Schade aan koelelement nieuwe koelkast.

Schade koelelement

  • #1
Goedemorgen!

Graag input van kenners/specialisten. Ik heb een nieuwe Samsung koelkast besteld. Deze heb ik keurig optijd ontvangen, maar het was met schade. Tot 6 keer toe is de koelkast omgeruild. 2x heb ik een 2e kans koelkast als zijnde nieuw ontvangen. Ze zijn steeds omgeruild, maar 4x met schade. Om moedeloos van te worden.

De 6e koelkast heeft schade aan een onderdeel.......weet niet precies hoe het heet, zie foto's. koelkast nr 5 had ook soortgelijke schade.

Ik twijfel of ik de koelkast moet houden. Kan het kwaad en wat kan het voor de werking en levensduur van de koelkast betekenen?
Het gaat om een Samsung koelvriescombinatie RB36T600CS9.

De verkoper weet niet wat voor gevolgen de schade op langer termijn kan betekenen voor de levensduur.

Verder zit er een olieachtige vloeistof aan de binnenkant van de koelkast. Moeilijk om foto hiervoor te maken vanwege weerkaatsing flits. De één zegt gelekte koelvloeistof, maar Samsung beweerde dat het bijna nooit voorkomt en de ander zegt dat het door behandeling met chemische stof door fabrikant komt. Al eerder van gehoord en wat is jullie mening over? Het is geen condens.

Vast dank voor de genomen moeite!

Vriendelijke groet,

20220113_013324.jpg 20220113_013301.jpg 20220113_013355.jpg 20220113_013140.jpg 20220113_013235.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Dit is geen klusvraag, dus op dit forum kunnen we hier niets mee.
 

Lampje45

  • #3
Gewoon koop ontbinden en geld terug eisen. cf. Burgerlijk wetboek boek 7
 
  • Like
Waarderingen: De Bob

Schade koelelement

  • #4
Beste Walker,

Bedankt voor je reactie.
 
Laatst bewerkt:

De Bob

  • #5
Niet accepteren, koop ontbinden.
Als er verder nog wat stuk gaat, wordt het helemaal niet meer omgeruild, want er zit schade aan. (Zelf meegemaakt met een draagbare tv)
Dus pas op.
 

Schade koelelement

  • #6
Allemaal dank voor jullie antwoorden. Ik ben me bewust van dat ik het niet moet accepteren. Heb ik reed 5x niet gedaan.

Ter info van mij om mijn kennis te verrijken wilde ik weten wat dit voor de levensduur betekend.

Ik heb reed antwoord van de leverancier zelf gehad nl. dat zulke schade altijd gevolg heeft voor de levensduur.

Vriendelijke groet,
 
  • Like
Waarderingen: De Bob

Ronny

Specialist Verwarming
  • #7
Maar er moet toch iets raars aan de hand zijn als men het 5 of 6 keer niet voor elkaar krijgt
om een onbeschadigd toestel te leveren? Wij hebben het afgelopen jaar verschillende dingen
besteld, ook grote dingen, en ze worden altijd goed verpakt en onbeschadigd geleverd.
 

De Bob

  • #8
Ik heb in de vele jaren verschillende koelkasten/wasmachines/drogers/
vaatwassers enz.enz. besteld, die zijn zo stevig ingepakt dat het bijna onmogelijk is om daar schade aan te krijgen, of hij moet van de laadklep afdonderen
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #9
Toevallig in cuijk gekocht ? :shock:
 

DSR9500

  • #10
Kwam de koelkast steeds in verpakking, of al uitgepakt ?
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Als er geen gat in de verpakking zit, dan is die schade al in de fabriek veroorzaakt voordat hij ingepakt is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Het zou me niet verbazen dat die lamellen zo verbogen moeten worden om een aansluiting van een leiding te maken.
 
  • Like
Waarderingen: Bademutze

De Bob

  • #13
De schade zit binnen de beplating van de kast, dus zal geen vervoer schade zijn.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #14
Dat zou dan een grote ontwerpfout moeten zijn. Dat kan ik me niet voorstellen.
 

Schade koelelement

  • #15
Ronny schreef:
Maar er moet toch iets raars aan de hand zijn als men het 5 of 6 keer niet voor elkaar krijgt
om een onbeschadigd toestel te leveren? Wij hebben het afgelopen jaar verschillende dingen
besteld, ook grote dingen, en ze worden altijd goed verpakt en onbeschadigd geleverd.
Het lag zeker niet aan de verpakking, want dat was goed.

2 bedrijven hebben toegegeven dat ze 2e kans koelkasten hebben geleverd als zijnde nieuw. Deze koelkasten waren als nieuw ingepakt, maar een schoonmaak-guru bedot je niet zomaar. Ik had heel snel in de gaten dat de koelkasten schoon zijn gemaakt en men probeerde het aan de verkeerde persoon te slijten. Krijg je met huidige retourbeleid.
Ze hebben hun excuses en €100,- korting aangeboden. Korting heb ik niet geaccepteerd, maar ze gesommeerd een nieuwe koelkast te leveren.

De andere koelkasten zijn nieuw, maar hadden schade op plekken, wat waarschijnlijk in de fabriek heeft plaatsgevonden.

Ik heb samen met de koelkast ook andere grote apparaten gekocht die prima in orde waren.

Tot voorkort heb ik het geluk gehad met mijn vorige koelkast die circa 24 jaar prima heeft gewerkt zonder één keer eraan te moeten sleutelen. Maar vanwege milieubewustzijn en het geluid dat de koelkast begon te produceren besloot ik het in te ruilen voor een energiezuinige koelkast.

Hoop jou (en anderen) voldoende te hebben geïnformeerd.

Allen een fijne zondag!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Bedankt voor jouw ervaring. Hier leren we tenminste wat van.

Zou het een serie koelkasten kunnen zijn met die ontwerpfout uhh laten er maar slordigheid van maken.
 

Schade koelelement

  • #17
Wgb schreef:
Bedankt voor jouw ervaring. Hier leren we tenminste wat van.

Zou het een serie koelkasten kunnen zijn met die ontwerpfout uhh laten er maar slordigheid van maken.
Graag gedaan Wgb.

Ik vermoed dat het vooral slordigheid is geweest. Het was schade wellicht veroorzaakt door een schroevendraaier en laten valen van het onderdeel en toch gebruikt.

Bij het omruilen van de koelkast zei een medewerker aan mijn dat 8 van de 10 keren dit soort schade niet wordt opgemerkt, waardoor het apparaat geaccepteerd wordt. Ik ben helaas een van de 2 personen die verder kijk dan hoe het erbij staat.

De bezorger had trouwens de koelkast uitgepakt, recht toe recht aan bekeken en het op de gewezen plek gezet. Voordat ik een apparaat in gebruik neem controleer ik het binnenste buiten. En juist aan de binnenkant, net nog zichtbaar, zat de schade. Zonder flashlight had ik de schade niet opgemerkt, omdat het achter een rooster zat en daarbinnen donker is.

En wees alert als de bezorger bij zijn praatje erbij zegt dat de koelkast met antibacterieel middel is ingespoten. In dit geval gaat het om een 2e kans apparaat. Niks mis mee als je bewust een 2e kans koelkast met korting hebt gekocht.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #18
Het wordt steeds vreemder.
Je hebt één koelkast nodig.
Er is al zes keer een koelhast omgeruild.
Twee bedrijven hebben toegegeven dat ze een tweedekands toestel geleverd hebben.
Bij hoeveel bedrijven heb je besteld en hoeveel algemeen goed bekend staande bedrijven zaten daarbij?

Dit is geen toeval of je zoekt naar extreem lage prijzen.
Als ik vandaag, op zondag, een koelkast bestel dan staat er morgen of overmorgen een nieuw en onbeschadigd toestel.
 

Schade koelelement

  • #19
Ronny schreef:
Bij hoeveel bedrijven heb je besteld en hoeveel algemeen goed bekend staande bedrijven zaten daarbij?

Dit is geen toeval of je zoekt naar extreem lage prijzen.
Als ik vandaag, op zondag, een koelkast bestel dan staat er morgen of overmorgen een nieuw en onbeschadigd toestel.
Goedenavond Ronny,

Dit zal mijn laatste reactie zijn op dit onderwerp.
-Ten eerste: de koelkasten zijn bij de bekendste winkelketen gekocht. Namen hoef ik niet te noemen, want ik ben niet van het namen en shamen. Als er een probleem is dan benader ik de persoon en in dit geval bedrijf rechtstreeks.
-Ten tweede: als je één van mijn voorgaande berichten heb gelezen dan had je gelezen waarom ik een andere koelkast wil hebben. Dat soort koelkasten zitten niet in de goedkoopste klasse. En als je mijn allereerste bericht heb gelezen dan had je geweten om wat voor merk en type het gaat.

Ik sta er weer versteld van hoe sommige mensen graag hun mening willen ventileren zonder echt op het onderwerp te reageren.

De beschadigingen zijn ontdekt, omdat ik een kritische koper ben. Ik koop geen kat in zak. En daarnaast als ik iets koop moet het lang mee kunnen gaan.

Een bekende van mij heeft dezelfde merk en soort koelkast gekocht. Men heeft ook aan de persoon verteld dat het ingespoten was met antibacterieel middel. Bij de persoon ging er geen alarmbel af. De koelkast is in gebruik genomen. En daar ligt het vaak aan en daar halen bedrijven hun winst......bij onoplettende koper en mensen die door een verhaal wordt afgeleid.

En ja ik had de koelkasten de volgende dag, maar als ik mij goed herinner was dat niet het probleem.

En al zou ik naar extreem lage prijzen zoeken, als je iets nieuws koopt mag je verwachten dat je iets nieuws krijgt.

Ter info: intussen staan die koelkasten in de uitverkoop. De serie wordt niet meer geproduceerd en het is niet meer te koop bij één van de bekende winkelketen waar ik de koelkast als eerste had besteld.

O ja, ik heb mijn koelkast nu rechtstreeks bij een fabrikant gekocht. Verder geen info hierover, omdat ik geen vraag hierover heb.

Met deze aanvullende informatie sluit ik dit vraagstuk.

Vriendelijke groet,
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #20
Ik blijf het vreemd vinden, waar het dan ook aan ligt.

Aan de andere kant, dit is een klusforum, je gaat er niet aan klussen dus eigenlijk kunnen we hier niets mee.
Ik hoop serieus dat het nog goedkomt
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu