Trap renoveren tips

Coko

  • #1
Een van de volgende klussen in ons voormalige bouwval is de trap.
Ik wou het gaan doen zoals de bekende en dure traprenovatie specialist hier uit ons dorp dat doet.

Maar welk materiaal zou ik hier voor het beste kunnen gebruiken?

Ik zat zelf aan geborsteld eiken te denken, aangezien dit voldoende stroef is zodat ik geen antislip profieltjes hoef te gebruiken en het ziet er mooi uit.

Van welke dikte?

Ik wil het liefste de trapneus mbv een glijdende zwaluwstaartverbinding aan de trede maken. Ok het kan makkenlijker, maar ik heb nu eenmaal een zwak voor zwaluwstaartjes :cool: .

Is het nodig om bij gebruik van massief hout groeven in de achterkant te frezen om schalen te voorkomen of geldt dit alleen voor vloerdelen?
De tredes ga ik overigens verlijmen met hoogwaardige snelhardende tixotrope PU lijm.

Tips, op/aanmekingen zijn welkom.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Kees61

    • #2
    Geef eens een stukje doorsnede van de trap, met de nieuwe eiken tredes er in.

    Bij blank hout denk ik aan een trap die binnen de kortste keren erg smerig wordt.
    Geborsteld eiken.. zit vast vol met oneffenheden en wordt nog sneller smerig, of is nog lastiger schoonmaken.

    De neus kan je er gewoon aan lijmen. Er tegen of in verstek.
    Zo'n lange schuifzwaluwstaart is nix. Waarom zou je zoveel moeite doen als je er niets meer van ziet.

    Als je droog quartiers gezaagd hout neemt dan valt het wel mee met het krom trekken. Maar ja, dat dacht die traprenovator uit de buurt ook en daarom zit er een prijskaartje aan vast.
     

    Coko

    • #3
    Dank voor u reaktie Kees61.

    Voor het vuil worden ben ik absoluut niet bang, nu is de trap ook van blank hout. Probeer maar eens modderschoenvegen van een gestoffeerde de trap te krijgen.

    De vloer in de woonkamer is ook van geborsteld eiken (zoals zoveel eiken vloeren worden de vloerdelen eerst geborsteld en daarna geschuurd), de oneffenheden zijn erg klein maar voorkomen uitglijders .

    Uiteraard kun je de neus er ook gewoon aan lijmen, maar ik hobby graag met hout. Heb zelfs een halve seconde overwogen om de neus met gewone zwaluwstaarten te verbinden in contrasterende kleuren, maar dat werd me iets te gortig :cool: .

    Ook al moet ik duur kwartiers gezaagd hout kopen, dan doe ik het nog voor maximaal een vierde van de prijs die hun rekenen.
    Ik hoef tenslotte geen basketbalclub te sponseren, geen duur wagenpark te onderhouden en geen nieuwe hoofdvestiging te bouwen :wink:

    Ik vraag me alleen nog af welke dikte ik het beste voor de tredes kan gebruiken.
     

    Kees61

    • #4
    Maar het gaat nu niet om vloerbedekking.
    Je wilt aan de ene kant een kunstwerkje maken en het aan de andere kant niet beschermen. Maar goed dat is jouw keus.

    Wat denk je van een verdekte zwaluwstaart in het verstek.

    Ik heb nog nooit langs hout aan langs hout met zwaluwstaarten gezien.

    Welke diktes?
    Vertel dan iets meer over de trap
    ZIjn het tredes in een trapboom, die je wilt vervangen, dus eigenlijk een compleet nieuwe trap maken?
    Of wil je bestaande tredes bekleden.
    Is het een spiltrap?
    Is het een open trap of dicht?
    Coko schreef:
    Ik wou het gaan doen zoals de bekende en dure traprenovatie specialist hier uit ons dorp dat doet.
    ..dan weet je ook welke diktes, toch?
     

    Coko

    • #5
    Het is een dichte trap die langs de muur omhoog loopt en boven een kwartslag draaid naar de overloop.
    Vooral de onderste trede aan de gang zijde is erg lelijk hier heeft ooit de paal in gestaan voor de leuning, deze is door de vorige bewoners afgezaagd.
    Het onderste stootbord sluit niet aan op de zijkant van de trap, hier zit zo'n twee cm ruimte tussen. Waarom? Het enige wat ik kan bedenken is dat het eventueel dient voor ventilatie van de kelder???
    Ook heeft het verwijderen van het oude tapijt de nodige sporen achtergelaten.
    Dit alles is probleemloos en onzichtbaar weg te werken onder een laag dekkende lak.
    Helaas vind ik dit verschrikkenlijk lelijk. Ik wil de trap dus in hout inpakken.
    Zoals "de bekende en dure traprenovatie specialist hier uit ons dorp" dat doet. Dacht dat ik niet veel duidenlijker kon zijn zonder namen te noemen, heb gelijk mijn woonplaatst ingevuld in mijn profiel, dat googled wat makkenlijker.

    Nu blijft dus mijn vraag.
    Van welke dikte?
    Is het nodig om bij gebruik van massief hout groeven in de achterkant te frezen om schalen te voorkomen of geldt dit alleen voor vloerdelen?
    De tredes ga ik overigens verlijmen met hoogwaardige snelhardende tixotrope PU lijm.

    Ik had er overigens helemaal nog niet bij stil gestaan dat ik dat ik lang hout aan langhout wou gaan verbinden met een glijdende zwaluwstaart. Was alleen aan het denken hoe ik dit project wat interessanter kon maken voor mijzelf.
     

    Kees61

    • #6
    Ja dat van die afgezaagde paal ken ik wel :-)
    Ik moet misschien weer zo'n trap repareren, paal verlengen en een leuning met spijlen er bij maken.

    Het kortere stootbord was misschien voor een kabel door te voeren. Of de duimstok van de timmerman kwam uit België. :hup:

    De tredes kan je niet te dun maken want dan trap je het aan de voorkant kapot, omdat ze over de bestaande tredes steken.
    Als je het te dik neemt, dan is de eerste optrede te hoog.
    Je haalt zeker ook een rand af van de bestaande tredes? Anders kijk je tegen de onderkant van de oude tredes aan als je vanaf beneden tegen de trap kijkt.

    Ik zou zelf niet alles lijmen maar juist zoveel mogelijk los leggen. Wel op zo'n manier natuurlijk dat alles kan krimpen zonder dat je grote kieren krijgt.
    Bijvoorbeeld... het stootbord aan de bovenkant vastschroeven en de trede die daarop rust met een verbinding lijmen. De neus van die trede dekt de schroeven weer af. Ik zou dat gewoon opdikken.
    Het stootbord dat daar bovenop komt, met een verbinding aan de trede daaronder steken, zonder lijm. Enz. Misschien kan het nog wel beter maar daar mag je zelf over nadenken..
    Ik zou alles 10-12 mm dik maken. Dan heb je genoeg dikte om de verbindingen te maken.

    Als hout zou je fineer restdelen kunnen gebruiken. Als je er voldoende van kunt kopen (ff bij de fineerhandel vragen). Dat is vaak mooi quartiers en al redelijk op dikte en redelijk van breedte. Je kunt dan ook nog bekijken hoe dik je het laat schaven. Zo dik als de dunste deel ofzo.

    Ik weet niet hoe de specialist uit het dorp het doet, maar omdat jij het net zo wilde doen, dacht ik dat je de kunst wel een beetje kon afkijken :-)

    Ik weet nog niet wat de functie is van groeven aan de achterkant. Misschien is het hout op die plek beter (recht) te buigen omdat het daar dunner is en lijkt het vlakker te liggen. Ik zie er het nut nog niet van in.
     

    Coko

    • #7
    Bedankt voor u antwoord.

    Ik heb besloten dat ik de leuning ook terug ga plaatsen, is toch wat veiliger ivm eventuele gezinsuitbreiding.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu