Spouwisolatie rendabel?

Gigo

  • #1
Ik kijk al een tijdje mee en nu ik een huis heb gekocht werd het toch tijd om mezelf aan te melden en een bijdrage te leveren.

In onze hypotheek ben ik van plan een deel bij te lenen voor energiebesparende maatregelen. Een deel hiervan zal gaan naar een nieuwe CV en ik zit te twijfelen over spouwisolatie. Dit evt zelf doen en anders laten doen. Ik vraag me alleen echt af wat de meerwaarde is omdat we veel glas in onze gevels hebben en het gaat om een tussenwoning, alleen de voor en achterkant hoeft dan dus maar geïsoleerd te worden.
Hierbij even een afbeelding van de situatie, de rode cirkels zijn naar mijn idee de enige plekken die geïsoleerd kunnen worden. Het gaat om een woning uit 1975.

Iemand een idee of ik hier iets mee opschiet en of dit opweegt tegen de kosten?



Bedankt alvast!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Overwogen om beter glas in de kozijnen te laten plaatsen.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #3
Lopen de kozijnen van vloer naar vloer, of zit er nog een gemetselde borstwering?
 

Gigo

  • #4
Er is alleen aan de voorzijde wat ruimte boven en onder de kozijnen, zie foto's:

 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
In de voorgevel heeft isoleren zeker nut.
Als het laag gelegen pannendak goed geïsoleerd is, is het effect van spouwisolatie in de achtergevel beperkt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Spouwen vullen. Wat ik om mij heen hoor dat de dichtheid van het geluid van buiten flink verbeterd. Daar maak ik uit op dat de aansluiting kozijnen gevels van de woning dus beter winddicht zijn geworden. Dat kan veel besparen op de kosten van het stoken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Precies. Kierdichting is veel belangrijker. En voordat je je huis potdicht maakt, moet je eerst de ventilatie in orde maken. Als je aan isolatie begint, begin je het best met de slechtst isolerende delen. Dat is waarschijnlijk het glas.

De juiste volgorde is dus:
1 ventilatie (bij voorkeur balansventilatie)
2 kierdichting
3 isolatie
4 installatie

Als de cv het nog doet, laat die dan nog maar even hangen. Misschien kan je over een paar jaar wel meteen een warmtepomp ophangen (of ander geschikt apparaat).
 

Gigo

  • #8
Wat je aangeeft over de CV is wel een dilemma waar ik mee zit. We kunnen nu 9000 Euro bij lenen om energiebesparende maatregelen te nemen waardoor we het dus wat makkelijker kunnen betalen (we zijn starters). De huidige CV is een Nefit HR-combiketel van 20 jaar oud. Vervangen zal dus denk ik wel wat geld besparen per maand. Verder heeft de gemeente nog niets in de planning staan om te schakelen naar stadsverwarming, ook denk ik dat met de huidige isolatieschil een warmtepomp niet genoeg warmte zal leveren.
De kozijnen zijn grotendeels aluminium met isolerende beglazing.
Alle kozijnen vervangen zal dan ook een duur grapje zijn, zeker met de twee grote schuifpuien aan de achterzijde.

Mochten we toekomen aan het vervangen van de kozijnen dan zal ik waarschijnlijk beginnen met het kozijn boven (linkachter) van onze slaapkamer en het kozijn beneden aan de voorkant. De rest zullen we de komende tijd ook nog niet gebruiken.

Het dak is voorzien van isolatie, ik weet alleen niet zeker wat voor soort.

Hebben jullie dan toevallig tips hoe ik in dit geval de 9000 Euro het beste in kan zetten? Kozijnen zetten moet mij zelf met hulp van maten (die in de bouw werken) wel lukken in ieder geval.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik zou de schuifpuien laten vervangen. Dat moet je niet zelf gaan proberen. En ook meteen al het andere glas (+ kozijnen indien nodig) in alle verwarmde ruimtes. Dat kan je zelf als je handig bent. Kies glas met een U-waarde van maximaal 0.7. Bij vervanging van kozijnen ook goed isolerende kozijnen kiezen.

Als de ketel nu HR is, gaat vervangen weinig besparing opleveren. Andere maatregelen besparen véél meer. Het is niet voor niets dat installatie pas op plek 4 staat!
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #10
Ff wat anders, kijk ook de voorwaarden van je bouwdepot even na, de mijne sluit pas na 24 maanden, dan kun je stap voor stap gaan kijken wat je laat doen, en hoef je niet stante pede te beslissen wat je met je ketel doet.
isoleren is wel gewenst bij bouwjaar 75, je leest veel dat extra isoleren minder zin heeft vanaf bouwjaar 90-95.
 

Gigo

  • #11
Ik heb nog even goed gekeken naar de kozijnen. De schuifpuien aan de achterzijde zijn in 2002 helemaal vernieuwd, het glas dat hier in zit is dubbel en heeft een Insulight (E) markering. Ik denk daarom ook dat ik eerst de andere kozijnen ga aanpakken. Daarnaast zit ik te denken om de vloer te isoleren via de kruipruimte. Op welke wijze precies moet ik ook nog uitvogelen.

Heeft iemand van jullie ervaring met de losse piepschuim balletjes of anders hoe isolatie tegen de betonnen vloer kan worden bevestigd?

Op de eerste verdieping hangt nu een plafond van gipsplaten die tegen balken aan zijn gespijkerd, ik wil hier sowieso een vloer op leggen dat ik dit kan gebruiken als opslagzolder, heeft iemand van jullie een idee wat ik hier het beste als isolatie tussen kan proppen om de warmte binnen te houden en het geluid tegen te houden?

De HR-tip die je gaf is wel goed, die laat ik denk ik lekker hangen totdat hij het helemaal begeeft.

Ons bouwdepot moeten we nog even op wachten totdat alles is geregeld, welk termijn hier bij hoort weet ik dus ook niet. Als het inderdaad 24 maanden is dan kan ik op mijn gemakje één voor één alles aanpakken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Bedoel je losse piepschuim balletjes als isolatie in de kruipruimte? Dat werkt nauwelijk. Een kruipruimte moet namelijk altijd geventileerd worden. Er is dus boven de bolletjes (nagenoeg) dezelfde temperatuur als buiten.

Isolatie tegen de betonnen vloer kan door het te lijmen, spuiten, plakken, schroeven.

Controleer of de zolderbalklaag wel geschikt is om als vloer te gaan gebruiken. Zie de balkenschuif.
Isoleer het dak, niet de zoldervloer.
 

Gigo

  • #13
De zolder is nu voor een deel een bergingszolder, de planken om dit af te maken liggen er zelfs al. Dit is alleen nooit gedaan door de vorige eigenaar. Het schuine dak is ook al geïsoleerd.

Ik dacht meer dat nu toch die vloer open is ik er net zo goed wat extra isolatiemateriaal tussen kan stoppen om het geluid wat beter tegen te houden tussen de verschillende kamers en wellicht ook wat warmte tegen te houden.

Mijn bezwaar tegen die balletjes is nu vooral dat je het nooit meer weg krijgt als je het eenmaal plaatst. Als het niet helpt ga ik het dus ook niet doen. Lijmen of spuiten zal het dan waarschijnlijk worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu