Siemens vaatwasser SGI55M05EU sturingsunit schroeilucht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Onze vaatwasser, Siemens SGI55M05EU, ruikt sinds een aantal dagen alsof er kabels of kunststof aan het verschroeien is. Deze lucht komt van de plek waar de stuuurmodule zit, dit is aan de rechterkant van de vaatwasser achter de bedieningsknoppen. De voorkant bij de knoppen waar de stuurmodule achter zit is ook nogal warm als de vaatwasser aan staat.

De stuurmodule heb ik er uit gehaald en open geklapt om te kijken of er iets verbrand is. Ik zie zo geen schroeivlekken op de printplaat, bekabeling of de aansluitingen van de stekkers.

De vaatwasser heeft verder nog geen storing gegeven en doet het nog. We gebruiken hem nu even niet, willen eerst graag weten wat het probleem is.

Iemand tips wat het kan zijn?

Alvast bedankt.
 
Kan verbeelding zijn kan ook een echt probleem zijn.

Tip 1:

In veel vaatwasser wordt als isolatie bitumen of andere materialen gebruikt wat branderig kan ruiken als vaatwasser heet is.
Dit kan je een keer ruiken als je boven de vaatwasser hangt , je denk dan al snel aan een verschroeiing.

Tip 2:

Laat vaatwasser niet s'nachts draaien , het goedkopen tarief is het niet waard.
Denk hierbij aan wateroverlast door een per ongeluk niet goed afsluitende deur , afvoer verstopt , lekkage inwendig , kortsluiting.
Het is en blijven apparaten van welk merk ook.

Tip 3:

Laat een erkende monteur uw toestel controleren als u uw toestel niet vertrouwd.
 
Hoi Soldeerbout,

Bedankt voor je reactie. Misschien nog een tip?

In de stuurmodule zitten enkele "grote" componenten, zo ongeveer 1,5 x 1,5 x 1,5 cm. De schroeilucht die we ruiken is de lucht die in de stuurmodule hangt.

Is het normaal dat de voorkant bij de stuurmodule nogal warm aanvoelt als de vaatwasser aan staat?

Voor andere vaatwasser problemen met de stuurmodule, verbrand, triac's er uit, printbanen zwart wordt vaak als achterliggende oorzaak de actuator van het zeepbakje genoemd. Kan het daar wellicht mee te maken hebben, kan dat overbelasting van de stuurmodule veroorzaken waardoor warmte ontstaat? Hoe is te achterhalen of de actuator niet goed werkt? Het zeepbakje gaat altijd open.

Blauwe pinnetje voor het open zeepbakje is ook eens genoemd als oorzaak, geen goede afdichting en daardoor vocht waardoor ook weer een overbelasting van de stuurmodule.

Van de sproeiers zaten enkele gaatjes dicht (zag ik helaas pas nadat ik de vaatwasser uit elkaar gehaald had). Kan het zijn dat de pomp het dan wat moeilijk heeft en daardoor overbelasting van de stuurmodule ontstaat?

De stuurmodule kost zo'n 150 euro, vandaar dat ik probeer te achterhalen of er een andere oorzaak kan zijn.

Alvast bedankt.

gr, Gert Vossen
 
Hoi,

Ik ben er nog niet uit wat het probleem kan zijn. De sproeiers heb ik zuiver gemaakt, enkele gaatjes waren verstopt, o.a. een stukje plastic.

De vaatwasser weer enkele keren laten draaien. De schroeilucht die vanuit de stuurmodule kwam is minder, ruikt nog wel iets.

Kan het verstopt zijn van sproeiers voor oververhitting van de stuurmodule zorgen waardoor de schroeilucht van de printplaat ontstaat?

De actuator van het zeepbakje zie ik vaak langs komen als oorzaak voor een kapotte print. Het zeepbakje gaat bij ons goed open. Hoe kan ik achterhalen of de actuator vervangen moet worden?

Tijdens het programma lijkt het soms of er een lager stuk is, een soort schavend geluid bij het rondsproeien van het water vermoed ik. Is dan even weg als het water wordt weggepomt, kort daarna weer dat geluid waarschijnlijk als er weer nieuw water is binnengehaald. Dit gaat zo een aantal keren door.

Programma wordt verder goed afgewerkt.

Iemand nog tips?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan