Schuin dak isoleren - pir platen en vochtproblemen

Lomeus

  • #1
Beste mensen,

Ik heb vanmorgen besteed aan het lezen van topics over isolatie van een pannendak (woning uit 1928) aan de binnenzijde. Toch kom ik er nog niet helemaal uit vandaar dit topic.

Onze dakpannen en panlatten worden vervangen. Wij wilden het dak direct aan de buitenkant isoleren, maar dat mag niet van de gemeente. Daarom krijgen we nu van buiten naar binnen: dakpannen, Polytex dampdoorlatende folie en het oude houten dakbeschot bestaande uit houten planken van ca. 20 mm dik. Op de diverse isolatiesite lees ik dat wij nu aan de binnenzijde het beste PIR-platen kunnen maken. Die hebben een dampremmende laag waardoor een dampremmende folie aan de binnenzijde niet nodig zou zijn. Elders lees ik weer dat ik dan toch een klimaatfolie aan moet brengen. Wij kiezen voor pir-platen van 80 mm dik.

Als ik de gegevens invul bij Ubakus zie ik toch vochtproblemen ontstaan achter de pir-platen:
abakus.jpg


Daarnaast kan ik niet goed bedenken hoe de pir-platen te bevestigen. De dakbalken willen wij graag zoveel mogelijk zichtbaar houden. Echter de afstand tussen de gordingen is zo groot dat ik een raamwerk moet maken om de pir-platen achter te klemmen. Nog even los van de uitdaging met allerlei schuine kanten, hoekjes en kieren die ontstaan bij het plaatsen van pir. Zie voor de volledigheid een foto van de zolder.
dak.jpg


Om het even eenvoudig te houden heb ik concreet eerst de volgende vragen:
1. Hoe komt het dat Ubakus aangeeft dat er vochtuitdagingen ontstaan achter de pir-platen?
2. Is er een betere optie dan met pir-platen om te isoleren?

Uitgangspunten: Een rd-waarde van 3,5 is voor ons voldoende. Ik begrijp dat meer beter is. Dakbalken wil ik zoveel mogelijk ik het zicht houden, elke centimeter telt dus voor mij. Geluidsisolatie is geen issue, het gaat puur om warmte.
 

Lomeus

  • #2
Inmiddels ben ik erachter dat ik de dampdichte folie aan de binnenzijde niet tussen de pir-platen en het dakbeschot moet doen, maar tussen de gipsplaten en de pir-platen. Het vochtprobleem is daarmee opgelost volgens Ubakus.

Heb ik nog een vraag: krijg je geen koudebruggen door de pir-platen met lange schroeven vast te maken aan het dakbeschot?
 

Lomeus

  • #3
Iemand een idee over mijn vraag van de lange schroeven door de pirplaten?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Uiteraard hebben die lange schroeven of deze manier een nadeel ze geleiden warmte dus de isolatie waarde wordt iets minder.
 

Franc1234

  • #5
Om te gipsen, heb je ook hout nodig. Je moet rachelen. Hoe ik het in de praktijk altijd uitgevoerd heb:
- tegen de gordingen een rachel plat op de balken, voorkant rachel is dan voorkant PIR plaat. Bij grote overspanningen zorgde ik nog voor een extra tussenstijltje.
- dan je PIR platen strak hiertussen zagen. Onderlinge naden met pur, en nadien met zilvertape dichttapen. Zij aansluitingen alleen pur
- rachelen. Die kun je dan vastzetten in de rachels die plat op je balken hebt geschoefd.
- folie
- gipsen
 
  • Like
Waarderingen: Lomeus

Lomeus

  • #6
Top bedankt! In mijn geval zou ik het dan dus doen zoals hieronder. Vanwege de grote overspanning meerdere tussenstijlen op 30 cm (zie rode strepen) en daartussen de pirplaten klemmen en afpurren. Of is om de 30 centimeter niet nodig?
dak met rachels.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Lomeus

  • #7
Iemand een mening over de hoeveelheid tussenstijlen? 30 lijkt mij toch wat ruim. Misschien 60 zodat de pirplaten er precies tussen passen. Wat denken jullie?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu