Steunbalken afdakje voordeur verwijderen

Kaastosti

  • #21
...ah die post ging niet helemaal goed, nu dubbel en bijgewerkt, sorry :?

Ben ik met je eens. Het is waarschijnlijk het makkelijkst om voor elkaar te krijgen en biedt de meeste steun. Als je het hebt over een Z-vorm denk ik al snel aan schuin afzagen, maar dat is volgens mij niet wat je bedoeld.

1592852208026.png

Ik ben deze van plan, maar dan verder naar de muur toe.

Inmiddels wel de knoop doorgehakt dat alles na die pinnen (wat spijkers blijken te zijn) er toch af moet. Heb dat nu netjes afgezaagd, met geluk drie keer vlak naast de spijker, dus maximaal hout uit de muur over, zo'n 10cm. Daar de verf af gebrand, dat ziet er nog helemaal prima uit, dus lijkt een goede basis :prima:

1592852395025.png

Die zwarte uitslag zat net naast de spijker. Als houtkenner... denk je dat dit goed genoeg is, of is dat hout toch ook al aangetast en kan ik er beter nog een centimetertje afhalen?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #22
    Krab er eens met een driehoekskrabber in. Als het makkelijk eruit gaat, moet het vervangen worden.
     

    Jackd

    • #23
    Mocht er uiteindelijk toch te weinig balk overblijven:
    Flinke inschroefmoer , stokeind, eventueel een loodslabje om de verbinding te verstoppen en klaar.
     

    Kaastosti

    • #24
    Het projectje ligt zeker niet stil, maar het was even zoeken naar tijd en dagen waarop het niet regende de afgelopen tijd ;) Inschroefmoer, stokeind... zo blijkt maar weer eens dat het handig is om te weten hoe dingen heten. Inderdaad een prima noodgreep als het echt niet zou gaan werken :prima:

    Maar weer een stapje verder! Dat zwarte spul zat goed vast, dus er hoeft verder niks meer uit.

    PHOTO_20200711_171049.jpg


    Met de handcirkelzaag op de juiste diepte en daarna met het handje het horizontale stuk. Dat was even goed uitmeten en opletten dat je zo recht mogelijk zaagt, maar helemaal niet ontevreden zo.

    PHOTO_20200711_173454.jpg


    Okee toegegeven, dit is de optimistische kant, het scheelt hier en daar nog een paar millimeter. Dat wil ik uiteindelijk gaan vullen met een bruisende lijm, dan worden aan de binnenkant van de verbinding in ieder geval alle gaatjes gevuld.

    Volgende stap is de bovenkant echt helemaal gelijk krijgen. Daarna de gaten in het oude hout zoals hier aan de onderkant volstoppen met houtrotvuller (die van dat merk met de oranje pakjes) en de boel aan elkaar lijmen.

    Het duurt even, maar fijn als een klusje een beetje meewerkt :)
     
    • Like
    Waarderingen: Vonken_trekker

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #25
    Bruislijm vult geen gaten. Bovendien is de lijm daar meteen zijn sterkte kwijt. Je kan dit het beste lijmen met houtrotvuller. Daarmee worden meteen alle gaatjes en holtes gevuld.
     

    Kaastosti

    • #26
    Mijn aanname was dat lijm bedoeld is voor verbinden en houtrotvuller om het mooi af te werken, maar dat heb ik dus duidelijk mis dan. Dan laten we de lijm verder helemaal weg, houtrotvuller gaat het worden! Wederom dank, scheelt mij weer een blunder.
     

    BertPleizier

    • #27
    Ik wist het tot een paar jaar terug ook niet, maar met houtrotvuller van het oranje merk kun je prima lijmen. Zeker als de verbinding een paar mm ruimte heeft. Kijk maar eens op het YouTube kanaal van timmermankoos. Hij lijmt er alles mee als het om repareren gaat.

    Van het oranje merk hebben ze ook kunststof plaatjes die je om de verbinding met de houtrotvuller kan plakken met tape. Houtrotvuller hecht hier niet aan en het geeft een supergladde afwerking, wat weer schuren scheelt na droging.
     

    Jackd

    • #28
    Timmermankoos test het ook: houtlijm is sterker.
    Daarbij: houtlijm klem je, bij houtrotvuller laat hij iets ruimte, dus een passende verbinding niet klemmen anders druk je alle vuller eruit,

    Ik zou in dit geval wel eens een test willen zien tussen constuctie bruislijm en houtrotvuller.
    Daar waar het hout elkaar raakt zal de bruislijm sterker zijn.
    Daar waar er een paar mm spelling zit?? Ook bruislijm is daar bepaald niet slap. Probeer maar eens resten te verwijderen die eruit "gebruist" zijn.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #29
    Jackd schreef:
    Daar waar er een paar mm spelling zit?? Ook bruislijm is daar bepaald niet slap.
    Jawel:

    De test van Koos:

    Houtrotvuller is toch een soort epoxy? Epoxy is een uitstekende lijm, ook voor hout. Bij de luifel zijn een paar flinke schroeven erin (vanaf onderen) wel aan te raden.
     
    Laatst bewerkt:

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #30
    @Jackd : een luchtbel heeft geen sterkte.
    Aangezien ik eigenwijs ben heb ik dat zelf ook getest, heel simpel pen en gat verbinding, 2 stuks vast in elkaar, één met 1,5 mm speling.
    Één vaste met D2 lijm, de andere met p.u. lijm. Uit elkaar slaan met een hamer, ik sloeg het hout bij allebei kapot, geen waarneembaar verschil in sterkte. Nu is een hamer niet echt representatief, mja ik heb geen pers.
    Die met speling met p.u. bruislijm gelijmd. Die sloeg je zo uit elkaar. Waar de grens ligt van de maximale speling is iets om nog eens uit te zoeken.
    Er zijn ook lijmen met een vullend vermogen, geen ervaring mee.
     

    Jackd

    • #31
    Jullie selecteren nu een deel van mijn antwoord.
    Het hout dat hier verbonden gaat worden heeft deels geen speling.
    Daarbij is het totale oppervlak groter dan in de Gorilla glue test.
    Door het deel dat geen speling heeft, haal je waarschijnlijk die 200 pond uit de test al.
    Verder ken ik die merken niet, maar volgens mij testen ze gaan houtrotvuller.
     

    BertPleizier

    • #32
    IJkenhout schreef:
    Houtrotvuller is toch een soort epoxy?
    Die van het hierboven genoemde oranje merk bestaat uit 2 componenten (die je 1:1 moet mengen dus geen ingewikkelde mengverhouding). Voor zo ver ik weet is 2 componenten hetzelfde als epoxy.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #33
    Je hebt meerdere produten die 2 componenten zijn. PU, Polyesterhars en nog een hele berg. De ene component beinvloed de andere om een bepaalde toestand te komen. Of bedoel je dat niet.
     

    Kaastosti

    • #34
    Aangezien het hier om een constructie gaat die moet blijven zitten, maar waar geen serieuze kracht op uit wordt geoefend, houd ik het op de houtrotvuller om het geheel aan elkaar te krijgen.

    deuvels.jpg


    Eerst nog wat laatste fine-tuning om te zorgen dat alles echt netjes op elkaar aansluit en waterpas is. En dan is het tijd voor de deuvels. Dat ging best soepel met een standaard deuvelsetje (boor, stopring en deuvels) van een huismerk van de lokale bouwmarkt.

    smurrie.jpg


    Altijd lastig inschatten hoeveel je nodig hebt. Dit was de helft van de verpakking, dat was in ieder geval veel te veel :roll: you live and learn.

    lijmklem.jpg


    Na eindeloos klooien om het net nog wat mooier, strakker te krijgen komt er een moment dat je er gewoon vanaf moet blijven. Laat het maar lekker opdrogen, het overtollige spul schuren we er uiteindelijk wel weer vanaf. Zal vast even werk zijn, maar was er klaar mee :wink:

    Nachtje laten zitten, ben benieuwd hoe het er morgen bij hangt!
     

    BertPleizier

    • #35
    Heb je nog wat plastic tussen de balk en het bovenste latje gedaan? Anders zit dat ook vastgeplakt.

    Na een dag drogen kun je restanten wegsteken met een scherpe beitel / driehoekkrabber. Daarna gladschuren.

    De hoeveelheid inschatten is altijd lastig, omdat je componenten hebt. Je pakt van de eerste component al snel de totale hoeveelheid die je nodig hebt, metals gevolg dat je de helft over houdt.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #36
    Tip voor de volgende keer: Zo te zien heb je beuken deuvels gebruikt, die zijn helaas niet geschikt voor buiten. Deuvels van een andere houtsoort zijn wel lastig te vinden. Zelf maken is niet zo moeilijk, op YouTube staan voorbeelden.
     
    • Like
    Waarderingen: IJkenhout

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #37
    Behalve de deuvels verder keurig gedaan
    :prima:


    Het bekende merk geeft zelf aan dat het epoxy is. Epoxy is in het algemeen erg sterk en een goede lijm.
    ScreenHunter 213.jpg
     

    Kaastosti

    • #38
    "Heb je nog wat plastic tussen de balk en het bovenste latje gedaan? Anders zit dat ook vastgeplakt."
    Ja die tip herinnerde ik me ook ineens, direct nadat ik met m'n plankje gemengde smurrie klaar stond. Dan moet je een beetje opschieten, dus uiteindelijk zonder stukje plastic gedaan. En inderdaad, het plankje zat daarna ook een beetje vast. Gelukkig niet heel erg, was er zo van af en met een goede beitel was al het overtollige spul er zo van af, best vertrouwen in dat dit na het opschuren super strak wordt.

    Voor de volgende keer zal ik dan andere deuvels zoeken of maken. Dank voor de tip! Is dat 'niet geschikt voor buiten' ook nog steeds van invloed als ze worden omgeven door die houtrotvuller? Dan kan er als het goed is geen invloed van buitenaf meer bij.

    Behalve de deuvels verder keurig gedaan
    :prima:
    Dank! :mrgreen:
     

    BertPleizier

    • #39
    De deuvels zijn als het goed is omgeven door de houtrotvuller, dus daar zou ik me weinig tot geen zorgen om maken.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #40
    Hout buiten is altijd vochtig van binnen. De deuvels gaan dus op hun gemakje wegrotten :) Duurt nog jaren hoor.
     
    Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
    4
    Gerelateerde onderwerpen
    Afdakje van beton verwijderen

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu