Bedankt al voor de reakties.
Aan Henk253;
Om aan de pomp te geraken om even te zien of die wel degelijk slecht is, dat is geen eenvoudige klus.
Dan nog vinden en bestellen en we zijn al gauw een week of 2, 3 verder met een vaatwasser die open ligt...
Het is veel efficiënter om te kijken of het wel degelijk de pomp is, wat de code is, waar die te verkrijgen is en dan pas open gooien.
Uittesten en/of verder foutzoeken met behulp van het schema en eventueel bestellen.
Hier sparen we al een hele hoop tijd mee uit en een hoop gezever met de vrouw.
Aan Co;
Ik doe service van geluidsapparatuur en die verhalen van copyright etc komen ook daar voor tot grote ergernis. Uiteindelijk kunnen de meeste schema's dan toch bekomen worden via dealers. Waar is dan nu hun theorie over copyright?
De bedoeling is nu niet om een toestel na te maken; dit zou ridikuul zijn, maar om op een efficiënte en gerichte manier te werken met inzicht in de werking van het toestel.
Doch ook hier merken we dat de technische dienst van bepaalde merken en de geakrediteerde service centers hun job willen beschermen.
We weten maar al te goed dat
1. De meeste techniekers enkel maar kunnen vervangen en geen fouten kunnen opsporen. (op enkele uitzonderingen na)
2. De prijs van de onderdelen, die al dan niet moesten vervangen worden, veel te duur zijn. Veel te duur...
3. Het een hele tijd duurt vooraleer de technieker de eerste keer komt en nadien met het vervangstuk. Zeker als het toestel uit waarborg is en al enkele jaren oud. Tevens kassa-kassa voor verplaatsingskosten.
Besluit:
Van alles is in min of meerdere mate een service manual of schema te vinden op het net.
Zij het tanks, auto's, machinegeweren, radio's, radars, gitaren, alarmsystemen, vcr's etc...
Behalve witgoed...
Waarom? Dat vraag ik me af.
Ik blijf erbij dat het door de 3 bovengenoemde puntjes komt.
Ben ik op een dood spoor? We wachten nog even af.
Ge kunt altijd een PM sturen...