Structuur en isoleren wanden tuinkantoor

A1mle55

  • #1
Goedemiddag allemaal,

Binnenkort ga ik een losstaand tuinkantoor/hobbykamer bouwen, maar bij de wandopbouw loop ik tegen een aantal vragen aan.

Van buiten naar binnen ben ik het volgende van plan:
- Potdekselplanken / behalve de achterwand die voorzien is van metalen damwandplaten.
- 22mm Rachels ter ventilatie verticaal aangebracht.
- Waterdicht dampopen folie.
- Skelet van geimpregneerd vuren met een kopmaat van 45x95, omdat ik dit gratis van iemand kan overnemen.
- Tussen de stijlen 60mm houtvezelisolatie platen.
- Gipsvezelplaat van 12.5mm dik.

Nu vroeg ik me af of de Gipsvezelplaat aan de binnenzijde voldoende structurele stevigheid aan het bouwwerk zal geven, of dat ik beter voor OSB met een aparte kartongipsplaat kan kiezen?

Ook ben ik benieuwd of ik met deze opbouw weg kom qua vochtregulering en isolatiewaarde zonder een aparte leidingsspouw aan te moeten leggen?
Het gebouw heeft maar een buitenmaat van 3x2.6m dus hoop ik geen extra leidingsspouw te moeten plaatsen om zoveel mogelijk ruimte over te houden.


Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hoe ben je van plan die rachels te bevestigen als je aan de buitenkant geen (horizontaal) plaatwerk hebt? Het helpt misschien als je even een bovenaanzicht-illustratie van de muuropbouw maakt. Meestal wordt er overigens OSB aan de buitenzijde van het frame geplaatst, en gips binnen. Vergeet de dampdichte folie aan de binnenkant daarbij niet.

Indien de potdekselplanken in één stuk de gehele breedte overspannen (of in delen per rij verspringen), kunnen die de schuifkrachten waarschijnlijk wel hebben, maar de ventilatierachels kunnen daar wel een negatieve invloed op hebben. In ieder geval moet je genoeg aandacht aan je schroeven/spijkers besteden; die zijn in dat geval immers niet alleen decoratief.

Gaat het enkel om elektra/data-leidingen? Die kun je door de isolatie heen laten lopen met gaten in de houten staanders, of eventueel zelfs via de ventilatiespouw van de buitenlaag (dan wel oppassen met je spijkers en schroeven).

Overigens is 6 cm houtvezelplaat (ca. rd 1.5) wel erg mager als je van plan bent de ruimte ook in de koude periodes te gebruiken; betere isolatie zal dan snel terugverdiend zijn. Hoe ziet je dakopbouw er verder uit?
 

A1mle55

  • #3
Ik wilde voor een dampopen constructie gaan en had daardoor geen dampdicht folie aan de binnenkant geplant. Ook lees ik veel dat je constructie opsluiten in 2 dampdichten platen zoals osb ervoor kan zorgen dat vocht gevangen blijft in het skelet dat houtrot kan veroorzaken daarom heb ik ervoor gekozen om de rachels op de staanders van het skelet te monteren.

Bovenaanzicht:
Group 1.png

In volgorde van boven naar beneden:
- Potdekselplanken
- Rachels
- Dampopen folie
- Skelet + Isolatie
- Gipsvezelplaat

De potdekselplanken zouden inderdaad de volledige breedte van de constructie beslaan afgezien van een opening voor raam en deur in 2 verschillende zijden.

Het gaat inderdaad alleen over electra/data-leidingen. Alles zal in pvc buizen bekleed zijn.
Als ik de electra via de buitenspouw naar binnen laat lopen dan zal ik het dampopen folie en als ik dat toe ga passen het dampremmende folie doorboren op contactdozen te plaatsen, zal dit de effectiviteit niet aantasten?

Voor de isolatie was ik inderdaad bang dat 60mm te weinig zou zijn, ik kan het opbouwen tot 80mm of zelfs 100mm als 5mm compressie geen probleem vormt. Maar dat zou betekenen dat de contactdozen in de isolatie zouden vallen, zou dit geen gevaar kunnen opleveren ivm brandveiligheid?

Ik heb eerder PIR overwogen in een dampdichte constructie omdat ik dan minder dikke isolatie nodig heb maar dat werd mij door bekenden afgeraden in een houten constructie ivm vochtvorming. Ik weet echter niet of dit in wetenschap was gebaseerd of puur voorkeur.

Het dak word een warm plat dak dat wel dampdicht is opgezet, met osb aan beiden kanten van PIR isolatie met daarbovenop epdm en daaronder dampremmend folie.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #4
Gaten in je folies krijg je altijd; die plak je gewoon af met de bijbehorende tape (doorgaans dezelfde die je gebruikt om de folienaden zelf te verbinden). Bij de stopcontacten hetzelfde verhaal: isolatie weghalen voor zover nodig en afplakken.

Ik ben niet bekend met de brandveiligheid en compressie van houtvezelplaten. Doorgaans is samendrukken van het materiaal echter een slecht idee; het vermindert de isolatiewaarde en kan bij stijve materialen de gipsplaten laten buigen. Qua brandveiligheid hoort het bij gebruik van de juiste inbouwdozen geen probleem te zijn, maar als je het niet vertrouwt kun je het altijd nog rondom bedekken met gips. Als het kan en je het durft, zou ik gezien de beperkte dikte zeker PIR gebruiken. Als je 2-zijdig aluminium gecacheerd PIR gebruikt, hoef je aan de binnenkant zelfs geen dampscherm te gebruiken zolang je alle naden en het hout bedekt met aluminiumtape.

Je hoeft je verder geen zorgen te maken om OSB aan de buitenkant. De (binnen naar buiten) opbouw van gipsplaat, dampdichte folie, isolatie, OSB, dampopen folie, gevelbekleding is de standaard opbouw van houtskeletbouw in Noord-Amerika. Als daar iets mis mee zou zijn, had je het al wel gehoord. In de warmere klimaten worden de folies omgedraaid (dampdicht buiten, dampopen binnen) omdat er vaker wordt gekoeld dan verwarmd. De regel is in ieder geval dampdichtheid aan de warme kant.

In de bijgevoegde afbeeldingen twee berekeningen van de constructie, met en zonder folie. In de winter kun je zeker wat condens in de muren verwachten zonder dampdichte laag, tenzij je goed ventileert (maar dat is met die lage isolatiewaarde weer onwaarschijnlijk). Deze calculator is te vinden op
https://www.ubakus.com/en/r-value-calculator/?

Ik denk dat veel van je vragen ook beantwoord kunnen worden door de vele videos van dit YouTube-kanaal, of voor wat meer diepgang deze serie van Ali Dymock.

MetFolie.PNG ZonderFolie.PNG
 

A1mle55

  • #5
Waarschijnlijk ga ik dan toch met PIR isolatie met dampremmend folie (aluminium tape komt duurder uit).

Van het OSB aan de buitenkant ben ik alleen niet overtuigd, de calculator die je hebt aangegeven laat zien dat OSB inderdaad vocht in de constructie zou vangen en schimmelgroei potentieel een probleem zou worden.
1624436765651.png

De videos had ik nog niet voorbij zien komen, dus die zal ik uiteraard gaaan bekijken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu