Service Manual AEG F60860 Vaatwasser

Zanzibar

  • #1
Nieuw in dit forum.
'k Zit met een dik probleem. Vaatwasser maakt veel lawaai tijdens het drogen.
Een service manual is zeer welkom.
't Zal wel de pomp zijn, maar een schema zegt mij meer als een opengegooid toestel.
Plus ik kan het geen dagen laten liggen, vandaar de service manual.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #2
Een service manual willen wij ook wel graag maar die zijn er niet zomaar beste is gewoon te zoeken via het internet moeten wij ook.

als je denkt dat de pomp is moet je die even demonteren en gaan testen of vervangen.
 

Co de Witgoedman

  • #3
Ik ben helaas niet gerechtigd om de door mij toegankelijke servicedocumenten door te sturen aan derden, hiermee zou ik de copyright schenden en uitgesloten kunnen worden van toegang.
 

Zanzibar

  • #4
Bedankt al voor de reakties.
Aan Henk253;
Om aan de pomp te geraken om even te zien of die wel degelijk slecht is, dat is geen eenvoudige klus.
Dan nog vinden en bestellen en we zijn al gauw een week of 2, 3 verder met een vaatwasser die open ligt...
Het is veel efficiënter om te kijken of het wel degelijk de pomp is, wat de code is, waar die te verkrijgen is en dan pas open gooien.
Uittesten en/of verder foutzoeken met behulp van het schema en eventueel bestellen.
Hier sparen we al een hele hoop tijd mee uit en een hoop gezever met de vrouw.

Aan Co;
Ik doe service van geluidsapparatuur en die verhalen van copyright etc komen ook daar voor tot grote ergernis. Uiteindelijk kunnen de meeste schema's dan toch bekomen worden via dealers. Waar is dan nu hun theorie over copyright?
De bedoeling is nu niet om een toestel na te maken; dit zou ridikuul zijn, maar om op een efficiënte en gerichte manier te werken met inzicht in de werking van het toestel.
Doch ook hier merken we dat de technische dienst van bepaalde merken en de geakrediteerde service centers hun job willen beschermen.

We weten maar al te goed dat
1. De meeste techniekers enkel maar kunnen vervangen en geen fouten kunnen opsporen. (op enkele uitzonderingen na)
2. De prijs van de onderdelen, die al dan niet moesten vervangen worden, veel te duur zijn. Veel te duur...
3. Het een hele tijd duurt vooraleer de technieker de eerste keer komt en nadien met het vervangstuk. Zeker als het toestel uit waarborg is en al enkele jaren oud. Tevens kassa-kassa voor verplaatsingskosten.

Besluit:
Van alles is in min of meerdere mate een service manual of schema te vinden op het net.
Zij het tanks, auto's, machinegeweren, radio's, radars, gitaren, alarmsystemen, vcr's etc...
Behalve witgoed...

Waarom? Dat vraag ik me af.
Ik blijf erbij dat het door de 3 bovengenoemde puntjes komt.

Ben ik op een dood spoor? We wachten nog even af.
Ge kunt altijd een PM sturen...
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #5
Maar lawaai kan je toch niet in een schema vinden.

ga anders in contact met AEG.

Laatst moest ik ook een circulatie motor repareren, ben gaan zoeken op het internet en met behulp van plaatjes kon ik hem demonteren.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #6
De tijd dat Zanzibar zich zit af te vragen of hier een servicemanual voor is en zijn ongenoegen uit had hij ook kunnen bedenken dat lawaai tijdens drogen de droogventilator kan zijn.
Bovenblad eraf en droogventilator afkoppelen en testen.

We weten maar al te goed dat
1. De meeste techniekers geen fouten kunnen opsporen.


:lol:
 

Zanzibar

  • #7
Jongens, Eerst eens goed lezen en dan reageren.

Het toestel doet het nog goed en op de 10 keer maakt de "droger ventilator" 4 keer lawaai.
Ik kan het toestel niet enkele weken laten open liggen en wachten op onderdelen... of opendoen, probleem "denken te vinden", onderdeel bestellen, weken wachten en dan op een ander probleempje stuiten.
Het verhaal herhaalt zich opnieuw...

Als technieker benader ik de problemen op een andere manier dan enkel maar openvijzen en kijken, eruit halen en hopen een vervangstuk te vinden.
Ik draai hem pas open als ik weet wat er aan de hand is.
Werkt deze vaatwasser als een model van 10 jaar geleden?
Hoeveel elektronika is er gebruikt om de verschillende pompen, ventielen etc aan te sturen?
Is de oorzaak misschien een elektronische sturing van de pomp die niet naar behoren werkt? (als dat er al inzit...)
Is een van de darmen wat los? Zit de ventilator los?
Heeft de sturing ervan een intermiterend defect?

Ik probeer eerst het toestel te "verstaan" vooraleer ik eraan begin.

Tenzij het niet anders kan, maar zover zijn we nog niet.

ps: contact met AEG?
Tja, dan koopt ge beter een nieuwe...
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #8
Zanzibar schreef:
Jongens, Eerst eens goed lezen en dan reageren.

Het toestel doet het nog goed en op de 10 keer maakt de "droger ventilator" 4 keer lawaai.
Goed klacht omschrijven , dit is namelijk nergens terug te lezen.
Het is een vrijstaand toestel , bovenkant eraf en ventilator afkoppelen.
Dekseltje er weer op en kijken of probleem is opgelost.

Zou echt niet weten wat hier nu zo'n probleem mee is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu