Schuin dak isoleren - Welke oplossing krijgt de voorkeur ?

Ik had graag het schuine dak op de zolderkamer fatsoenlijk geisoleerd.
Ik kocht de woning en het dak & onderdak werden reeds vernieuwd.

Het gaat om een kleine rijwoning en een hellend dak van alles samen zowat 30m2.
De kepers zelf zijn (maar) 6 cm diep.

Ik heb intussen al 2 offertes gehad en beiden brengen een andere manier van werken, maar ook wel heel steile prijs.
Bij deze wil ik dus even aftoetsen hier telkens van buiten naar binnen:
1) 6cm glaswol tussen de kepers, waarna 12cm PIR (geen dampscherm). PIR met fermacell platen op verlijmd
2) 6cm glaswol tussen de kepers, kepers uitdikken en 12 cm extra glaswol, dampscherm, regelwerk waarop gyproc/fermacell komt
3) 6cm (2zijdig alu) PIR tussen kepers, waarna 12cm (2zijdig alu) PIR bovenop de kepers met fermacell platen verlijmd (geen dampscherm).

Welke oplossing krijgt de voorkeur (of helemaal iets anders?) en is het best geschikt voor een doe-het-zelver indien ik het zelf zou gaan uitvoeren.
 
6cm glaswol tussen de kepers, kepers uitdikken en 12 cm extra glaswol, dampscherm, regelwerk waarop gyproc/fermacell komt
Dat komt het dichtst bij mijn voorkeur.
Op voorwaarde dat je een goed dampopen onderdak hebt zou ik dan wel houtwol ipv glaswol gebruiken en de afwerking rechtstreeks op de uitdikking der kepers voorzien.
 
3. beste isolatiewaarde.
1. beste combi tussen geluid en isolatiewaarde. (kan altijd beter, maar dan wordt het lastiger)
2. nog steeds een redelijk tot goede isolatiewaarde, afhankelijk van wat je uitgangspunt is. Welke waarde wil je halen met welk doel?

Waarom fermacell platen? Wordt dat de eindafwerking?
 
Wat valt onder een goed 'dampopen' onderdak?
R minimum 4,5; alles wat erbij komt is mooi meegenomen denk ik dan?

Fermacell omdat die akoestisch toch iets beter presteren dan gyproc + er kan al eens zonder veel gedoe een kader aan de muur komen. Gaat gewoon geschilderd worden normaliter.
 
4,5 gaat lastig worden met optie 2.
18cm glaswol haalt dat net tot ruim afhankelijk van het type.
Maar de balken zijn in verhouding een koudebrug die de waarde wat naar beneden haalt. Uitdikken haakt op de kepers scheelt dan wel.

Als er een nieuw dak op ligt ga ik uit van een laag dampopen folie tussen pannen en dakbeschot.
Een de warme kant dan een goeie damprem en je zit goed.
PIR platen hebben hun eigen dampscherm, in de naden pur en het is een prima damprem. Niet 100% dampdicht, ook niet nodig.
Wat dampopen genoeg is, is afhankelijk van de isolatie en de damprem.
 
Als ik de antwoorden wat verzamel, dan denk ik dat ik voor 1 of 3 ga.
De fermacell verlijmd op de PIR platen bespaart me denk ik een hoop werk. Ook heb ik dan geen nood aan het dampscherm.

Nog een laatste vraag (bij optie 3), wanneer ik de 120mm PIR op de onderliggende 60mm PIR (tussen de kepers) wil bevestigen kan ik die verlijmen? Of hoe doe ik dat indien verlijmen geen optie is?
 
Wat valt onder een goed 'dampopen' onderdak?
In feite zijn de meeste materialen min of meer dampopen. Met goed dampopen bedoel ik dan dat ze voor dat doel zijn gemaakt of worden gebruikt en dat ze dan ook een stuk meer dampopen zijn dan de binnenkant van de dakopbouw.
Het principe moet steeds zijn dat de warme kant van het dak meer dampdicht is dan de buitenkant.
En dan zit je goed met bijvoorbeeld een houtvezelplaat of een onderdakfolie als onderdak, een vochtregulerende isolatie en een binnenafwerking met kartongipsplaten of gipsvezelplaten. Een dampscherm is hierbij niet persé nodig.
Niet enkel de R waarde of de zuivere isolatiewaarde is van belang maar zeker ook de warmteopslagcapaciteit van een materiaal.
Zo kan een ruimte onder een hellend dak met bepaalde isolatiematerialen, zoals bijvoorbeeld houtwol of cellulose, tot 's avonds koel blijven terwijl die met materialen zoals bijvoorbeeld pir of glaswol zelfs met een hogere isolatiewaarde al in de loop van de namiddag de binnentemperatuur te hoog kunnen laten oplopen.
In vele gevallen is het ook belangrijk dat geluiden van buiten zo veel mogelijk worden geweerd en dan zou ik pir al zeker vermijden.
 
Als ik de antwoorden wat verzamel, dan denk ik dat ik voor 1 of 3 ga.
De fermacell verlijmd op de PIR platen bespaart me denk ik een hoop werk. Ook heb ik dan geen nood aan het dampscherm.
Het zou kunnen dat je met 1 of 3 wat minder werk gaat hebben maar dat lijkt mij nu echt geen goed criterium voor iets dat een leven lang zo goed mogelijk comfort moet geven.
 
Lang koel overdag = lang warm in de nacht. Faseverschuiving is niet perse een voordeel. Als de isolatiewaarde met faseverschuiving lager is, kan een hogere isolatiewaarde + airco zelfs voordeliger uitpakken. En die airco kan uitkomen in het budget omdat pir minder duur is.


Ik zou ik 1 boven 3 kiezen
Met 12 cm pir zit je al rond de 5,5
Glaswol of steenwol platen ertussen is dan een stuk makkelijk en beter wat betreft geluid. Ook een stukgoedkoper.
Betere geluidsisolatie kan, maar als snel zullen ramen een grotere factor zijn

verwerking:
Hoe ver zitten de kepers van elkaar?
Meestal wordt er geschroefd. Als kepers te ver van elkaar dan eerst balkjes haaks op de kepers. Stel 3 cm dikke balkjes, dan krijg je 6+3 =9 cm minerale wol en 9cm pir. Zit je ook nog richting een Rc van 6.
 
Lang koel overdag = lang warm in de nacht. Faseverschuiving is niet perse een voordeel. Als de isolatiewaarde met faseverschuiving lager is, kan een hogere isolatiewaarde + airco zelfs voordeliger uitpakken. En die airco kan uitkomen in het budget omdat pir minder duur is.
De warmte die je overdag tegenhoudt gaat er niet alsnog uitkomen 's nachts want de opwarming van het isolatiemateriaal is dan al enkele uren gestopt terwijl de afkoeling ondertussen reeds is ingezet.
Vergelijk het met een kachel die warm is gestookt maar na het uitzetten ervan de ruimte niet verder zal kunnen opwarmen. De kachel begint immers af te koelen.
Als je een airco moet inschakelen om het koel te houden zit je volgens mij verkeerd.
En niet onbelangrijk: pir is een zeer milieubelastend materiaal terwijl biobased isolatiemateriaal zoals bijvoorbeeld houtwol of cellulose dat helemaal niet zijn.
 
Leuk reclame verhaal, maar de warmte verdwijnt niet. Die gaat het materiaal in en moet er een keer weer uit. Als het overdag 30 is + zon en snachts rond de 20 blijft kan die warmte nergens naartoe.

Pir isoleert beter en heeft een lange levensduur.
Scheelt dus co2 tijdens de gebruiksduur van het materiaal t.o.v. biobased.
Inderdaad is de productie belastend. Voorlopig is er nog weinig afval van, het kan goed hergebruikt wordt, op de lange termijn is er voor het afval een oplossing nodig. Kan je naïef vinden, maar voor de meeste van dit soort problemen wordt een oplossing gevonden.

PIR kan trouwens met een spouw geplaatst worden, dan wordt een deel van de warmte teruggekaatst door de reflecterende Alu laag.
 
Leuk reclame verhaal, maar de warmte verdwijnt niet. Die gaat het materiaal in en moet er een keer weer uit. Als het overdag 30 is + zon en snachts rond de 20 blijft kan die warmte nergens naartoe.
De warmte gaat er inderdaad weer uit maar dan naar de koudste kant, naar de kant waarmee het temperatuurverschil het grootst is. Terug naar buiten dus en niet naar de warmere binnenkant.
Dat heeft weinig met reclame te maken maar wel met fysica.
Pir isoleert beter en heeft een lange levensduur.
Inderdaad, daarom moet je bij de meeste andere materialen wat meer dikte voorzien om bij hetzelfde uit te komen.
Vanwaar de aanname dat pir een langere levensduur zou hebben?

Hoe dan ook, we kunnen zeker niet ontkennen dat pir veel milieubelastender is nu en later dan natuurlijke isolatiematerialen.
 
"lange" is niet hetzelfde als langere

Stel het gaat 50 jaar mee (waarschijnlijk veel langer)
En de isolatiewaarde is .. % hoger, dan bespaart het ... energie en hoeft er .. kg minder kolen de energiecentrale in.
Wat milieu betreft moet PIR de schade bij productie inhalen tijdens de levensduur om beter uit te komen dan biobased.
Heb je de ruimte voor een dik isolatiepakket en het geld, dan is biobased zeker beter.

Energie kiest niet de koudste kant, het gaat waar het gaan kan. Als de isolatie 30 graden is, het snachts buiten 15 en binnen 20, dan gaat gaat de warmte beide kanten op.
 
Energie kiest niet de koudste kant, het gaat waar het gaan kan. Als de isolatie 30 graden is, het snachts buiten 15 en binnen 20, dan gaat gaat de warmte beide kanten op.
Dat lijkt mij een redenering die indruist tegen de wetten van de fysica.
Warmtestraling gaat steeds van warm naar koud. De richting van de warmteoverdracht (afkoeling) is dus onmiskenbaar van (nog) warme isolatie naar (reeds) koudere buitenomgeving.
 
Met houtvezelisolatie van 14 cm dikte is de faseverschuiving ongeveer 10 uur. Tot die tijd heeft de isolatie de temperatuur van de binnenruimte en kan die ook geen warmte naar binnen toe afgeven.
Vermits de zon ondertussen het dak niet meer verder opwarmt kan ook de isolatie niet meer verder opwarmen. Vanaf dan kan er dan ook geen sprake meer zijn van opwarming maar van afkoeling.
En dat is nu net het grote voordeel van een faseverschuiving van 10 uur bij biobased isolatie terwijl dat bij glaswol bijvoorbeeld slechts een drietal uren is. Bij glaswol begint de warmte al binnen te komen gedurende de warmste uren van de dag en kan die dat nog gedurende minstens 4 uren doen.
 
Laat maar een praktijk voorbeeld zien van een onafhankelijke organisatie, waarbij ze gelijke diktes, liefst met vergelijkbare budgetten vergelijken.
Bij de testen die ik gezien heb gaan ze 14cm bio vergelijken met een pir plaat met dezelfde isolatie waarde (die dus een stuk dunner is en goedkoper) Dan is het gewoon reclame.
 
Het spijt me maar ik begrijp niet goed wat je me vraagt.
Gaat de vraag over de prijsvergelijking van de verschillende isolatiematerialen ?
Of over de vergelijking van bepaalde eigenschappen van die materialen?
 

Gerelateerde klussen

Reacties
10
Weergaven
215
Dak en schoorsteen
ethousiastmaarbeginnend
Reacties
6
Weergaven
303

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via