Roest komt steeds terug. Restauratie oud handweefgetouw.

beunhaas_extraordinaire

  • #1
Hoe zorg ik ervoor dat de roest wegblijft? Het ligt denk aan het vocht van de twee azijnbehandelingen gevolgd door baking soda emulsie en het feit dat het oude metaal is beschadigd. Ik ben nu van plan om de roest met enkel droge middelen weg te halen (schuurpapier, ijzerborsteltje aan multitool) en WD40 te gebruiken.

Ik heb geen ervaring met roest verwijderen en gebruik het bovengenoemde wat ik al heb staan. Ik zag bij de action bij de verf een anti roest en verfprimer spuitbus staan, dus ik vraag me af of er een universeel anti roestmiddel is dat iets handzamer is. Bonuspunten als ik het metaal kan laten glanzen!

Voordat ik begon zat er zoveel roest op dat je nergens het metaal zag dus er zit schot in de zaak.

IMG_20240503_134031113.jpg IMG_20240427_221453246_HDR.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Omschrijf de ruimte is waar dat weefgetouw staat. Heb je een idee wat de getallen zijn van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Hoe lang is de vorige keer de roest weg gebleven.
 

beunhaas_extraordinaire

  • #3
De ruimte is de tweede (bovenste) verdieping van een pand. De luchtvochtigheid van de ruimte weet ik niet precies, ik vond het zelf droog aanvoelen ivm de hele dag de ventilator aan. Toen de roest zich vormde zal het tussen de 22 en 25 graden zijn geweest. De roest ontstond vrij snel na mijn droogmaakpoging (binnen 10 minuten). Ik draaide het rek om, schuurde de boel schoon en droog, draaide het opnieuw om, de andere kant. Draaide het rek weer om, en er zat weer wat aanslag op.

Nav je vragen besef ik me dat het hout hield vocht vast, dat kreeg ik niet helemaal droog voor ik moest stoppen. Wat ik me nu afvraag is of het te maken heeft met de ademende kwaliteit van het hout. Dat het 's nachts het water uitstootte waardoor de luchtvochtigheid precies rondom het metaal zeer hoog was.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik ga er vanuit dat staal alleen kan roesten als er vocht, condens op staal slaat. Weet niet wat de stoffen voor invloed hebben waar het ijzer mee in aanraking is gekomen. Staal wat kaal is zal een redelijke termijn droog moeten blijven. Mijn gevoel zou zijn, schoon gemaakt met nat dan even met warmte drogen.
Verder ben ik geen ervaringsdeskundigen.
 
  • Like
Waarderingen: beunhaas_extraordinaire

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Zuur (azijn) en ijzer geeft roest.

Wellicht kunt je een roestomvormer gebruiken. Deze laat een ondoordringbare laag achter. Wel ben je dan ook het patina uiterlijk kwijt.
 
  • Like
Waarderingen: beunhaas_extraordinaire

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Maar die roestomvormer (vaak voor auto's verkocht) maakt het ijzer zwart, vrij lelijk. Moet je wel rekening mee houden!
Blijft (soms, afhankelijk van het product) ook nog lang afgeven. Als je het weefgetouw weer in gebruik zou willen nemen of het in elk geval mooi glanzend wilt hebben, lijkt me dat niet handig.
beunhaas_extraordinaire schreef:
...anti roest en verfprimer spuitbus...
Die heb pas geleden gehaald en toegepast op een ijzeren, enigermate verroest 'kunst'voorwerp (een grote vlinder voor buiten aan de muur). Dat spul verandert de kleur van het metaal niet, geeft ook niet af na droging, maar of het echt effectief is als 'roestomvormer' (staat wel op de bus) kan ik nog niet zeggen. Temeer daar ik het echt als primer heb gebruikt en er daarna zwarte lak overheen heb gespoten. Jij zou dat als primer kunnen gebruiken en er daarna een blanke, matte of glanzende lak overheen spuiten. Je zou het beslist even op een minder zichtbaar gedeelte moeten proberen. Voor de prijs van die spuitbusjes hoef je het niet te laten...

WD40 zou ik niet toepassen, dat heeft een bestanddeel olie, waardoor lak of wat je dan ook daarna wilt aanbrengen, niet pakt. Tenzij je van plan bent om elke week of maand opnieuw WD40 aan te brengen. En als je het weefgetouw nog gaat gebruiken, is WD40 ook niet echt succesvol, dat geeft olievlekken. Datzelfde geldt voor vaseline, op zich een uitstekend beschermmiddel voor metalen, maar voor zo'n toepassing niet geschikt, tenzij je hem niet in gebruik neemt maar alleen als siervoorwerp gebruikt.

Denk er ook aan dat je met schuurpapier meer kwaad dan goed doet, want dan haal je de eventuele beschermlaag die er nog op zit helemaal weg, tot op het blanke ijzer. Dan kun je beter staalwol of de groene kant van een keuken-schuursponsje gebruiken. Of inderdaad een roterend borsteltje, liefst koper, gaat het daarmee neit weg, dan staal. Altijd nog beter dan schruurpapier.
 
  • Like
Waarderingen: beunhaas_extraordinaire

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik zou het geheel lichtjes inwrijven met lijnolie.
en daarna hij ijzerwerk poetsen schuur /polijst pad.
aan het einde weer licht inwrijven.

gebruiken is het beste tegen roest
 
  • Like
Waarderingen: beunhaas_extraordinaire

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Om het roesten zo weinig mogelijk kans te geven plaats je het weefgetouw in een verwarmde ruimte met een luchtvochtigheid tussen de 40 en 60 %.
 
  • Like
Waarderingen: beunhaas_extraordinaire

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #9
Je moet het gewoon doen zoals ze deden toen dit soort werktuigen gebruikt werden: schuren zonder chemische hulpmiddelen en dan in de olie zetten.
 
  • Like
Waarderingen: beunhaas_extraordinaire

beunhaas_extraordinaire

  • #10
Zeer bedankt voor alle reacties! Hier kan ik veel mee.

@Wgb ik heb er met het werken even een elektrisch verwarmingskacheltje naast gezet en dat leek prima te gaan. Verder is de luchtvochtigheid sowieso beneden de 70% want ik heb geen last van vochtplekken/schimmel aan de muren.

@Walker ik probeerde dus roest weg te halen met een middel dat het juist veroorzaakt op ijzer. dat verklaart waarom het vechten tegen de bierkaai was, les geleerd. wat apart, ik zag het juist staan als middel tegen roest

@Kees bedankt voor je uitleg! ik heb dus in mijn enthousiasme zoveel geschuurd dat ik denk dat ik de beschermlaag aan heb getast. Ik heb ook steeds een ijzerborsteltje gebruikt, dat zal ik nu niet meer doen. Verder ben ik blij met je tip over de lak want die zag ik bij de action, daar ga ik nu eerst voor. Ik hoop dat de roest en verfprimer voldoende afdicht.
De WD40 heb ik er tussendoor op gedaan als preventie tussen mijn schoonmaakpogingen door. Ik ben inderdaad van plan hem te gebruiken. De reden dat ik de roest grondig aan wil pakken is omdat de draad anders blijft hangen in de oogjes of tussen die tralies. De rest neem ik ook mee, want dat ziet er mooi uit.

@Boertje125 ik ga eerst proberen om roest en verfprimer te gebruiken en dan blanke lak. ik denk dat ik dan niet daaroverheen lijnolie moet gebruiken? Ik schaf het wel aan want ik moet het hout behandelen (en nog een rotan meubel) en dan heb ik meteen wat staan als de lak bij gebruik afbladdert.

@Edwinnn ik wilde slim doen en mezelf werk besparen door azijn te gebruiken, maar nu moet ik drie keer zoveel werk doen dus ik ga in de toekomst sowieso het op de ouderwets manier aanpakken
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
beunhaas_extraordinaire schreef:
De WD40 heb ik er tussendoor op gedaan als preventie tussen mijn schoonmaakpogingen door.
Ik wil alleen even hier op ingaan, want dat betekent dat je het metaal vóór het inspuiten met primer goed moet ontvetten. Dat ontvetten kun je in dit geval beter niet doen met de bekende ontvetters voor hout, die je in water oplost (ammonia, biologische ontvetters), want dat water tast dan het metaal weer aan. beter ontvetten met wasbenzine of nog beter (maar adembenemend) met thinner. Dat laatste is zeer brandbaar, nog veel erger dan wasbenzine, dus voorzichtig met hoeveel je gebruikt, doeken niet in de prullenbak gooien maar buiten laten uitdampen en vooral tijdens het werk geen schakelaars bedienen (kans op vonkvorming).

Na verdamping blijven er met name bij gebruik van thinner geen resten op het metaal achter. Wel vinyl handschoenen (of dergelijke) dragen (ook te koop bij die winkel) en regelmatig verversen indien aangetast door het oplosmiddel. Want thinner moet je niet te veel van op je huid krijgen, bevat tolueen en trekt alle vet uit je huid.

Doe dat ontvetten vlak voor je de primer aanbrengt, het kan geen kwaad als het er tot die tijd op blijft (integendeel, het beschermt het metaal tijdelijk).
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #12
Moet het resultaat vooral een bruikbaar weefgetouw worden of vooral mooi zijn?
 

beunhaas_extraordinaire

  • #13
@Boertje125 het moet een bruikbaar weefgetouw zijn
 

beunhaas_extraordinaire

  • #14
@Kees ik was van plan om voor 'gewone' ontvetter te kiezen zonder bij het metaal na te denken. Je bespaart me (nog meer) onnodig werk. Dan kies ik voor thinner en zal ik daar buiten mee werken. Nu heb ik nog een doosje latex handschoenen liggen, is er een reden om toch voor vinyl te gaan?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #15
beunhaas_extraordinaire schreef:
Nu heb ik nog een doosje latex handschoenen liggen, is er een reden om toch voor vinyl te gaan?
Er zijn veel soorten rubber, latex is er slechts 1 van. En kan slecht tegen thinner.

Ga je langdurig met thinner werken?

Trek dan handschoenen aan van nitril of butyl. Ook de handschoenen lossen op, dus vervang ze tijdig.

● disposable nitril, dikte 0.20 mm - werktijd is korter dan 10 minuten
● nitril, dikte 0.38 mm - werktijd is 30 minuten
● butyl, dikte 0.35 mm - werktijd is 480 minuten
 
  • Informatief
Waarderingen: beunhaas_extraordinaire

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Ik ben fan van lijnolie als metaalbeschermingsmiddel. Ik gebruik gekookte lijnolie met een beetje siccatief zodat het sneller uithard. (Oppervlakkige) roest hoeft niet eerst verwijderd te worden, alleen met een doek het losse eraf vegen. Half uurtje na het aanbrengen (kwast / doek) met een droge doek uitwrijven. Doeken uitgevouwen laten drogen tegen broei.
 
  • Like
Waarderingen: beunhaas_extraordinaire

beunhaas_extraordinaire

  • #17
@IJkenhout wat super, ik wist niet wat siccatief was, dat gaat me in het algemeen helpen!

Oke allerlaatste vraag, ik heb het metaal behoorlijk aangetast met mijn roest-verwijder-poging, daarom wilde ik @Kees tip aannemen van de roestwerende primer + blanke lak. is het aangezien ik het wil gebruiken handiger om geen lak te doen en dan direct lijnolie? ik heb het idee dat de lak een mooier resultaat geeft (zoals bij de metalen vlinders uit Kees' voorbeeld) en de lijnolie hem gebruiksklaar maakt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
Je doet of lijnolie of lak. Niet beide.

Wat het in gebruik uitmaakt weet ik niet. Lak beschadigd misschien sneller.
 
  • Like
Waarderingen: beunhaas_extraordinaire

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #19
Als je hem wilt gebruiken zou ik geen lak doen.

in gekookte lijnolie zit al een verharder daar hoeft niet nog extra in.
Dun ! aanbrengen en restant verwijderen.

Bij gebruik komt er niet gauw nieuw roest.
mocht er wol op verwerkt worden dan wordt het bij gebruik vanzelf ingevet.
 
  • Like
Waarderingen: beunhaas_extraordinaire

beunhaas_extraordinaire

  • #20
Super, ik ga aan de slag. Ik ga een foto plaatsen van het hele resultaat mocht iemand dat leuk vinden om te zien. Ik vind dat wel leuk om te doen. Omdat ik er nu meer vertrouwen in heb dat ik hem gebruiksklaar krijg heb ik besloten om hem helemaal te pimpen dus hopelijk ziet het er mooi uit aan het eind
 
  • Like
Waarderingen: Wgb en IJkenhout
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
8
Gerelateerde onderwerpen
Roestige onderdelen behandelen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu