronder ter ondersteuning.

Dacht zelfs aan een stalen frame, zo`n frame dat je gebruikt om een tuindeur van te maken bijvoorbeeld.
Zal niet snel doorhangen lijkt mij?!

De afmetingen zijn alleen maar zo`n 1,5 bij 1 ofzo.

Iig al bedankt voor het meedenken!
 

Henk E

  • #5
Je zou het beste bij een handelaar of iemand die fabriekshallen bouwt gaan kijken, zij hebben wel eens een paar over van een partij
en ze zijn er in alle kleuren wel te verkrijgen ook in groen.
 

Fritske1978

  • #6
Ik heb er nooit mee gewerkt, maar ik heb wel eens bitumen golfplaten gezien die helemaal gegolfd lagen, doordat ze slecht ondersteund waren.
Mijn voorkeur zou daarom cementvezelgolfplaten zijn (wat vroeger de asbest platen waren)
Deze hoef je alleen boven en onder te ondersteunen, je legt op de twee hoge palen een balk, en op de twee lage palen een balk, en op die twee balken leg je de platen. Volgens mij is 1,5 meter een standaard lengte hierin, en hoeft in het midden niet ondersteund te worden.

Alternatief is om zoals eerder genoemd, damwand platen te nemen, die zijn er in vrijwel elke kleur.

Ik heb ook wel eens lichtdoorlatende polyester platen gebruikt met glasvezelvulling, deze is te verkrijgen van de rol, dus elke lengte is mogelijk (tot een meter of 50) maar ik weet niet wat de handelsbreedtes zijn.
 

Jospenx

  • #7
Top!

Da`s wat ik het liefste heb. Dan leg ik twee (hard-)houten palen daarop en klaar. (als die niet teveel krom trekken).

maar dan is die ondersteuning dus niet nodig?

Wat adviseer je dan ...die damwand of diegene die jij noemt?

Gaat mij om degene die het minst ondersteunt dient te worden...lees die het minst doorhangt
 

Fritske1978

  • #8
Volgens mij kan het allemaal, damwand is er in veel soorten, hoe dieper de groeven, hoe meer overspanning mogelijk is.
Persoonlijk zou ik gaan voor vezelcement golfplaten, misschien wel wat duurder, maar waarschijnlijk makkelijker verkrijgbaar bij de bouwmaterialenzaak op de lengte 1,5 mtr die jij nodig hebt. (niet gamma, formido etc.) , en volgens mij nog steviger ook nog. Volgens mij is het ook een stuk stiller bij een flinke regen/hagelbui.

De keuze tussen damwand, of golfplaten zal vooral in het uiterlijk zitten.
 

Jospenx

  • #9
Helemaal duidelijk!
dank je

wellicht dat je de keuze , los vh uiterlijk, zou kunnen laten vallen op de bewerkbaarheid van het materiaal. Hetgeen het makkelijkste te zagen is bijvoorbeeld.

ideale maten zouden overigens 1,20 diep bij 300 breed zijn.
(afwatering naar voren toe zodat de regen direct op de grond valt)
 

EvdL

  • #10
Jospenx schreef:
(afwatering naar voren toe zodat de regen direct op de grond valt)
Nee netjes in een dakgoot met een pijp :lol:
 

Jospenx

  • #11
Tja..is wel het netste!

Zit op geen meter afstand een putje ...toch ook maar!
 

Jospenx

  • #12
Ik ben nog aan het twijfelen over het "frame"

Ik moet toch een afstand van bijna 3 meter overbruggen zonder dat de boel gaat doorhangen.
Zoals gezegd; ik zie overal om mij heen hardhouten palen "doorhangen".

Nu zie ik (reclame :oops: )

aluminium-tuinpalen-7x7-cm-zilver/grp/2467

Alu palen.

Iemand enig idee als ik die horizontaal ophangen of die gaan doorbuigen?
 

Millew

  • #13
Er staat geen wanddikte bij en ze zijn er niet in 3 meter lang.

Bij een wanddikte van 1 mm hebben die palen ongeveer 2x zo grote stijfheid als een vurenhouten paal van 70x70 mm.

Uitgaande van een vezelcement golfplaat dak en 50 kg/m2 sneeuwbelasting buigt een vurenhouten balk (sterkteklasse C18) van 70x70 mm ca. 3 mm door als dat pak sneeuw er op ligt. Bij een lagere sterkteklasse, b.v. C14, is de doorbuiging ca. 20% meer.
Een vurenhouten balkje van 95(h)x45(b) mm is iets gunstiger qua doorbuiging.
 

Jospenx

  • #14
Kijk...duidelijk verhaal. dan zal ik dat balkje "op zn kant" moeten hangen? de breedste zijde naar beneden lijkt me....voor mn gevoel buigt dat minder snel
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #15
Een houten balk moet je altijd met het breedste gedeelte rechtop zetten, dan is het het sterkste.
Dus niet plat leggen.
 

Millew

  • #16
Het leek mij wel duidelijk, dacht ik. Ik had bij de maten voor de zekerheid nog er bij gezet (h)oogte en (b)reedte. Gezien in de uiteindelijke positie van hat balkje.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #17
Klopt Millew

Maar zoals ik het lees, bedoelde de TS het anders om.
Daarom nog even die vermelding van mij.
 

Millew

  • #18
Jawel Peter, jouw opmerking was ook terecht, want TS had het inderdaad verkeerd begrepen.
En daar was ik over verbaasd, vandaar mijn voorgaande reactie.

Nog even een opmerking aan TS:
Als je duurzaam wil bouwen, zet de palen dan niet rechtstreeks in de beton, maar op RVS voeten of beugels, welke met RVS draadeinden in de beton zijn vastgezet.
De palen gaan dan langer mee en mochten ze nog eens moeten worden vervangen, dan is dat een stuk eenvoudiger.
 

Jospenx

  • #19
Toppie!

zal zeker de palen op die manier gaan gebruiken, dank vh goede advies.

Toch nog een vraag aan de kenners;

Zag net een stalen hoekprofiel van ca 4 mm dikte en 300 cm lang.

Als ik twee van deze stalen profielen gebruik en daartussen, bijvoorbeeld om de 25 cm, nou eens houten (of stalen) latjes bevestig.
Ik denk dat dat ook een erg sterke verbinding wordt, of heb ik het mis?

Heb net even bij zo`n profiel gekeken en ik heb echt het idee dat die niet zal doorbuigen.

Het idee is dus om bovenop die twee profielen (met "verbindings"latjes) de genoemde (bitumen) golfplaten te bevestigen.

Voor de goede orde;
De hoekprofielen leunen dus op de hardhouten palen aan de linker en rechterzijde.

ik hoop dat dit gaat, want dat gaat veel schelen in knaken.
Kan zo`n profiel voor 8,- kopen, terwijl alleen hardhout al 3x zo duur is.
 

Jospenx

  • #20
Onderstaande een foto ter verduidelijking:

Rechts is het balkje getekend welke op de schuur gemonteerd wordt.
Links dus de twee palen waarop ik op dezelfde hoogte en onder dezelfde hoek ook een balkje monteer.

Het groene is het stalen profiel dat ik wil gebruiken.
Als denk ik dat de "tussenlatjes" beter van hout kunnen worden,
dat is veel praktischer met het vastschroeven van de bitumen lijkt me.
(Heb ergens gelezen dat je ze namelijk niet moet voorboren?!;
dus dan kan ik het in één keer vastzetten)

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu