Radiatorknoppen vervangen - ringetje van de knelkoppeling

FXVBH

  • #1
Beste mensen,

De thermostaatknoppen zijn inmiddels 35 jaar oud.
Pinnetjes haperen met regelmaat, ofwel, moeten vervangen.
Inspuiten pinnetjes, pinnetjes heen en weer halen, kloppen en poetsen
etc helpt niet meer.

Iets zegt mij dat het vervangen alleen met het laten zitten van het
knelringetje, die natuurlijk muurvast aan de pijp vastzit, misschien
niet zo'n goed idee is.

Ik zit er dan ook aan te denken om het stuk pijp van de aanvoerleiding
naar de radiatorknop in alle gevallen te vervangen.
Maar dit is veel meer werk, lastige bochie's buigen etc.

Hebben jullie een tip waarbij het ringetje van de knelkoppeling
kan blijven zitten ?

Ben bang van niet, maar dan is het niet anders.

Grt, FX
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Je kan proberen het ringetje te laten zitten. Waarschijnlijk zal je de kopperling flink wat vaster moeten aandraaien.
    Als ik een nieuw ringetje ga gebruiken zaag ik het oude voorzichtig door tot het bijna is door gezaagd.
    Met een tang beet pakken en draaien dan breekt het ringetje wel.
    Let op je mag de buis niet beschadigen.
    *wgb*
     

    FXVBH

    • #3
    Hoi
    Kijk, dat van dat ringetjes bijna doorzagen en dan voorzichtig
    het ringetje er af zien te breken lijkt mij dus een zeer goed plan.
    Zal het proberen met een baby ijzerzaagje zonder de leiding
    te raken.
    Bedankt alvast, grt FX
     

    Ketelchrisje

    Specialist Verwarming
    • #4
    Als de zaagsnede voldoende diep is kan je hem mbv een platte schroevendraaier makkelijk breken, maar moet dit wel een vrij nieuwe en goed passende schroevendraaier zijn die lekker "hapt" in de zaagsnede.

    dit levert gegarandeerd een mooie breuk zonder de pijp te beschadigen ;)
     

    FXVBH

    • #5
    Ook bedankt.
    Wat zou ik zonder dit forum moeten.:roll:
    En een goed scherpe schroevedraaier heb ik zeker.
    Grt,FX
     

    Chathanky

    • #6
    Wat minder risicovol is om de ring met een klein hamertje rondom te tikken. De ring zal dan vanzelf los komen en kun je hem er zo afschuiven. Je loopt dan geen risico dat je de leiding in kerft met de zaag of de schroevendraaier.
     

    Xr8

    • #7
    Ringen zowieso vervangen. Deze zijn per merk verschillend. Heeft de nieuwe kraan een kortere inbouwlengte dan kun je dit opvangen door er een puntstuk in te draaien 15 x 1/2". Zo win je wat bouwlengte.

    Afhankelijk van het ringetje kun je ook een bahco om de leiding doen en een tik tegen de wartel geven. De ringen gaan dan nog wel eens los. Anders inzagen zoals al aangegeven. Werkt prima.

    Succes.
     

    Mobel

    Specialist Verwarming
    • #8
    :!:

    heb je al rondgekeken of die kranen nog worden verkocht , zo ja ,dan alleen binnenwerk van de kraan vervangen

    scheelt een hoop werk
     

    FXVBH

    • #9
    Allen bedankt. Heb er hier een los liggen, kijken
    hoe het binnenwerk er uit ziet.
    Grt, FX
     

    Xr8

    • #10
    Vervang gewoon het geheel bij dit soort oude kranen. Aftappen moet je toch. Dat is vaak het meeste werk. Gezien het feit dat de kranen al 35 jaar oud zou ik geen risico nemen. Zonde van al het werk als het achteraf niet werkt.

    Succes.
     

    FXVBH

    • #11
    Heb besloten je advies op te volgen om ze helemaal
    te vervangen gezien de leeftijd van de thermostaatkranen.
    Ben wel blij met de tip dat in een ander geval er een mogelijkheid
    is om alleen het binnenwerk te vervangen.
    Grt, FX
     

    Xr8

    • #12
    Die mogelijkheid is er is bepaalde gevallen inderdaad. Echter van zulke oude kranen van vreemde merken kun je vaak niets meer krijgen. Vervangen is dan de enige goede oplossing. Er zijn wel mogelijkheden om met speciaal gereedschap binnenwerken onder druk te vervangen. Ideaal bij grote installaties.

    Vervang tevens de staartstukken door degene die bij de kranen horen. Ook hier zijn wel eens problemen mee, dat een en ander net niet goed op elkaar past.

    Succes.
     

    FXVBH

    • #13
    Wat zijn staartstukken ?
    FX
     

    Xr8

    • #14
    Het deel wat in de radiator gedraaid word. Hier zit tevens de wartel omheen waar de kraan mee vast komt aan de radiator.

    Let op dat er bij oudere radiatoren ook wel 3/8" gebruikt werd en bij leden radiatoren 3/4 en 1". Tegenwoordig is het bijna allemaal 1/2"

    Succes.
     

    FXVBH

    • #15
    Nogmaals dank.
    Grt, FX
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu