Stucwerk bijwerken - welke (cementgebonden) stucmortel?

Trac

  • #1
Hallo,

Een werkplaats die ik aan het inrichten ben, is voorheen gebruikt als fotostudio.
Hiervoor waren alle hoeken (van muur naar vloer) rond afgewerkt, waarbij de ronding ca. 30cm uit de hoek kwam. Dit is denk ik gedaan om geen schaduwen te hebben in de hoeken tijdens het fotograferen?
Omdat je zo nooit een werkbank tegen de muur kan zetten, heb ik de afrondingen eruit gehakt.

Hierdoor is uiteraard wel de strak afgewerkte stuclaag van de muren die overging op de afrondingen verstoord. Dit moet weer hersteld worden.

Een paar foto's om het te verduidelijken:
- de muren waarop het stucwerk opnieuw op moet worden aangebracht zijn kalkzandsteenblokken lijkt me.
- de laagdikte is 5-8mm.
- zoals te zien is, is bij de oude stuclaag een wapeningsgaas gebruikt.
- toepassing is in een loods die niet altijd verwarmd zal worden, zodoende mijn voorkeur voor cementgebonden stucmortel.

Een paar foto's:

Dit is de weggehakte afronding. Ca. 30cm uit de hoek liep die door:


Detail waar de stuclaag ophoudt. Wapeningsgaas te zien. Muur is kalkzandsteen. Laagdikte stucwerk ca. 5-8mm.


Het hoeft niet superstrak, omdat ik er waarschijnlijk een industrieverflaag overheen ga aanbrengen.
Maar het liefste is straks niet al te duidelijk meer te zien waar de hoek is weggehakt.

Omdat de meeste basispleisters van de bekende merken 10mm als minimale laagdikte hebben, advies gevraagd met welke stucmortel dit aan te brengen.

Bedankt voor het advies!

gr. Bram
 

MvanV

  • #2
Waarom zou t cementgebonden moeten zijn? Als er geen idioot vochtige toestanden zijn kan je best dat deel met gips doen, een topfinishachtig iets kan vaak in dunne lagen.
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #3
Zou het aanwerken met gipsgebondenproduct aangezien de rest ook gips is, daarnaast ziet de kalkzandsteen er droog uit.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Zo'n hoek in een onverwarmde loods geeft inderdaad meer risico op schimmelvorming.

Een kalkmortel kan ook. Die zijn ook dun aan te brengen. Een flinke schep cement erin om het wel goed hard te laten worden.
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #5
@ijkenhout Ik wil je even wijzen op gegeven advies. Aanbevolen laagdikte kalkmortel is 1 cm. Kalkzandsteen is geen (hard)gebakken steen. Wanneer je hier een mortel overheen zet met erg veel cement. Word deze harder dan ondergrond met kans op scheurvorming Wanneer er kans was op vocht doorslag of schimmelvorming was de rest niet in gips gezet. Daarnaast wanneer er schimmels gaan vormen zullen deze zich op de toplaag te gaan vormen. TS geeft aan het af te gaan werken met een industriële verf.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Bedankt voor de toevoeging/verbetering :prima:
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #7
👍
 

Trac

  • #8
Bedankt Dennis voor de info en de adviezen.

Ik ga zoals je hebt aangegeven het afwerken met een gipsproduct.
Van een stucadoor die toevallig hiernaast bezig was, kon ik Flits vergeler voorstrijk lenen voor op de kalkzandsteen en 2 zakken MP 75 overnemen om het mee af te werken.
Ik weet dat dit een pleister is voor machinale verwerking, maar het kan ook handmatig (16 liter water op 25kg MP 75).
Tevens is de minimale laagdikte 10mm, maar met mijn 7-8mm laagdikte moet het volgens hun ook lukken. Mee eens?

De restanten wapengaas heb ik afgesneden.

Bedankt,

Bram
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #9
Dat klopt dat je het ook handmatig kan verwerken. 8mm is prima laagdikte. Hij verkrijgt dan wel een goede hechting door het kristalisatie process. En alles netjes in de vergeler👍.
 

Trac

  • #10
Netjes om het resultaat tot zover te tonen:

Al het afgebikte heb ik in de Flits Vergeler gezet, dit spul dus:



Zoals in de startpost vermeld, alle hoeken zijn rond afgewerkt in deze loods. De hoeken tussen muur en vloer wil ik weer recht hebben, om zo machines en werkbank strak tegen de muur de kunnen zetten. De verticale hoeken laat ik echter gewoon rond, maar zijn in het onderste gedeelte weggehakt omdat het daar overliep naar de muur. Om deze hoeken weer rond af te stucen, heb ik de basisvorm met PUR schuim gemaakt:






De koof die te zien is loopt een afvoerbuis doorheen van een toiletgroep in de ruimte ernaast.
Het hout heb ik afgeplakt met alu tape om te voorkomen dat het stuc zou verpulveren.
 

Trac

  • #11
Verwerking MP-75 is 16 liter water op 1 zak van 25 kg.

Ik heb 1 1/4 zak verbruikt.

Tijdens het stucen gemerkt dat op sommige puntjes ik het nog iets beter had kunnen voorbereiden, maar toch is het aardig netjes geworden:


De ronde hoeken lopen weer door tot op de koof / grond:


Hier en daar zit er nog een klein randje van het afwerken met spackmes, maar dat schuur ik wel weg met zo'n open schuurmatje. Dat werkt wel fijn is mijn ervaring.

Nu een mooie coating erop tot ca. 1 meter hoog en het is wel goed zo.

Dank voor de adviezen en meedenken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
:prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu