Schuin dak isoleren van binnenuit

Ruuhl

  • #1
Ik wil ons schuine gordingendak van binnenuit isoleren. De opbouw is pannen, panlatten, dakbeschot, gordingen; geen folie dus. De zolder gaat enkel gebruikt worden voor opslag, dus het ruimteverlies tussen de gordingen door isolatie is geen probleem. De ruimte is zelf niet verwarmd, maar het lijkt mij dat de opstijgende warme lucht van de ondergelegen verdiepingen dat wel doet. Voor de esthetiek hoeft het dus niet afgewerkt te worden met gipsplaten, en de balken hoeven niet per se in het zicht te blijven.

dak.jpg


De gordingen zijn ruim 23 cm hoog, meer dan ruimte genoeg, dus met glaswol daartussen isoleren lijkt me de voordeligste keuze. Om de glaswol tussen de gordingen te bevestigen heb ik gevonden dat ik een raamwerk van houten balken moet maken, zoals in dit instructiefilmpje en deze ook.
  1. Moeten de balken van het raamwerk per se net zo hoog zijn als de glaswol dik is? In dat geval geval wordt het een duur grapje qua houtkosten, mocht ik besluiten de volledige 23 cm te gaan opvullen.
  2. Mij lijkt het eenvoudiger om een groot dampscherm te maken met folie over de gordingen ipv te werken met spijkerflens. Jullie ook?
  3. Moet die folie direct aansluiten op de glaswol laag, of mag daar een laag lucht tussen zitten (in het geval ik niet de volledige 23 cm vanaf het dakbeschot opvul)?
  4. Is klimaatfolie beter dan gewone dampdichte folie hier?
  5. Moet ik de zolder met deze oplossing ventileren? Er zijn namelijk geen ramen, enkel een vlizotrap naar beneden.
  6. Is er niet een eenvoudigere en voordeligere manier om de glaswol tussen de gordingen te bevestigen dan dit gewichtige houten raamwerk?
    1. Ik zat zelf te denken aan tengels over (zoals hier) of ijzerdraad tussen de gordingen om de glaswol te dragen. Of gewapende folie, die het gewicht van de glaswol kan dragen. Bestaat zoiets uberhaupt?
  7. Hoe kan ik het beste de overgang van zoldervloer naar het schuin dak dicht krijgen?
  8. Afwerken met gipsplaten is voor esthetisch oogpunt niet nodig, maar om de dampdichte laag te beschermen wellicht wel. Hoe kan ik de isolatie het beste beschermen, of kan ik simpelweg de folie repareren met wat tape mocht ik hem per ongeluk perforeren?
 

Robert0v

  • #2
1. Moeten de balken van het raamwerk per se net zo hoog zijn als de glaswol dik is? In dat geval geval wordt het een duur grapje qua houtkosten, mocht ik besluiten de volledige 23 cm te gaan opvullen.
Ik zou niet zulke dikke balken gebruiken zoals ze doen in die filmpjes van de bouwmarkten, nergens voor nodig. Wel goed voor de houtverkoop aldaar natuurlijk ;)

2. Mij lijkt het eenvoudiger om een groot dampscherm te maken met folie over de gordingen ipv te werken met spijkerflens. Jullie ook?
Ik heb dezelfde klus onlangs uitgevoerd met spijkerflenzen. Achteraf heb ik alsnog een apart dampscherm geplaatst, omdat ik geen vertrouwen had in de luchtdichtheid. Het afplakken kost ook veel langer dan je denkt. Het losse scherm is daarentegen vrij snel en goed te plaatsen.

3. Moet die folie direct aansluiten op de glaswol laag, of mag daar een laag lucht tussen zitten (in het geval ik niet de volledige 23 cm vanaf het dakbeschot opvul)?
Daar mag een laag lucht tussen zitten, geen probleem.

4. Is klimaatfolie beter dan gewone dampdichte folie hier?
Klimaatfolie is beter als je dampdoorlatendheid van je dak beperkt is. Of dat in dit geval zo is, ligt aan je dakbeschot. Waaruit bestaat deze precies?

5. Moet ik de zolder met deze oplossing ventileren? Er zijn namelijk geen ramen, enkel een vlizotrap naar beneden.
Ventilatie lijkt me altijd beter, maar durf niet te zeggen of het problemen gaat opleveren als je dat niet doet.

6. Is er niet een eenvoudigere en voordeligere manier om de glaswol tussen de gordingen te bevestigen dan dit gewichtige houten raamwerk?
  1. Ik zat zelf te denken aan tengels over (zoals hier) of ijzerdraad tussen de gordingen om de glaswol te dragen. Of gewapende folie, die het gewicht van de glaswol kan dragen. Bestaat zoiets uberhaupt?
Dat is veel eenvoudiger en voordeliger ja. Zo heb ik dat zelf ook gedaan.

7. Hoe kan ik het beste de overgang van zoldervloer naar het schuin dak dicht krijgen
Door tot op de vloer te isoleren en daar bijv een profiel te maken waar de raggels in vallen.

8. Afwerken met gipsplaten is voor esthetisch oogpunt niet nodig, maar om de dampdichte laag te beschermen wellicht wel. Hoe kan ik de isolatie het beste beschermen, of kan ik simpelweg de folie repareren met wat tape mocht ik hem per ongeluk perforeren?
Als je niet veel met spullen in de weer gaat op die zolder, is de kans op beschadigingen van de folie natuurlijk kleiner. Kleine beschadigingen kun je altijd met folietape repareren.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Ruuhl

Ruuhl

  • #3
Super bedankt voor je antwoord! En wat toevallig :)

Wat is de reden dat je de verticale rachels op die afstand hebt geplaatst? Om er direct gipsplaten tegenaan te schroeven?
Hoe heb je dan het later aangebrachte dampscherm geplaatst? Over de rachels, achter de gipsplaten? Perforeren de gipsschroeven de folie dan niet?

Ik denk dat ik dan zeker voor klimaatfolie ipv dampdichte folie ga, aangezien dat iets bijdraagt aan de ventilatie. De naam van het materiaal van het dakbeschot weet ik niet, maar ik weet wel dat het damp-open is. Het is een huis uit 1958, en op de foto is het dakbeschot goed zichtbaar. Misschien dat jij het hieruit kunt afleiden?

Fijne avond!
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Je kijkt tegen de houtwolcementplaat aan op zolder.
 

Robert0v

  • #5
Wat is de reden dat je de verticale rachels op die afstand hebt geplaatst? Om er direct gipsplaten tegenaan te schroeven?
Hoe heb je dan het later aangebrachte dampscherm geplaatst? Over de rachels, achter de gipsplaten? Perforeren de gipsschroeven de folie dan niet?
Ja, ik was eerst van plan de gipsplaten verticaal te plaatsen, maar ga dat nu toch maar horizontaal op het regelwerk doen. Dat geeft meer speling voor het vastschroeven. Het dampscherm heb ik over het regelwerk heen geplaatst. De gipsplaatscrhoeven perforeren idd het dampscherm, maar dit is geen probleem omdat het gips strak op het hout wordt bevestigd. In filmpjes/instructies van bekende merken zie je het ook vaak op deze wijze.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ruuhl schreef:
aangezien dat iets bijdraagt aan de ventilatie.
Ik zou zeggen ademend is. Ventilatie is lijkt mij toch wat anders.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dan lees je de tekst niet goed; dat is alleen als je geen isolatie (en voldoende ventilatie) hebt. Met een dampopen dak dus gewoon dampremmende folie toepassen. Klimaatfolie is dan onnodig en duur.
 

Ruuhl

  • #9
Oké, bedankt voor de opheldering.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #11
Niet nodig; dat voorbeeld is van een plat dak - een hele andere constructie die wel dampdicht is.
 
  • Like
Waarderingen: Ruuhl

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu