Remeha Avanta 28c actuator

Moer65

  • #1
Ik heb mijn Avanta 28c CW4 ketel schoongemaakt. De ketel is van 2008. Met de kap eraf hoorde ik de driewegklep actuator een wat afwijkend geluid maken. Tenminste dat denk ik, ik heb geen referentie, maar het klonk niet als een zoemend soepel lopend motortje; een beetje als grrr, grrr, grrr. (moeilijk in woorden uit te drukken helaas).

De vraag is of dit een voorbode is van storing . Weet iemand hoe dit moet klinken ? Heeft iemand hier ervaring mee? Is het wijs om de actuator preventief te vervangen?

En als de actuator vervangen moet worden, hoe kom je daarbij, hoe doe je dat. Deze zit nogal verscholen achter de circulatiepomp. Moet de pomp er eerst uit?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #2
Motor/actuator is een stappenmotor, gaat niet in 1x soepel in of uit,
of ik moet mij heel erg vergissen met een Atag A/E???
 

Grashopper

  • #3
Motortje hoort inderdaad het door jou beschreven geluid te maken.
 

Xr8

  • #4
De actuator kun je verwijderen zonder de pomp te verwijderen. Bij de nieuwe motor zit oa een nieuwe voorplaatpakking. Om goed bij de motor te kunnen moet je de branden met ventilator verwijderen. Dit kan door de 4 moeren M6 los te draaien en de gaskoppeling.

Wat versta je onder schoonmaken? Je zult de ketel ook moeten afstellen met de juiste appartuur.

Succes.
 

Moer65

  • #5
Bedankt voor de informatie. Stelt mij gerust.

@Xr8 Voor het afstellen moet ik nog iemand vinden. Hoewel het waarschijnlijk niets zegt; door het kijkglaasje gezien is de vlam van de brander mooi blauw.
Schoonmaken is : sifon en warmtewisselaar. Ook de onstekingselektrode vervangen.
 

Kacheltje

  • #6
De klepmotor die zwaar of deffect is heeft ook vaak als oorzaak dat de klep zelf zwaar gaat. De nieuwe klepmotor zal het dan ook zwaar krijgen waardoor deze ook een kortere levensduur heeft.

Laatst zelf nog een driewegventiel gereinigd en gesmeert, nadien loopt de klep een stuk lichter weer.
 

Moer65

  • #7
@kacheltje
Tja, dat zou ook nog kunnen. Kan je het binnenwerk van de driewegklep bij deze ketel afzonderlijk eruit halen of zit dat aan de actuator vast?
Waar smeer je het mee; kranenvet?
 

Kacheltje

  • #8
Als je dat wil doen moet de klep er ook uit. Het binnenwerk echt los halen kan met een speciale sleutel. Ik heb het zonder gedaan en via de poorten de klep gereinigd met een vetoplosser. Je kan kranenvet gebruiken maar fabrikanten geven soms ook aan waarmee de klep gesmeert kan worden.
Als je de instructies leest kom je wellicht wat tegen.
 

Moer65

  • #9
Nou, dat is dan toch een flinke operatie.
Dan moet (denk ik) de circulatiepomp er uit, klephuis los van de tapwaterwisselaar en los van de aanvoer KW en retour CV. Zie ik juist?
 

Kacheltje

  • #10
Ja dat is idd wel wat werk ja. Dat zal ook vaak een reden zijn om het te laten zitten. Met de juiste gereedschap kun je de cardridge (binnenwerk) er zonder uitbouwen van de klephuis er wel uitkrijgen.

als je de circlip op de as los neemt kun je zonder veer voelen of de klep zwaar loopt of dat het meevalt. Dan hoef je de klep nog niet uit te bouwen. De circlip en de veerschotel houdt de veer op zijn plek. Wel oppassen dat de boel niet weg springt.

Defecte driewegkleppen zoals heel vaak voorkomend hier zijn bijna altijd kleppen die blijven hangen door vervuiling. Reinigen invetten en terugplaatsen is vaak al voldoende.
 

Moer65

  • #11
Bedankt voor de informatie. Weet nog niet wat ik ga doen. Als dat ding binnenkort de geest mocht geven, weet ik iig wat me te doen staat.
 

Kacheltje

  • #12
Voor de Remeha kan het wel eens anders zitten. Niet elke fabrikant gebruikt dezelfde merk en soort kleppen.
Volgens mij is hier het binnenwerk ook los te verkrijgen en dus ook te reinigen en in te vetten.
 

Grashopper

  • #13
De Avanta heeft niet de beruchte Honeywell driewegklep. Ook bij de Avanta is het binnenwerk los verkrijgbaar, evenals de motor.
 

Moer65

  • #14
Inmiddels de vervangende onderdelen op het internet gevonden. Het is zoals Grashopper zei en Kacheltje vermoedde; motor en binnenwerk separaat te verkrijgen; bij elkaar wel zo'n €100.

Bij het binnenwerk zitten ook een heleboel o-ringen, pakkingen voor de voorplaat en gaspijp, moertjes, schroeven en hairpin clips. Dat duidt erop dat je flink aan het uitbouwen moet. Zover ik kan zien voorplaat+ventilator, circulatiepomp, klephuis van tapwaterwisselaar.
Maar gezien de kosten voor nieuw misschien toch wel nuttig om het doen.

Heeft iemand van jullie daadwerkelijk wel eens zoiets gedaan bij een Avanta. Zo ja, dan zijn tips hoe te werk te gaan zeer welkom.
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #15
Klus valt wel mee. Pomp hoeft niet los. Haal de de bovenste stekker op de automaat los (grijze).
Draai de onderste koppeling van het gasblok los (wel even gaskraan dicht).
Haal de gele lucht inlaatbuis los van de ventilator.
Draai nu de 4 moeren van de voorplaat los. Nu haal je de hele brander, ventilator en gasblok weg. Je kan nu "eenvoudig" bij de 3 wegklep. Als je de motor heb verwijderd kan je met een kleine waterpomptang of bahco het binnenwerk los draaien. Vervang altijd de grote rode pakking van de voorplaat, en kijk goed of de isolatie niet scheef gaat bij terug monteren. Nu alles terug monteren en controleren op dichtheid, ook gas, en klaar.

Succes
 

Xr8

  • #16
Pomp hoeft er niet uit. Bij de set zit de benodigde ringen ed geleverd waarmee je eea kunt afstellen.
Om nou zo te stellen dat afstellen waarschijnlijk niets zegt vind ik kort door de bocht. Een juiste afstelling kun je niet zien aan een blauw vlammetje. De waarde moet op 8,8% liggen op hoog en laaglast. 0,1% naar boven of beneden mag. Komt dus redelijk precies.

Als je de warmtewisselaar opent dan in ieder geval de rode ring vervangen. Als deze niet goed zit, of is uitgedroogd dan zal op termijn je voor manteltje een ander model krijgen.

Als je toch bezig bent, tussen de brander zit vaak nog een oude witte of rode pakking. Deze vervangen door de nieuwe grafiet pakking, voorkomt E4 storingen.

Succes.
 

Moer65

  • #17
Opnieuw met dank voor de informatie. Ga eens kijken wat ik ga doen.

@Xr8: Ik heb mij niet voldoende duidelijk uitgedrukt, verkeerde interpunctie, foute zinsbouw; ik bedoelde te zeggen dat een blauwe vlam op zich niets zegt. Ben het dus met je eens dat de toleranties nogal nauw zijn.
 

Moer65

  • #18
Ik heb de afgelopen dagen nog eens goed naar het geluid vd actuator geluisterd. De actuator loopt open en dicht met dat karakteristieke geluid, maar het geluid lijkt in het geheel niet op een motortje die het zwaar heeft en verandert niet gedurende de looptijd, zoals je zou verwachten als de driewegklep zwaar zou gaan lopen.
Daarnaast had ik gisteren toegang tot een eenzelfde Avanta en daar ook eens geluisterd. Hetzelfde geluid.

Kom tot de conclusie dat Grashopper met de eerste opmerking op mijn startvraag, dat dat geluid normaal is, de spijker op zijn kop sloeg. Ik kijk het dus maar even aan.

Niettemin heb ik van alle opmerkingen en info veel geleerd en weet ik hoe ik de driewegklep moet uitwisselen als het daartoe komt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu