Remeha W40-mECO storingscode 5

Nick

  • #1
Beste experts,

Toen ik vanmiddag thuis kwam stond mijn Remeha met een storing; storingscode 5: luchttransport (raar dat zoiets altijd op vrijdagavond gebeurt),

Hebben jullie (weer) een tip voor me om deze storing te verhelpen.

BvD, Nick
 

Grashopper

  • #2
Het toestel wil een bepaald luchtverschil zien bij het voorventileren. Hiermee controleert hij of de rookgassen goed weg kunnen komen. Wanneer dit verschil niet wordt gehaald kan dit meerdere oorzaken hebben zoals

- vervuilde wisselaar (er kan te weinig lucht van de ventilator door de wisselaar)
- verstopte schoorsteen
- luchtdrukschakelaar kan ook zelf kapot zijn.

De meest waarschijnlijke oorzaak is dat je wisselaar smerig is. Je zou heel even de rookgasafvoerpijp los kunnen trekken. Je hebt dan minder weerstand en als het toestel dan wel start weet je dat de schakelaar goed is. Wel direct daarna het toestel weer uitschakelen!!
 

Jojo221

  • #3
Zit tussen de ventilator en de mengbuis geen klepje waarvan je het veertje kunt verstellen? Dit komt bij een W60 eco weleens voor.
 

Nick

  • #4
Hey Grashopper, dat is snel, heel fijn!

Ik ga de checks doen. Dit heb ik zojuist gedaan:

Op het rookkanaal zit een stop (zeker om een meting te kunnen doen) die ik er uitgedraaid heb. Heeft niet geholpen. Om het rookkanaal te verwijderen moet ik het dak op, doe ik morgen als het licht is (safety first!).

Als ik tijdens het draaien van de ventilator de 2 slangetjes lostrek bij de drukschakelaar, voel ik totaal geen verschil in druk in de slangetjes.

Thanks for now!
 

Grashopper

  • #5
Die stop is om CO2 te meten. Het dak op is wel weer erg veel werk. Je zou de schakelaar ook door kunnen meten. Je hebt een slangetje met een + en een met een - Het + slangetje moet je eens op blazen voorzichtig. Je zou dan een klik moeten horen. Dat is het teken dat hij schakelt. Je kunt dan de draden ook doormeten. Controleer ook even of de slangetjes geen lekken vertonen.
 

Nick

  • #6
Als ik voorzichtig op het + slangetje blaas hoor ik duidelijk een "klikje".

Het doormeten van de draden snap ik niet, de draden lopen van de drukschakelaar de kast met de besturing in.

Het begint nu toch echt wel op een verstopping te lijken of niet?

@Jojo, nee, ik zie geen klepje zitten.
 

Grashopper

  • #7
Lijkt er inderdaad op dat er geen voldoende transport is. Met het doormeten bedoel ik dat wanneer je de schakelaar hoort klikken er een contact wordt gemaakt tussen de draden. Dit kun je meten met een multimeter (wel even de spanning eraf). Wanneer is het toestel voor het laatst schoongemaakt?
 

Nick

  • #8
Tja, daar heb je me, zal er niet om liegen, 2006 .......

Voor nu lijkt het me verstandig al die dingen te controleren die ik zelf kan controleren, daarna halen we een vakman erbij.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #9
Een beeurtje zal niet overbodig zijn maar 2006 is niet schrikbarend hoor ;)
ik kom wel erger tegen.

maak ook eens de shifon schoon,, deze zit rechtsonderin.

en gaat je ventilator überhaubt wel draaien?
 

Wim Lenderink

  • #10
Ik heb bij Remeha gewerkt en weet waar je zoeken moet.
Ik zie dat je een modulerende ketel hebt. Bij dit toestel zit wel een klepje, die vast kan gaan zitten.
Tussen de ventilator en brander zie je een flens met twee boutjes. Hier tussen zit dat klepje, staat dus vertikaal. Als dit klepje blijft steken krijg je die 5 storing. Je kunt ook even een tik tegen dit onderdeel geven, zodat het klepje wel weer opent. Dit moet je doen met draaiende ventilator. Kijk op blz. 8 positie 7 van je installatiehandleiding.
Als dit het niet is, zit er vuil tussen de geleidingsschotten. Dit is het gedeelte vanaf de condensbak achterlangs naar boven naar de rookgasafvoer.
 

Nick

  • #11
Allen,

Ik heb de brander en ventilator gedemonteerd (ik weet dat jullie dit niet toejuichen), alles zag er eigenlijk heel schoon uit behalve de metaalvezel plaat van de brander. Deze heb ik heel voorzichtig schoongemaakt met het borsteltje van de stofzuiger. En ... het fumctioneert weer. Ik overweeg er een expert bij te halen maandag om mijn werk te controleren, hoewel het vrij simpel is.

Wim, ik zie dit klepje echt niet, ik zal even een foto maken van de ketel zodra de batterijen zijn opgeladen ..

In ieder geval alvast bedankt allemaal, vrouw en kinderen kunnen straks lekker in bad!
 

Nick

  • #12
Allen,

Zoals beloofd hierbij nog wat plaatjes van mijn ketel. Hij doet het weer prima, en ik heb weer erg veel geleerd, allemaal heel erg bedankt!

Wim, waar zit het bewuste klepje?





 

Wim Lenderink

  • #13
Hallo Nick,

Op de tweede foto, zie je op de ventilator een groene steepje:
Daar zit ook een boutje met moer en aan de andere kant (kun je net niet zien) ook .
Je ziet dat daar een rubber pakking tussenzit. Hier zit ook dat klepje tussen.
Maar je hebt de brander en ventilator al los gehad, waarschijnlijk is hierdoor het klepje ook weer los geraakt. Dus probleem opgelost.
Je wordt nog eens een echte cv monteur!!
 

Nick

  • #14
Aha, dat had ik niet gezien. Wat is de functie van dit klepje?
 

Wim Lenderink

  • #15
Goedenmorgen Nick,

Dit klepje houdt de vlam stabiel, als die in laaglast brandt. Maar voordat de ketel start gaat het toerental van de ventilator eerst naar 3800 toeren, dan moet het klepje helemaal open gaan; zoniet storing 5. Dan gaat het toerental naar 3500, ontsteking en branden. Laaglasttoeren is 3000 en vollasttoeren 4700.
Dus het klepje heeft een luchtstromingscontrole en stabilisatie in het onderste bereik.

Gr. Wim
 

Nick

  • #16
Hoi Wim,

Ik denk ook dat het klepje dan de oorzaak is geweest, goed om te weten voor de volgende keer.

Nogmaals iedereen bedankt, dit onderwerp kan denk ik op slot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu