Regeling verwarming - Vloer 's nachts door laten werken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo klussers,

Ik zou graag willen weten hoe ik het beste om kan gaan met ons verwarmings systeem.

We hebben in woonkamer en keuken vloerverwarming met zoneregelaar.
De rest van de woning is voorzien van radiatoren met thermostaatkranen.
Via ondergrondse leidingen verwarm ik ook een vrijstaande garage met radiatoren en thermostaatkranen. Deze hele garage zit achter een tijdgestuurd "zoneventiel".

Ik heb een Nefit ecomline exccelent met moduline 30 ingesteld op volledig weersafhankelijk regelen.

Nu is eigenlijk de vraag:
Moet ik de vloer 's nachts door laten werken op, omdat dit zuiniger zou zijn. Zo ja moet dit dan ook wa of op ruimte temperatuur.
 
Hoi Bas11

Als het van mij was deed ik het volgende, de Mod 30 instellen op alleen Wa regelen.

Dan de minimale temp instelling voor het CV water op ca 28 °C zetten zodat dat altijd aanwezig is als minimun aanvoer.
Bij een buitentemperatuur van 22 °C blokkeren CV uit (instellen naar uw eigen wensen).

Zodat uiteindelijk de vloerverwarming altijd kan worden voorzien van warm CVwater als de vloer daar om vraagt via de thermostaatkraan van de vloerverwarmingunit.

De vloer zou ik dan constant met water van ca 22°C tot 28 °C voeden om een constante basis temperatuur te behouden (in te stellen naar behoefte maar nooit hoger dan 32°C CVwater temperatuur)

De WA regeling past zich zelf wel aan als de CVwater temperatuur hoger moet worden ivm de buiten temperatuur.
Zodat de radiatoren indien nodig via de thermostaat kraan de andere ruimten kan voorzien van warmte.

Als u het goed heeft ingesteld kan ook bij nachtverlaging via de klok, de minimale water temperatuur gehandhaaft worden op die 28°C. behalve bij een hogere buiten temperatuur.

U blijft dus ook s'nachts de vloer doorverwarmen omdat het een zeer traag medium is, wat als het eenmaal op temperatuur is weining onderhouds warmte behoeft.

Vr Gren succes ermee
 
Bedankt cvolieboy

Dus als ik het goed begrepen heb dag en nacht op wa laten draaien, en de minimale watertemperatuur op 28 graden instellen.
Oh ja ehh de watertemperatuur nooit hoger dan 32 graden de vloer insturen.

Waarom is dit eigenlijk?
 
Je zou ook proef ondervindelijk kunnen nagaan hoe lang het duurt voordat je vloer afkoelt. Aan de hand daar van kun je de nachtverlagingstijd kunnen instellen. de opwarmtijd is nagenoeg gelijk, zo weet je ook hoe vroeg de ketel weer moet opstarten om op tijd een warme vloer te krijgen.

Voor werkende gezinnen is het soms niet de moete waard om 's ochtends voor een half uurtje de hele vloer op te warmen en is het verstandig om voordat je 's middags thuis komt de ketel op te stoken.

Dit laatste is natuurlijk ieders voorkeur en wens.
 
Chathanky,

Dat is waar, maar bij mij is er altijd iemand thuis.Maar bedankt voor het meedenken. Ik realiseer me nu wel dat alle radiatoren in huis in de nacht ook vragend gaan staan.

Zou de hele nacht door stoken op een lage temperatuur dan wel zo slim zijn.
Of sla ik de plank nu mis?
 
Hoi bas11,

Als u langdurig op een vloer verblijft die een temperatuur heeft die hoger ligt dan ca 32°C heeft uw hart niet meer voldoende pompcapaciteit om al het vocht uit uw benen weer naar boven te pompen.

U zal dan mogelijk dikke onderbenen krijgen omdat die het vocht vast gaan houden.

Op advies (al jaren geleden) van de gezondheidsraad is deze temperatuur van 32°C als maximaal te gebruiken voorgesteld om die klachten te voorkomen.

Zet de radiator kranen dan 's nachts dicht zolang het niet nodig is die te gebruiken en als het 's winters vriest mag er wel water van 28°C doorlopen om bevriezen te voorkomen. :mrgreen:

Vr Gr
 
Cvolieboy,

OK, ik zal eens kijken hoe warm ik het water de vloer in stuur. Bedankt voor de tip.
Er is nu voor ons namelijk een tweede probleem opgelost!
 
Cvolieboy,

Nou... ehh, de temperatuur stond ietsje hoger. :oops:
Op 45 graden.

En af en toe in de weekenden als ik zelf ook meer thuis ben heb ik me al eens verbeeld dat mijn schoenen maar moeilijk aan gingen. :mrgreen:
 
Klussers,

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met ons vloerverwarmingssysteem.
Dan weer te koud, dan weer te warm.
De situatie is als volgt: ketel is een nefit ecomline excellent de regeling is voledig wa met moduline 30. Systeem bestaat uit ca. 50 vierkante meter vloerverwarming in de woonkamer en de keuken en uit radiatoren op de eerste verdieping. Ik heb de WA staan op 20 graden water bij 20 graden buiten, en 50 graden water bij -10 graden buiten. Ook heb ik een bypass ziten vlak voor de vloerverdeler, ingesteld op 0,2 bar
Verder heb ik een zoneregelaar honeywel met draadloze thermostaatjes.
Deze bedient de vloergroepen.
Het huis is super geissoleerd, de vloertemperatuur is momenteel 23 graden, de aanvoertemperatuur op de verdeler is 32 graden en de temperatuur in huis is nu 23 graden. (iets te warm, wil graag rond de 21 graden zitten)
Vraag: hoe hoog stel ik de aanvoertemperatuur in op de verdeler, zodat er warmte genoeg is en zo gelijkmatig mogelijk de vloer op temperatuur houdt.
 
Je schrijft dat je vloertemperatuur 23 graden is en je ruimtetemperatuur ook.

Dit is zeker mogelijk, zeker bij een goed geïsoleerd huis.
De interne warmtebronnen zoals elektrische verbruikers en de bewoners kunnen de woning op peil houden. (dit is nu blijkbaar gelijk aan je warmteveliezen van je woning)
Met enig rekenwerk zou een temperatuur tussen de 28 en 30 graden aanvoer voldoende zijn om je huis op 21 graden te houden in deze omstandigheden.
Dit kun je doen door je vloerverdeler wat lager in te stellen of je stooklijn iets lager in te stellen zodat je verdeler deze temperatuur aangeboden krijgt.
Het laatste kan er voor zorgen dat je start en stops van de ketel toenemen. zolang dit niet binnen de 10 minuten valt is het niet zo`n ramp.

Bij 20 graden buiten is de stooklijn ook 20 graden. Theoretisch ideaal maar vaak is dit niet goed. Onder de 18 graden buiten is het vaak helemaal niet nodig om de ketel op te stoken. De kamertemperatuur gaat toch niet onder de 20 graden zijn.
Is je huis zeer goed geïsoleerd dan volsta je vaak met een nog lagere stookgrens. Dan kan het zijn dat je pas hoeft te verwarmen als het onder de 15 graden is.

Met een goed geïsoleerd huis met weinig warmtevraag is het niet verstandig om een nachtverlaging toe te passen. het huis koelt nauwelijks af in de nacht en doordat je met een lage temperatuur verwarmd met vvw duurt het lang voordat je woning op temperatuur komt.
De dip komt dan vaak enkele uren later waneer de dagelijkse actifiteiten weer beginnen.
Mocht je dit toch willen dan verlaag je enkele uren voor het slapen en verhoog je enkele uren voordat je weer op staat.
De besparing is in dit geval minimaal.

Kort samengevat, verlaag je aanvoertemp. van je vvw verdeler met max 4 graden. en kijk even na wat je stookgrens is. (bij welke buitentemp mag je ketel gaan verwarmen)
 
Stookgrens staat nu op 17 graden.
Ik zal de aanvoertemperatuur bij de verdeler aanpassen, doe ik dit dan bij de maximale keteltemperatuur dus 50 graden?
 
De vraag is nog of je vvw hebt als hoofd of bijverwarming.
Voor bijverwarming kun je de aanvoerverdeler begrenzen, als hoofdverwarming kan het wel eens te koud worden. Dan is het beter om je stooklijn te gaan veranderen.

De vloerverwarming is voor een groot deel zelfregulerend maar welicht net niet voldoende voor hartje winter. Dat de ruimte in de winter 1 graadje koeler wordt hoeft nog niet te zeggen dat het koud aanvoelt in de woning.

De vloer geeft ongeveer 11 watt/m2 warmte per graad verschil met de ruimtetemperatuur wat inhoud dat je vermogen verdubbelt als het verschil van 1 naar 2 graden verandert. (daarna neemt de toename in vermogen steeds sterker af, 3 graden 33,3%, 4 graden 25%)
Dit verklaart veelal het probleem dat het tussenseizoen het huis enkele graden warmer is dan in de winter.
Je kunt hiermee zelf rekenen wat de toename is in vermogen als de ruimtetemperatuur verandert.
Met de gegevens van de stooklijn erbij kun je naar believen het vermogen uitzetten voor de overgangsperiode naar hartje winter.
Het lijkt eenvoudig maar je zal denk ik nog enkele keren een fijne correcties moeten uitvoeren voordat het geheel naar wens is.

De belangrijkste instellingen zijn: het voetpunt en het verloop naar hartje winter.
Met de documentatie van de moduline moet je er vast wel uit kunnen komen.
 
Het is als hoofdverwarming uitgelegd, maar de stooklijn veranderen is nadelig voor andere vertrekkken met radiatoren die dan te koud blijven.
De stooklijn is voor de rest van de woning perfect alleen de woonkamer en keuken zijn te warm.
Ik probeer het met de aanvoertemperatuur op de verdeler te benaderen, als de temperatuur tussen 20,5 en 21,5 varieert ben ik tevreden.
Zal ik de bypass verder openen of het retourventiel op de verdeler knijpen??
 
Er zit toch een vloerthermostaatkraan op? Hiermee stel de de vloertemperatuur vast.

De bypass veranderen heeft nadelige gevolgen voor de ketel, die mag alleen doorlaten als de vloerthermostaat is dicht gelopen.
 
Eh , tja de thermostaat bedoel ik. Deze nu op 28 graden ingesteld.
Nu even een paar dagen aanzien denk ik.
Bedankt voor zover!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan