Remeha Calenta 28C E14 storing

E14 storing

  • #1
Betreft REMEHA Calenta 28 C Bj. 2018

Probleem : E 14 Storing maar niet continu

Wanneer : Alleen als ketel warm is.
M.a.w. bij eerste gebruik 'van warm water "s ochtends geen enkel probleem. Als daarna binnen korte tijd weer warm tapwater wordt gevraagd treed de storing E14 op.
Iemand een idee?
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • Ronny

    Specialist Verwarming
    • #2
    Monteur bellen.
     

    E14 storing

    • #3
    Ronny, Bedankt voor de tip! Daar was ikzelf nooit op gekomen
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    Moderator
    • #4
    Dat is niet vervelend bedoeld, maar Ronny heeft wel een punt. Het zal ongetwijfeld ergens met een sensor te maken hebben. Alleen heb je zelf de kennis en de apparatuur niet om een ketel door te meten en in te regelen.
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #5
    Graag gedaan Mavic, oplossingen zijn soms zo simpel dat je er zelf even niet aan denkt.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #6
    E14 is een storing in de ionisatie.
    Dit kan zitten in de ionisatiepen, de trafo, massaverbindingen, afstelling, luchttoevoer, rookgas afvoer, gas druk.

    Sinds april dit jaar is er een wet van kracht geworden die werkzaamheden aan cv ketels door ongecertificeerde mensen strafbaar stelt.
    Gezien de punten die je moet controleren waar je specialistische apparatuur voor nodig hebt , en de wetgeving moet je een monteur katen komen
     

    HBH

    • #7
    @Mavic
    Gezien de intermitterende aard van de storing zou ik eerder denken aan ergens een slechte verbinding dan aan een kapotte sensor. Vooral omdat het euvel zich voor doet onder wisselende thermische omstandigheden. De oorzaak daarvan kan heel erg ver gaan, zelfs tot aan een slechte soldeerverbinding op een printplaat. Heb op die manier al eens meegemaakt dat een probleem zich alleen openbaarde bij een gesloten kast en bij alles open om de storing te kunnen analyseren, er niets meer aan de hand was.......
    Wat @The headhunter reeds aangaf, de oorzaken kunnen legio zijn.
     

    Auto-Geen

    • #8
    In het verleden een keer geconfronteerd met een keramische vezel van het branderbed welke af en toe tegen de ionisatiepen aankwam.
     

    E14 storing

    • #9
    Even een update : Allereerst bedankt voor alle nuttige reacties. Probleem is opgelost, vervuiling van de ionisatie-pen bleek de oorzaak.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #10
    Zo'n pen is een slijtage onderdeel, die hoor je jaarlijks met onderhoud te vervangen en vervuilen normaal ook niet.

    Als er vervuiling is is er vaak meer aan de hand.
     

    HBH

    • #11
    Hoe rijmt het jaarlijks vervangen van de ionisatiepen met het volgende fragment uit de Installatie- en service handleiding?
    "De ionisatie-/ontstekingselektrode moet vervangen worden indien de ionisatiestroom <3 µA is."

    Over een periodieke (preventieve) vervanging kan ik niets vinden. Op welke pagina zou dat dan moeten staan?
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #12
    Installatie handleiding is minimaal, de pen vervang je vaak jaarlijks bij onderhoud om storingen te voorkomen.

    In de handleiding staat ook niet dat je de pen moet schoonmaken, en in de handleiding staat ook geen onderhoudsinterval.

    Maar het maakt allemaal niet uit, het is Verboden werkzaamheden te verrichten aan gas ketels als u niet beschikt over de juiste certificaten en registratie.
     

    HBH

    • #13
    In de destijds bij de aankoop van de Calenta, door Remeha uitgegeven Installatie- en Servicehandleiding staat niet dat er jaarlijks onderhoud gepleegd moet worden. Wat er wel staat is dat deze service intervallen afhankelijk zijn van het gebruik en wordt weergegeven via zgn. Automatische Service meldingen, A, B en C. In al die jaren heeft mijn (gecertificeerde!) onderhoudsmonteur :wink: de ionisatiepin slechts die keren vervangen wanneer deze in het Servicepakket C zat. En wanneer ik me goed herinner gebeurde dat zo ongeveer om de 3-4 jaar. Derhalve niet jaarlijks.
    Het is vanzelfsprekend dat wanneer bij welke service melding dan ook, blijkt dat de ionisatiestroom <3 µA is, de pin als extra aanvulling op het desbetreffende pakket, wordt vervangen.
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #14
    Op zich kan ik me wel vinden in die uitleg.
    De vervuiling en/of slijtage zijn nogal afhankelijk van de situatie en de installatie.
    Preventief vervangen is aan de andere kant dan ook niet verkeerd, het kan geen kwaad.
     

    HBH

    • #15
    In de gevallen waar de ionisatiepen in mijn ketel werd vervangen, is dat ook telkens preventief geweest.
    Dus niet op basis van o.a. een vervuilde pen of te lage ionisatiestroom maar puur om het feit dat deze pen deel uit maakt van het desbetreffende, door de fabriek aangegeven Servicepakket.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    Moderator
    • #16
    @HBH: Svp stoppen met "how to make it about me".

    Voor het geval het nog niet duidelijk is:

    The headhunter schreef:
    Maar het maakt allemaal niet uit, het is Verboden werkzaamheden te verrichten aan gas ketels als u niet beschikt over de juiste certificaten en registratie.
    Daarom gaat dit topic op slot.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu