Traditionele bouwwijze keuken

Arjandvries

  • #1
Hallo, ik ben van plan om een keuken te maken zoals dat vroeger ook werd gedaan. Dus geen losse kastjes maar met behulp van een houten frame. Je ziet dan vanaf de voorzijde dus niet alleen deurtjes maar ook de vertikale profielen. Deurtjes vallen hiertussen. Wil een losstaand oven/fornuis gebruiken van RVS en het wordt een vrijlang blok zonder bovenkastjes. Deurtjes worden dan met 1, vlak paneel. Vrij sober dus. Blad laat ik dan maken als de rest van de keuken klaar is.

Over de deurtjes heb ik hier al heel veel gelezen en ik ben dan ook op zoek naar mensen die al een keer een dragende constructie hebben gemaakt voor zoiets. Materiaalsoort en dikte weet ik namelijk niet.

Ken iemand die vroeger amerikaans grenen heeft gebruikt en die keuken wordt nu al 30 jaar gebruikt, maar volgens mij is mooi amerikaans grenen niet meer iets wat zomaar te koop is... Het allerliefst zou ik natuurlijk een tekening hebben waar de hele constructie duidelijk op staat, maar dat zal wel moeilijk worden....

Nou ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft....

Bvd, Arjan
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik heb dit onderwerp verplaatst naar een rubriek, waar houtbewerkers regelmatig antwoorden geven.

In de keukenrubriek wordt je onderwerp al snel overtroefd door defecte vaatwassers.
 

H@ns

  • #3
Hier vind je een paar foto's en een video over de constructie van een traditionele keuken (Eng.) Is dat ongeveer wat je in gedachten hebt?
Als je daarna specifieke vragen hebt kun je ze weer hier stellen.
 

Johanl

  • #4
Hallo,

Wil je de keuken blank houden of ga je hem schilderen?

Amerikaans grenen is nog wel eens op de kop te tikken, aan balken, waar uit je benodigde maten kan laten zagen. Als je gaat schilderen kan je volstaan met een goede kwaliteit grenen.

Ik neem aan dat je zelf de maten van de keuken al op een tekening heb staan. Je moet eigenlijk gewoon beginnen met een terugvallende plint en dan de bodem, waarna je het raamwerk waarin je deurtjes en lades komen, van bijv. regels van 4 x 6 cm gaat maken.

Het is een ouderwets timmerklusje.
Sucses JohanL
 

H@ns

  • #5
Johanl schreef:
Amerikaans grenen is nog wel eens op de kop te tikken, aan balken, waar uit je benodigde maten kan laten zagen.
Niet doen hoor! alles trekt dan zo krom als een skilat!
Nooit regels uit balken zagen.
waarna je het raamwerk waarin je deurtjes en lades komen, van bijv. regels van 4 x 6 cm gaat maken.
Waarom 4x6? gangbare diktemaat van een deurregel is 22 of 20 En als de bodems en zijden ook massief worden (ik raad het af!) zijn die ook zo'n 20 mm.
 

Johanl

  • #6
Hallo.
Niet zo negatief H@ns,naar mijn mening was de vraag een ouderwetse ,simpele keuken. Ik weet niet of je het timmer werk van 60 -70 jaar geleden voor je kan halen, nou ik wel. Toen werden de keukens terplaatste getimmerd, en kwam er een terasso werker een granieten blad op maken.

Ik dacht dat Arjan in die stijl wou timmeren, en niet de landhuis link die jij laat zien. En over Amerikaans grenen, weet je wel wat dat is? Ik geef toe dat het zoeken is, maar een buurman, een vakman restaurateur, heeft verleden jaar een keuken uit gezaagde balken gemaakt. Nou ik sta er bij te kwijlen zo mooi, en mits goed gezaagd en goede kwaliteit werkt het echt niet hoor.

Ik wou dat ik je de keuken kon laten zien, dan schreef je wel anders.

Vr Gr een ouderwetse timmerman JohanL
 

H@ns

  • #7
Mijn reactie was niet agressief of alszodanig bedoeld, jammer dat het zo overkomt!
Ik vraag me alleen af waar je de suggestie 2x6 op stoelt?
En regels zagen uit balken geeft extreme kans op vervorming, zo is het nu eenmaal, kan er ook niets aan doen..
Het is niet voor niets dat er verschillende diktes ruw hout te koop zijn.

Ik kan het ook nog helemaal technisch onderbouwen als je wilt maar als je een ouderwetse timmerman bent dan zal je wel weten waarom dat is!

Delen van 22mm dikte (schoon) haal je uit ruw hout van + 27mm,
delen van 40mm dikte gaan dan uit ruw hout van +54mm en wel zo dat je aan beide zijden ongeveer evenveel weg schaaft.
Per saldo gooi je dus behoorlijk wat hout weg als je 40mm gaat gebruiken, nog los van het feit dat het weer constructie "onhandigheidjes" geeft.

Ik heb zelf honderden keukens gemaakt waarvan een paar geheel traditioneel dus ik wet wel ongeveer waarover ik praat.

En Amerikaans Grenen ken ik ook ja, alle eigenschappen, alle botanische varianten waarvan de meeste uit mijn hoofd en ik herken ze ook nog op basis van houtstaaltjes als het moet en het maatverschil tussen timmerhout en meubelhout is me ook bekend.
 

Arjandvries

  • #8
Heb de link die H@ns gaf bekeken en ga zo weer even kijken. De keuken die op die pagina staat is inderdaad de constructie die ik zoek. Ga zelf in ieder geval schilderen zodat ik een onvolkomenheidje weg kan werken.

Johanl, zie jij duidelijk belangrijke verschillen in de werkwijze die jezelf omschrijft en die van de keuken in de lin k van H@ns?

Zelf heb ik nog een aantal Amerikaans Grenen balken uit de zolder. Omdat ik de trap heb verplaatst waren een aantal balken te kort (zat eerst het gat). Die heb ik dus vervangen door vuren. De Grenen balke heb ik in de garage gelegt en ze blijven kaars recht. Volgens mij werkt dit hout gewoon nul, want zowel de vochtigheid als de temperatuur is anders en ze doen helemaal niks.

Nou, eerst nog maar even die link goed bekijken want ben ik eerder nog niet aan toe gekomen.

Alvast bedankt voor het meedenken, Arjan
 

H@ns

  • #9
Ok dan toch maar even voor de volledigheid:
Hout werkt altijd! Hout is hygroscopisch, d.w.z. dat het vocht uit de atmosfeer opneemt en weer afstaat. Dit proces blijft altijd doorgaan dus ook bij hout dat al 400 jaar oud is (of in het geval van Amerikaans Grenen 2000 jaar oud...)
Balken die gezaagd zijn in een bepaalde maat, laten we zeggen 70x220 (kopmaat) worden na het zagen gedroogd.
Na het drogen is de vochtigheid in het hout zodanig dat het geschikt is voor bouwtoepassingen (meestal klasse III, luchtdroog à 20%-15% vocht)

Tijdens het drogen zijn de spanningen in het hout in evenwicht gekomen, de buitenlaag heeft een andere spanning dan de kern.
Zou je nu de balk open zagen dan verstoor je dus dat evenwicht en gaat de balk trekken; scheluw, krom, hol, bol kortom onvoorspelbaar werken.

Hout dat geschikt is voor binnentoepassingen heeft een vochtigheidsklasse I, minder dan 10% vocht. Om jouw balken van 15 naar 10% te krijgen zullen ze dus eerst een tijd in een centraalverwarmde en goed geventileerde ruimte moeten verblijven.
Je hebt dus enerzijds te maken met onevenwichtige spanningen in het tot planken verzaagde hout en anderzijds moet er nog 5% (van het volumegewicht!) vocht uit.
Je kunt je voorstellen dat dit onverwachte vervormingen gaat geven, het hout wordt immers 5% "kleiner"

Tot zover de theorie. In de praktijk gaat het soms goed maar vaak erg fout! zonde van dat mooie hout.

Qua constructie zou ik zelf altijd kiezen voor een binnenwerk van gemelaminerde spaanplaat, indien mogelijk watervast.
En anders gefineerd triplex, mdf of spaanplaat. afgewerkt met een massief herlijstje

Kastjes in elkaar zetten met lamello's en een los framewerk maken voor de voorzijde en deze op de kasten monteren.
Dat framewerk maak je dan in delen omdat je bij het plaatsen nooit goed weet hoe de uiteindelijke totaal lengte uitpakt.

Of je plaatst de kasten en maakt het voorframe later op maat van het geheel.

de deurtjes is weer een ander verhaal maar daar ben je voorlopig nog niet aan toe begrijp ik.
 

Ellen2

  • #10
In ons huis heb ik ook een keuken gemaakt zoals jij beschrijft. Een vast frame, deurtjes die tussen de stijlen vallen.
Hier kon het moeilijk anders omdat de keukenvloer over een lengte van 5 meter zo'n 15 cm afloopt en de muren ook scheef lopen.

Ik gebruikte vuren meubelpaneel uit de bouwmarkt. Iedereen zal het afraden ivm werken van het hout, maar hier en daar een klein kiertje in een kastje kan mij niet zoveel schelen. Natuurlijk wel twee weken laten acclimatiseren in de keuken voor gebruik.

Volgorde hier :
- balkjes op de vloer monteren
- bodem erop schroeven
- plint maken
- op de muur de aanrechthoogte aftekenen
- meten hoe hoog de achterkant moet worden
- achterkant op de bodem schroeven met hulp van klein balkje
- tussenschotten op de bodem schroeven (weer met hulp van kleine balkjes)
- aanrechtblad (beuken ) erop vastmaken
- stijlen (voor tussen de deurtjes) op de schotten maken, hier 3 bij 5 cm.


Dan staat het frame dus.
- opmeten hoe groot de deurtjes moeten zijn
- deurtjes maken ( ik heb ze van oude paneeldeuren gemaakt)
- met scharniertjes aan de stijlen vastmaken
- magneetsluitinkjes erop

Klaar ! het is net lego als je ter plaatste een keuken maakt. Gewoon onderaan beginnen en naar boven opbouwen. En meten, meten, meten, en de waterpas is je beste vriend.
Ik heb er ook ladenblokken ingemaakt, maar dat wil je niet dacht ik.
Ons fornuis is ook een los fornuis, die heb ik wat extra uit laten komen door bredere stijlen eromheen en een verspringing van het aanrechtblad.

Als je een paar foto's leuk zou vinden wil ik ze wel op het forum zetten, misschien heb je er iets aan.
Heb ik wel wat hulp van een moderator nodig vrees ik.

Succes !
 

Pepjo

  • #11
Wij moedigen foto's altijd aan, het is leuk om te zien hoe mensen iets doen of gedaan hebben.
 

Ellen2

  • #12
Foto's komen eraan, even de batterijen opladen en de afwas wegwerken :roll:
 

Arjandvries

  • #13
Goh, ik zie het steeds meer zitten. Combinatie van Spaanplaat en een voorkant van grenen had ik idd niet aan gedacht, maar lijkt me wel een goede werkwijze.
Ben benieuwt naar de foto's!
Leuk idee trouwens om paneeldeuren daarvoor te gebruiken. Die werken vast niet meer.
 

Kees61

  • #14
Neem dan liever gemelamineerd mdf voor de binnenkant. Spaanplaat blijft bagger.

Een leraar van de avondopleiding van de SH&M zei ooit over het verschil tussen een timmerman en een meubelmaker:

Een timmerman komt met een berg hout naar het werk en gaat daar het werk zagen en in elkaar timmeren.

Een meubelmaker neemt de maat en maakt alles zoveel mogelijk op de werkplaats klaar en plaatst het dan.
 

Ellen2

  • #15
Foto's zijn opgestuurd !
 

Arjandvries

  • #16
Volgende weet ik toevallig zelf! Om niet helemaal als een amateur uit de hoek te komen....

Spaanplaat is er in heel veel kwaliteiten en de negatief oordeel over winkels verwijderd hebben alleen maar slechte. Maar als je een goede, harde persing neemt en dan 18 mm dik dan heb je heel goed plaatmateriaal. Werkt niet en wil heel goed schroeven bijvoorbeeld. Schroef zal niet doordraaien of zo... Ook zijn er verschillende manieren om de zijkant af te werken, meestal door er een harde strip op te lijmen met een soort hars die je warm moet aanbrengen, zodat het beter tegen vocht kan.
 

Ellen2

  • #17
Ik heb expres voor niet geplastficeerd hout gekozen voor het frame omdat ik een keuken wilde die van binnen en buiten van hout is.
Gewoon, voor het idee van traditioneel.
Het leuke is dat iedereen die hier komt zegt : goh wat gaaf dat de originele keuken er nog in zit :D
 

Kees61

  • #18
MDF werkt veel strakker. Maak maar eens een groef of een sponning in spaanplaat. Van binnen blijft het turf.
Ik heb ook het idee dat spaanplaat nog gevoeliger is voor vocht dan mdf.

@Ellen2: natuurlijk, het is je eigen keus om het van binnen ook van massief hout te maken maar gemelamineerde plaat maakt makkelijker schoon en construeert makkelijker omdat je geen rekening hoeft te houden met het werken van het hout.
Niet alles van vroeger is beter :mrgreen:
 

Ellen2

  • #19
Waar blijven de foto's nou











 

H@ns

  • #20
Die foto's komen zodra de admin daar de tijd voor heeft :? (het is maar hobby hè)

Spaanplaat, mdf, massief alles heeft voor en nadelen. Ik adviseerde eerder al om gemelamineerde plaat (triplex, spaan, mdf om het even) en bij voorkeur watervaste te nemen om constructie en schoonmaakpraktische redenen. en ik ben dus niet de enige die dat adviseert, doe er je voordeel mee.
Als je houtnerf wilt kun je gefineerde plaat nemen, ook in alle varianten te krijgen.
Een kast construeren van massief vergt kennis en ervaring en gereedschapen die niet evident zijn voor de dhz'er (met alle respect)

Over de deurtjes; het handigst is om hiervoor stijl en regelwerk van massief te nemen en een vlak paneel van gefineerd triplex. Deze kun je namelijk over de hele groef lijmen en daardoor kan de stijl/regel verbinding wat eenvoudiger worden (groefpennetje bijv.)

Om vlakke paneeltjes van massief te maken heb je een andere constructie en minstens een vandiktebank nodig, ook niet één van de meest evidente dhz machientjes :wink:

Zoals Kees ook al aangaf; hou het praktisch en maak gebruik van hedendaagse materialen en creëer toch die klassieke, ambachtelijke uitstraling
:P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
2
4

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu