Radiator ombouw-vensterbank voor convector

Piccolina

  • #1
Beste klussers,
wij hebben aantal convectors inbouw die wij willen leuk bekleden met de MDF panelen en vensterbanken. Het worden zo'n zit banken, dus brede vensterbanken.

wij zijn helemaal onervaren... hebben wij MDF van 18mm en kunnen wel zagen en ik weet hoe ik het eruit wil laten zien (zie foto) maar mijn man gaat klussen en weet niet welke versteviging hij moet geven voor de ombouw.
Het zal dan dichte panelen ombouw worden met open onderkant en bovenkant (frontale zicht). Hoogte is c. 50 cm, lengte c. 3 mtr.

Ik heb ook nog een vraag: ik zie op internet dat op mdf panelen kan je een soort kant maken of een randje. Welke gereedschap moeten wij ervoor gebruiken?

Nou alle tips welkom voor beginnende klussers :)

 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Rene de klusser

    Specialist Bouw
    • #2
    Ga er wel van uit dat je meer dan de helft van het rendament van de convecter gaat verliezen op deze manier.
    Beter is om aan de bovenzijde roosters te plaatsen.
    En die mooie ronde kanten of schuine kanten die maak je met een bovenvrees met een naar eigen smaak gekochte vrees.
     

    Piccolina

    • #3
    Nee bij jaga moet alleen de onderkant en boven-zij kant 10-12 cm open blijven. Zo gaat bij die radiatoren warmte in en uit...
    Daarom heb ik zo'n ontwerp gekozen
     

    Frank

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #4
    Onderschat het niet als je hier nog geen ervaring mee hebt maar aan de andere kant moet je ergens beginnen om ervaring op te doen. Er gaat aardig wat tijd inzitten. Maar je kan ook complete bouwpakketten kopen

    Hier wat tips:
    Teken op grafiekpapier of in een computerprogramma (Google sketchup) precies hoe je het hebben wilt qua maatvoering en houdt daarbij rekening waar je welke verbinding wilt maken. Houdt rekening met de materiaal dikte (18mm) en meet die dikte even na want ik had laatst platen van 18,3mm en dan ga je de mist in met een hele strakke verbinding.

    Probeer zo min mogelijk kopse kanten van het MDF in zicht te krijgen (in verband met afwerking).
    Maak vervolgens een tekening van een volle plaat MDF (122x244) en verdeel daar alle te zagen stukken over op zo'n manier dat je met horizontale zaagsnedes de plaat in stroken zaagt en daarna uit de stroken de individuele panelen.

    Ga dan naar een bouwmarkt waar ze voorgegronde MDF verkopen. Dat scheelt weer in het gronden.
    Laat je zaagplan zien en laat alle delen voor je op maat zagen. Neem ook alle reststukken mee want die zijn makkelijk om verbindingen mee te haaksen.

    Voor de verbindingen zijn er diverse mogelijkheden:
    1 schroeven in combinatie met lijmen, maar dan moet je achteraf wel alle schroefkoppen wegplamuren. Tip: gebruik hiervoor 2 komponenten polyester plamuur, dat krimp niet en kan je spiegelglad maken.
    Alle schroefgaten voorboren en verzinken. Ik gebruik zelf schroeven van 3,5 x 40. Bij die maat heeft het MDF niet zo gauw de neiging om te barsten als je niet voorboort.

    2 met duvels of lamellos en lijm (even googelen) maar daar heb je al wat meer gereedschap en ervaring voor nodig.
    Gebruik in deze fase de reststukken om de platen haaks tov elkaar te houden. Schroef desnoods een stuk vast op de werkbank als hulpstuk.

    Prepareer eerst alle verbindingen, zet het geheel in elkaar zonder lijm en werk de verbindingen eventueel nog bij. Daarna ga je gronden en lakken, en daarna zet je hem definitief in elkaar met lijm.

    Behandel de delen MDF met zorg want je stoot er vrij makkelijk een buts in.
    Dus nadat alles gezaagd is moet je alle delen die in zicht komen even het kantje af frezen. Zelf vind ik een licht schuin kantje van 1mm wel mooi, rond wordt gauw oubollig. Maar dan heb je wel en bovenfrees nodig of een vaste hand en een vlakke schuurklos.

    Dan alle kopse kanten bewerken want die zijn niet mooi. Dus gronden met verdunde grondverf en schuren, weer grondverf en weer schuren etc. Je kan ook eerst een laagje verdunde houtlijm aanbrengen als eerste laag.

    Steek veel tijd in het afwerken van de grondlaag want dat bepaalt het eind resultaat heel sterk. Vervolgens aflakken met acryllak.
    Gebruik een mohair roller en breng de lak heel snel op met 2 of 3 keer rollen en rol één keer na met een schuimroller.

    Zelf ben ik nu een tv, stereo, cd opbergmeubel aan het maken met een tv-lift er in en diverse deurtjes, en kan je zeggen dat er al heel wat tijd in zit. Maar vandaag is de eerste eindlaklaag er op gezet.
    Succes!
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu