Storing cv ketel Intergas HRE 28/24

Beste mede klussers,

mijn cv ketel, een Intergas HRE 28/24 gaf een aantal jaren regelmatig de storingscodes 4,5,8 en 12. Na resetten liep de ketel weer prima. Twee maanden geleden de branderautomaat vervangen en nu geeft de ketel, soms één keer in de week, soms drie keer per dag de storingscode 5. De condensafvoer is niet verstopt en het gasblok is door een monteur afgesteld. De monteur wist de oorzaak ook niet en adviseerde een nieuwe ketel. Deze is tien jaar oud. Heeft iemand van jullie een idee?
Alvast bedankt,
Hans
 
Aarding toetsel controleren, branderpakking vervangen,wisselaar verstopt, ontsteekpen defect, defecte ontsteektrafo, branderdek wat los laat, veertje tbv massa niet geplaatst op de bovenste rechter branderschroef, wolfraamdek wat los laat van brander, gasdruk dynamisch te laag
 
Beste Marcn88,

Bedankt voor je reactie, branderpakking heb ik in juni tijdens de onderhoudsbeurt vervangen, de ontsteekpen vorige week en de ontsteektrafo is in 2017 vervangen. Tijdens de onderhoudsbeurt geen onregelmatigheden aan de brander kunnen ontdekken. Als het veertje tbv de massa niet geplaatst zou zijn had de ketel direct na het plaatsen een storing moeten geven. Als het gasblok op precies -5Pa afgesteld wordt, bromt de ketel. De monteur heeft hem op -3Pa gezet en dat valt volgens de handleiding binnen de gradaties. De aarding is volgens mij in orde. Misschien nog één domme vraag: onder het gasblok zit een nog nooit aangesloten kabellip, zou het te proberen zijn vandaar een aarding te maken op een andere koperen leiding? (zie afbeelding). Lijkt mij vreemd omdat het blok direct op een leiding staat.
125976_gasblok2_1.jpg

een vriendelijke groet
 
Zo te zien lijkt het een 230V gasblok omdat er boven de aansluitingen een zwarte kap zit.
Het lijkt mij niet logisch om het gasblok apart te aarden aangezien inderdaad alles toch met elkaar verbonden is.
Je zou het kunnen proberen, of even doormeten of inderdaad de buitenkant van het gasblok een directe verbinding heeft met de aarde/de rest van de omkasting.
 
Het veertje op de branderschroef kan ook na langere tijd pas een 5 code geven dit omdat achter de schroeven een pakkinkje zit om het geheel gasdicht te krijgen maar, aluminium oxideerd in de loop der tijd waardoor de brander slecht contact krijgt en geen of slechte aarding heeft vandaar dat intergas daar een veertje voor heeft die contact maakt tussen de brander schroef en de geaarde voorplaat dus dat veertje is wel nodig om goede aarding van de brander te kunnen waarborgen
 
Beste Marcn88,

Vandaag bij een onderdelenleverancier geweest daar dachten dat het onderdeel op de afbeelding is, volgens mij is dit een gewone aardklem.
Heb je misschien een artikelnummer of een afbeelding van het door jou bedoelde veertje?

Alvast bedankt

Hans
125976_intergasaardklem_1.jpg
 
Kijk ook gelijk even of alle andere schroeven van de brander ook nog vast zitten. Deze willen na verloop van jaren nog wel eens wat los gaan zitten. hierdoor kun je ook een 5 storing krijgen.

115688_42222_image_1_1.jpg
 
Nog een tip, kijk even of het condensafvoerpijpje onder aan de wisselaar niet dicht zit. Dat is dus het gietijzeren pijpje waar de zwarte kunststof aansluiting van de condensafvoerslang op zit.

115688_1111_1.jpg
 

Gerelateerde klussen

Reacties
11
Weergaven
1K
Verwarming inclusief leidingwerk
Auto-Geen
Reacties
7
Weergaven
6K
Reacties
19
Weergaven
9K
Verwarming inclusief leidingwerk
Janussie
Reacties
3
Weergaven
17K
Reacties
1
Weergaven
3K

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu