Een succes-story over een doe-het-zelf reparatie.
Vorig jaar ging onze Bosch vaatwasser (model sgv6913eu) stuk, hij begon eerst heel rare geluiden te maken en al snel werd het lawaai zo erg dat ik hem maar uit deed om ergere schade te voorkomen.
Ik kwam tot de slotsom dat het kabaal uit de hoofdpomp kwam. Met zeer veel lezen in dit fantastische forum lukte het me om de vaatwasser vrijwel geheel te demonteren en de hoofdpomp te verwijderen. Na enig onderzoek bleek dat een kogellager door corrosie was aangetast omdat er (heel weinig) water door de asafdichting heen kwam. Onderzoek op de onderdelen site leerde dat een dergelijke pomp nogal duur was, en ik twijfelde wat ik moest doen.
Uiteindelijk heb ik de pomp zelf gerepareerd door het defecte lager te vervangen door een nieuwe, het bleek bij een auto onderdelen zaak op de plank te liggen. Kostte minder dan 10 euro. Het verwijderen van het oude, roestige lager was niet makkelijk, maar gelukkig had ik het goede gereedschap (pully trekker, een onsje geduld e.d.). De pomp was al stuk dus veel erger kon het toch niet worden.
Ook de as afdichting heb ik schoongemaakt, en strakker afgesteld. Nadat ik alles weer had gemonteerd werkte het weer als een naaimachientje! En dat zonder dure onderdelen te kopen.
Misschien dat iemand die dit leest hier hoop uit put en het zelfvertrouwen vindt om zelf aan de slag te gaan.
Vorig jaar ging onze Bosch vaatwasser (model sgv6913eu) stuk, hij begon eerst heel rare geluiden te maken en al snel werd het lawaai zo erg dat ik hem maar uit deed om ergere schade te voorkomen.
Ik kwam tot de slotsom dat het kabaal uit de hoofdpomp kwam. Met zeer veel lezen in dit fantastische forum lukte het me om de vaatwasser vrijwel geheel te demonteren en de hoofdpomp te verwijderen. Na enig onderzoek bleek dat een kogellager door corrosie was aangetast omdat er (heel weinig) water door de asafdichting heen kwam. Onderzoek op de onderdelen site leerde dat een dergelijke pomp nogal duur was, en ik twijfelde wat ik moest doen.
Uiteindelijk heb ik de pomp zelf gerepareerd door het defecte lager te vervangen door een nieuwe, het bleek bij een auto onderdelen zaak op de plank te liggen. Kostte minder dan 10 euro. Het verwijderen van het oude, roestige lager was niet makkelijk, maar gelukkig had ik het goede gereedschap (pully trekker, een onsje geduld e.d.). De pomp was al stuk dus veel erger kon het toch niet worden.
Ook de as afdichting heb ik schoongemaakt, en strakker afgesteld. Nadat ik alles weer had gemonteerd werkte het weer als een naaimachientje! En dat zonder dure onderdelen te kopen.
Misschien dat iemand die dit leest hier hoop uit put en het zelfvertrouwen vindt om zelf aan de slag te gaan.