Scharnieren in kopse kant MDF

Georgedb

  • #1
Ik heb een 12mm MDF plaat van ca. 185 x 61, en rondom zijn stroken van 12mm dik aan de zijkanten aangebracht (ca. 7cm breed), zodat het past bij het design van de rest van de kasten. Er zaten normale scharnieren op (dus geen kastscharnieren / keukendeurscharnieren) en het moet bij elkaar blijven passen vanwege de andere deuren (deze was toen ik het huis kocht een cm te smal).
In hout kan ik wel een uitsparing voor een scharnier maken, maar hoe doe ik dat in MDF (deur is feitelijk 24mm dik, doordat de stroken er rondom opgelijmd zijn).

Daarnaast moet ik het scharnier natuurlijk ook in de kopse kant van het MDF vastschroeven.
Zonder voorboren gaat dat vermoedelijk mis, maar een kennis had het er zelfs over dat dit niet gaat werken, zonder ca. 10mm deuvels van hout in te boren, waar dan de schroeven (na voorboren?) ingedraaid moeten worden... Dat zou heel veel extra werk betekenen, daarnaast vraag ik me af of ik dat met gewoon een boormachine voor elkaar ga krijgen.

Een klussenman die bij de buren bezig was had de deur gemaakt, maar deze is net iets te breed waardoor deze na schilderen zeker vast gaat lopen. Hoe haal ik er met huis-tuin-en-keuken gereedschap een mm over de hele lengte af? Schuurmachine?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Ik heb zelf binnendeuren gemaakt door twee lagen 18mm MDF op elkaar te lijmen (50kg met 4 scharnieren). Scharnieren gewoon ingefreesd en in het kopse hout geschroefd. Dit werkt prima. Voorboren moet altijd. Er eerst deuvels in lijmen is niet nodig.

    Je kan het beste de klussenman even terug laten komen. Hij heeft het niet goed uitgevoerd en moet het dus oplossen. De sluitkant van een deur moet arm gezaagd worden.
     
    • Informatief
    Waarderingen: Georgedb

    Georgedb

    • #3
    Bedankt voor je reactie. Dit zal een stuk lichter zijn, met 12mm en alleen aan de randen stroken van 70mm (en ook weer 12mm dikte). En dan zijn er ook nog eens 3 scharnieren, met ieder 3 schroeven, dus ik denk dat het wel goed verdeeld is.

    Hoe kan ik het best de scharnieren "uithakken"? In hout heb ik dat wel gedaan, ik weet niet of MDF zich op dezelfde manier met een beitel laat bewerken of wat is anders het alternatief? Freesapparatuur heb ik niet...
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #4
    Wat is de breedte van het scharnier? Bij een deurdikte van 24 mm zitten de schroeven heel snel te dicht op de rand.
    Mdf is wel uit te hakken, maar echt lekker gaat dat niet. Je hakt in de kopse kant.
     
    • Informatief
    Waarderingen: Georgedb

    Georgedb

    • #5
    Bedankt voor je reactie.

    Het zijn de scharnieren van de oude deur, die was ook ca. 24mm dik, ik denk dat ze een mm of 18-20 zijn, ik heb ze hier niet. Schroeven zitten dan natuurlijk nog iets terug van de rand van het scharnier.

    Maar "uithakken" is toch de "way to go"?

    En "kopse kant", maakt dat bij de structuur van MDF dan veel uit? Bij hout, met een nerf, natuurlijk wel.

    Ik ga wel met een scherpe beitel wat proberen in een reststukje van 2 x 12mm dat ik al gelijmd heb. Tenzij er nog andere oplossingen zijn voor het "uithakken" (met huis-tuin-en-keuken-gereedschap ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #6
    Dat lukt vast wel met een beitel. :prima:

    Je kan het beste de deur symmetrisch maken, dus aan de andere kant ook randstroken. Dan kom je met 36mm weer op een normale deurdikte (en dus geen problemen met de scharnieren).
     

    Georgedb

    • #7
    OK, ik ga het proberen met de beitel... Eerst maar even proefdraaien op een reststukje, met normaal hout weet ik wel een beetje wat ik kan verwachten, dit is weer een nieuwe situatie ;-)

    De sponning is maar die 24mm (2 x 12mm), de vorige deur was meer dan een cm te smal, vandaar de nieuwe deur. Een dikkere deur gaat dus helaas niet lukken, maar het zijn ook niet de "standaard" deurscharnieren, maar smallere van iets van 18mm per zijde van het scharnier.

    Bedankt voor je reactie!
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Georgedb

    • #8
    Aanvullende vraag:
    Moet ik, als ik in die kopse kant van de 2 x 12mm op elkaar gelijmde MDF de scharnieren met schroeven vast zet, nog speciale schroeven gebruiken en zo ja, welke?
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #9
    Nee, wel voorboren.
    Mdf splijt nogal vlug.
     
    • Informatief
    Waarderingen: Georgedb

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #10
    Het symmetrisch maken is ook verstandig vanwege de werking. Er is een risico op kromtrekken als je slechts aan één kant een lijstwerk maakt.

    De sponning kan je groter maken. Of een soort opdekdeur maken (door de binnenste lijst binnen de dagmaat te laten vallen).
     

    Georgedb

    • #11
    Oké, ik snap hem
    Nee, dat gaat niet lukken, dit is een door de vorige bewoner gemaakte kast, waar de deur praktisch tegen de planken aan zit en de "sponning" (heet dat zo?) een 18mm dik is op sommige plekken. Ik zou de kast echt af moeten breken... Mocht je in Castricum e.o. wonen, je bent van harte welkom voor een kop koffie dan laat ik je het zien ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #12
    Het voordeel van foto's is dat je niet ter plekke hoeft te kijken :wink:

    Maar ik snap wat je bedoelt. Bij een kast heb je ook maar één zichtzijde. Hopelijk blijft de deur mooi recht. Leuke klus, succes!
     
    • Like
    Waarderingen: Georgedb

    Georgedb

    • #13
    Het zal niet voor het eerst zijn, dat blijkt dat iemand om de hoek blijkt te wonen ;-) Ben nu even niet in het huis, maar op kantoor, dus ik heb geen foto bij de hand.
    Morgen in de schuur lekker op mijn proefstukje ervaring opdoen met uithakken, inboren, schroeven en ook een kantje eens proberen te schaven (want de deur is nu net fractioneel te groot). Ik ben benieuwd!
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Georgedb

    • #14
    Poeh, ik vond het enorm tegenvallen t.o.v. met de beitel in normaal hout! Freezen (heb ik niet, nooit gedaan ook), lijkt de betere optie. Uiteindelijk redelijk het scharnier uit kunnen hakken, vlak, dikke millimeter te groot, volgende keer begin ik kleiner.

    Gaatjes geboord, schroeven erin... en toen zat het scharnier vet scheef! Goed dat dit niet de deur was en nog even oefenen ;-) De priem voor een gat in het midden is cruciaal (of schroeven met een iets kleinere kop misschien, zodat ik nog een beetje kan corrigeren (?)...
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #15
    Scharnieren uitkappen is oefenen.
    Idd een priem gebruiken of in mdf een centreerboor.
    13409-02.jpg
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #16
    Goede oefening dan!

    Een bovenfrees is het meest veelzijdige stuk gereedschap. Ik heb zelf scharnierfreesmallen gemaakt. Dan zitten in één klap zowel op kozijn als deur alle scharnieren meteen op de juiste plek.
     
    • Like
    Waarderingen: Georgedb

    Georgedb

    • #17
    Ik ben jaloers ;-) Het lijkt me een machtig apparaat, maar als beginner lijkt me dat ik dat nog niet waard ben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #18
    Als je de scharnieren in MDF met de hand hebt ingekroosd en de deuren hangen straks, dan mag je jezelf geen beginner meer noemen :wink:
     
    • Like
    Waarderingen: Georgedb

    ABCDE

    • #19
    Sommige dingen gaan gewoon veel makkelijker met het juiste apparaat ;). Iedereen was ooit beginner.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu