Remeha Avanta 28C (2009) E5 storing

mjo

  • #1
Ik heb sinds een paar dagen een terugkerende E5 storing op mijn avanta van 2009.
In tapbedrijf kan hij het nog wel een tijd volhouden (immers vollast).
Echter bij overgang naar CV of via opstart naar CV start hij op en gaat daarna naar laaglast (dit klopt).
Op laaglast is dan de ionisatie ook prima ...zegmaar 6-8. En dan ineens schakelt hij uit...
Enig idee waarom hij ineens afslaat terwijl ik een goede ionisatie aflees?
Kan dit ook te maken hebben met pakking 2015 ?
groet,
menze
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • Wilibald

    Specialist Verwarming
    • #2
    Klinkt als een ontsteektrafo of branderautomaat, deze mag je echter niet meer zelf vervangen.
     

    mjo

    • #3
    Hij ontsteekt prima dus het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak is of ik moet iets niet begrijpen. Is de ervaring er dat een nieuwe automaat deze storing kan oplossen zonder verdere aanpassingen?
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #4
    Hoe zijn de verbrandingwaarden?
     

    mjo

    • #5
    Waarden weet ik nog niet. Moet ik apparatuur voor zien te regelen.
    Zal ik voor en na dat ik brander /wisselaar hebt aangepakt moeten meten. Wellicht blaast hij wel af of is er ondermaatse verbranding. Meten is weten maar ja geen meter in huis.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #6
    En u weet dat het bij wet verboden is aan gas toestellen te weken zonder de juiste certificaten?
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #7
    haal de kap er eens af en plaats een foto van de gehele ketel met geopende mantel.
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    Moderator
    • #8
    de ontsteking kan prima werken maar via dezelfde trafo komt ook het ionisatiesignaal en in dit circuit kan wel een defect zitten, ik zou als de verbrandingswaardes e.d goed zijn eerst de trafo incl pen vervangen.
     

    mjo

    • #9
    Na veelvuldig tikken met de achterkant van een schroevendraai op de brander bleef de storing weg.....had een vermoeden dat de isolatieplaat wellicht wat aan gort was gegaan en deeltjes op het branderdek kwamen. Storing bleef vervolgens dagen uit. Heb onderhoudsset 2 besteld en deze zojuist geplaatst en onderhoud gedaan. Isolatieplaat bleek inderdaad te vergruizen. Morgen nog O2 afstellen met een geleende meter. Wees niet bang ik weet wat ik doe maar dank voor eventuele bezorgdheid.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #10
    Prima, maar je bent gewoon strafbaar.
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #11
    En een goede monteur zou juist dat soort problemen kunnen voorkomen, door ervaring wijzer geworden.
     

    mjo

    • #12
    Goede monteurs...ja daar zit het probleem vaak. Te vaak issues gehad na het 'onderhoud'. Ervaring heeft me wijzer gemaakt inderdaad. In de trand van een rijbewijs hebben gehaald maar niet kunnen rijden. Certificaat halen en geef hem een bestelbus en uren schrijven....geen vlieguren naast een ervaren man.
    Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er vakmannen maar het is niet meer wat het was.
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #13
    Vroeger was het eigenlijk heel vaak ook niet anders, alleen de ketels en de techniek wordt lastiger.
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #14
    Maar wil je nog een foto plaatsen?
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu