Scheeps interieur/scheepsinrichting

Admulder

  • #1
Hallo,

Ik heb een stalen schip gekocht (casco) en wil deze zelf gaan intimmeren.

Heeft iemand hier ervaring mee? En welke hout soort(en) worden hiervoor meestal gebruikt.

Misschien iemand die me hiermee helpen kan?

Alvast bedankt.

Groet,

Ad
 

Geus

  • #2
Jeetje, dat is nogal een vraag.

De opa van een vriend van mij had een bedrijf voor de interieurbouw van miljoenenjachten. Regelmatig heb ik daar gekeken. Daar kwam natuurlijk helemaal geen goedkoop hout aan te pas.

Belangrijk is dat er langs de binnenkant van de romp altijd condensatie plaats zal vinden, wat naar beneden moet kunnen aflopen, om vanuit het diepste punt van het schip als lenswater af te worden gevoerd. Houtdelen, die in contact komen met de stalen constructie, moeten dus fors verduurzaamd worden en/of van hardhout zijn. Houten wanden rondom zou je verder kunnen beschouwen als binnenwanden in een spouwconstructie.

Behoorlijke uitdaging, succes!
 

Swblom

  • #3
Hallo Ad,

Ik heb hier wel wat ervaring mee, ben op dit moment zelf het vooronder van mijn eigen stalen platbodem aan het intimmeren. Ook heb ik een aantal keren mogen zien hoe een schip en de betimmering er uit ziet bij een verbouwing na jaren gebruik. (soms redelijk dramatisch, veel roest, schimmel en houtrot. Soms alles nog klokgaaf)

Als eerste zou ik je willen aanbevelen om eens op een ander (watersport) forum te gaan neuzen. Daar komt dit onderwerp vaker aan de orde. (www.zeilen.nl,)

Je hebt eigenlijk drie punten waar je een besluit in moet nemen, de behandeling van het staal, de keuze van isolatiemateriaal en de afwerking.

Het staal kun je maar 1 keer doen voor je gaat timmeren, doe het dus goed. Ik heb gekozen voor een degelijke coating afkomstig uit de beroepsvaart. Niet zo mooi (ziet toch niemand) maar wel kwalitatief. Je ziet ook vaak vet toegepast, in mijn ogen een achterhaalde en kwalitatief inferieure oplossing voor een plek waar je nooit meer bij kunt.

Dan de lastigste keus, het isolatiemateriaal. Je moet iets vinden dat droog blijft. Je ziet vele oplossingen met minerale wol, tempex, kurk etc. In mijn optiek is de beste oplossing om een waterdicht materiaal direct op de huid aan te brengen. Hiervoor zijn een paar flexibele materialen verkrijgbaar (mag geen namen noemen), je kunt kiezen voor PIR platen vastgezet met PUR, of een laag tweecomponenten PUR tussen het grondhout direct op de huid laten spuiten.
Het laatste is een veel gebruikte techniek in scheepsnieuwbouw en heb ik ook gedaan. Natuurlijk is een en ander ook afhankelijk van hoe het schip gebruikt gaat worden. Een woonboot heeft natuurlijk een hele andere vochtbelasting dan een plezierboot.

Dan het hout en de afwerking. Voor het grondhout kun je gewoon vuren gebruiken als je het in een goede verf zet (voor het monteren). Daarna is de keus vrij, wat je mooi en veilig vindt. Zeker bij grotere schepen moet je ook aan brandveiligheid denken voor scheidingswanden. Je kunt hiervoor een gipsvezelplaat gebruiken, er zijn ook speciale gecertificeerde platen in de handel, alle waar naar zijn geld.
Ik heb gekozen voor multiplex en grenen, rondom goed in de verf natuurlijk.

Hoop dat ik je een beetje een idee heb gegeven, succes met de plannen!
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik heb zelf een stalen schip van 9,5m volledig ingetimmerd.

Die condensatie van de romp speelt alleen beneden de waterlijn. Daar nooit strak tegen de romp isoleren maar altijd een spouw houden.

Bij een schip staat duurzaamheid voorop. Dat geldt ook voor de gebruikte materialen.

Over het algemeen timmer je in schip als volgt in: je bevestigt rachels aan de spanten (afstand van huid houden) en daar tegenaan gaan houten multiplex platen. Eventueel kan je het daarna gaan lakken of fineren (bijv. teak of mahonie wordt daar vaak voor gebruikt).

Qua hout geen vuren/spaanplaat/mdf aan boord van een schip gebruiken. Voor rachelhout heb ik eiken gebruikt (restpartij massief eiken vloerdelen tot rachels verzaagd) maar dat buigt moeizaam (inzagen helpt). Je kan ook grenen gebruiken, of merantie. Ik heb de rachels ook in de verf gezet alvorens ze te bevestigen.

Qua multiplex watervast verlijmd multiplex gebruiken van een goede exterier kwaliteit, bijv. ocoumé. Deze aan de achterkant (huidkant) in de verf zetten zodat je een dampdichte laag hebt, ook bij een schip is dat nl. erg belangrijk. Verf ook de kopse kant mee.

En alleen maar RVS schroeven gebruiken. Houten delen verlijmen met watervaste bruislijm (bij voorkeur D4 specificatie).

Als je het op deze manier doet, heb je er minstens 20-30 jaar plezier van.
 

Swblom

  • #5
Zo zie je, vele inzichten mogelijk.....

In mijn ervaring speelt het condensverhaal wel degelijk boven de waterlijn. De scheepshuid is op veel momenten kouder dan de binnentemperatuur, dan zal er dus bij vochtproductie ook condens op de huid ontstaan.
Dit heb ik ook een aantal keren kunnen zien als na jaren de betimmering weggehaald werd. Soms dikke roestplakkaten op het niet (goed) behandelde staal. Ook schimmel op de achterkant van het niet gelakt hout.
Hierbij moet ik wel aantekenen dat het hier allemaal charterschepen betrof waar dus regelmatig veel mensen binnen zijn geweest. (al dan niet natgeregend)
Afgelopen jaar hebben wij met een niet betimmerd vooronder gevaren. Na een nacht slapen was de huid regelmatig zeiknat.

Dus mijn ervaring is anders dan die van Cyruse, de manier waarop een schip gebruikt wordt lijkt redelijk veel uit te maken.


Surf maar eens wat rond, lees veel verhalen en kijk welke het dichtst jouw situatie benaderen.

Succes.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #6
Natuurlijk kan je boven de waterlijn ook condensatie krijgen.

Maar je zegt het eigenlijk precies onder welke conditie dat kan gebeurent: Afgelopen jaar hebben wij met een niet betimmerd vooronder gevaren. Na een nacht slapen was de huid regelmatig zeiknat.

Dat is condensatie van leefvocht.

De essentie is hier het ontbreken van een dampscherm. Als je geen dampscherm gebruikt of het hout niet verft aan de achterkant (wat dan het dampscherm is), zal de isolatie nat worden van het leefvocht. Hout is nl. niet dampdicht.

Onder de waterlijn krijg je sowieso condensatie, of je er nu bent of niet. Dat is het verschil. En die condensatie moet de gelegenheid hebben om in de bilge te lopen. Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen :mrgreen:
 

Swblom

  • #7
Volgens mij zijn we het uiteindelijk gewoon eens, zij het dat we misschien een verschil in inzicht hebben over een dampscherm.
Ik heb nog altijd grote twijfels over de haalbaarheid van een dampdichte laag bij de binnenbetimmering. Vandaar dat ik kies voor dampdichte isolatie direct op de huid.
 

Stijl

  • #8
Tekst verwijderd in verband met reclame uitingen, naam wordt ook aangepast.

Frank (Mod)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
7
10
3
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu