Vandaag kwam er een gespecialiseerde aardpen-firma om een aardpen te slaan waarvan vermoed werd dat die ontbrak, maar die bleek er toch te zitten (buiten) met een 25 qmm .
Om die door te meten werd die 25 qmm tijdelijk doorgehaald. Driehoeksmeting gaf 1,49 Ohm op de straatzijde, dus OK.
Maar toen de monteur de doorgehaalde 25 qmm weer wilde koppelen kreeg hij een schok van het ontkoppelde deel (huiszijde), er werd daarop met de multimeter 67 Volt t.o.v. de aardpen gemeten. Een voor een de groepen uitgeschakeld, maar er bleef 67 Volt opstaan. Pas toen de hoofdschakelaar werd uitgezet verdween die 67 Volt. Na de doorgehaalde verbinding hersteld te hebben (C-klem) verdween die 67 Volt uiteraard, maar gaf de weerstandsmeting niet langer 1,49 Ohm maar 1,64 Ohm. De monteur dacht: dat komt door die 67 Volt lekstroom. Hmm .... (1) klopt dat? En (2) waarom reageert er geen aardlekschakelaar op die lekstroom (monteur dacht: er lekt te weinig ampere)? En (3) dat die lekstroom verdwijnt als de hoofdschakelaar uitgaat begrijp ik, maar waarom niet als de groepen een voor een worden uitgeschakeld? En (4) wat nu te doen: zo laten (zegt monteur) of oorzaak lekstroom opsporen en hoe dan? Monteur: Liander bellen, want moet aan hun kant zitten, want lekstroom verdwijnt niet als groepen een voor een worden uitgeschakeld. (5) Klopt dat?
Om die door te meten werd die 25 qmm tijdelijk doorgehaald. Driehoeksmeting gaf 1,49 Ohm op de straatzijde, dus OK.
Maar toen de monteur de doorgehaalde 25 qmm weer wilde koppelen kreeg hij een schok van het ontkoppelde deel (huiszijde), er werd daarop met de multimeter 67 Volt t.o.v. de aardpen gemeten. Een voor een de groepen uitgeschakeld, maar er bleef 67 Volt opstaan. Pas toen de hoofdschakelaar werd uitgezet verdween die 67 Volt. Na de doorgehaalde verbinding hersteld te hebben (C-klem) verdween die 67 Volt uiteraard, maar gaf de weerstandsmeting niet langer 1,49 Ohm maar 1,64 Ohm. De monteur dacht: dat komt door die 67 Volt lekstroom. Hmm .... (1) klopt dat? En (2) waarom reageert er geen aardlekschakelaar op die lekstroom (monteur dacht: er lekt te weinig ampere)? En (3) dat die lekstroom verdwijnt als de hoofdschakelaar uitgaat begrijp ik, maar waarom niet als de groepen een voor een worden uitgeschakeld? En (4) wat nu te doen: zo laten (zegt monteur) of oorzaak lekstroom opsporen en hoe dan? Monteur: Liander bellen, want moet aan hun kant zitten, want lekstroom verdwijnt niet als groepen een voor een worden uitgeschakeld. (5) Klopt dat?