Radiator diagonaal aansluiten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn oude Vaillant VR ketel (VCW NL 182E) begint wat kuren te vertonen
en ik zit er aan te denken om hem te laten vervangen door een HR ketel.
Aangezien ik dan toch bezig ben wil ik ook maar gelijk een radiator
probleem in de woonkamer aanpakken.

In de woonkamer heb ik namelijk altijd het gevoel gehad dat er een
lichte ondercapaciteit is kwa verwarming.
Een extra verwarming bijplaatsen is geen optie, dus
zat ik eraan te denken om een bestaande radiator te laten vervangen
door een radiator met een hogere warmteafgifte.

Voor de volledigheid meld ik allereerst dat het gaat om een
tussenwoning uit 1979 met thermopane beglazing uit 1979.

De radiator die ik wil vervangen zit aan de achterkant van het
huis. Hier bevind zich momenteel een type 32 radiator met de afmetingen
192 cm x 40 cm. Het is de originele radiator uit 1979 met dus maar
twee lamellen. Deze wil ik gaan vervangen door een radiator 195 cm x 40 cm,
type 33. Deze zal een hogere warmteafgifte hebben vanwege de 3 lamellen.
Op de site van de fabrikant (www.radson.com) staat
dat de beste methode om de radiator aan te sluiten diagonaal is.
In mijn geval komen de aanvoer/retourleidingen uit het plafond aan de
linker kant van de radiator. Het meest logische is dan om de aanvoer
linksboven en de retour linksonder van de radiator aan te sluiten.
Als ik hem echter diagonaal aan wil sluiten zou ik kunnen overwegen om
de retourleiding achter de radiator door te voeren naar de rechteronderkant
van de radiator. Op deze manier loopt de retourleiding uit het zicht en
heb ik hem toch diagonaal aangesloten.

11329_radiator_2.jpg


De vraag is of het verschil echt
groot zal zijn tussen diagonaal aansluiten en "gewoon" aansluiten?
Is diagonaal aansluiten aan te raden met een 195 cm lengte type 33 radiator?

Alvast bedankt
 
Ja.

Handiger is het om de retourpijp onder de radiator door te laten lopen: dus links iets verder naar beneden laten komen en dan oversteken naar rechts.
 
Het verschil tussen een type 32 en 33 zal niet bijzonder groot zijn.

Indien de huidige radiator alleen links is aangesloten kunt u overwegen deze diagonaal aan te sluiten, deze zal dan meer vermogen kunnen afgeven, vermoedelijk zit daar meer winst in.

Aan de andere kant kan het zeker geen kwaad naar type 33 te gaan, zeker als u deze diagonaal aansluit. Twee meter extra verwarmingsbuis levert ook weer wat vermogen op, alle beetjes helpen.
 
Mijn methode zou zijn: eerst de radiator afhangen en dan de aansluitingen voor elkaar frotten. Lijkt me onhandig om een pijp achter de radiator langs te monteren .
 
De huidige radiator is alleen links aangesloten. Het is een oude radiator
uit 1979. De nieuwe radiator heeft niet alleen een lamel meer, maar
is estetisch gezien ook mooier omdat er een rooster boven op ligt
en een zijpaneel.

Ik begrijp in ieder geval dat jullie denken dat diagonaal aansluiten
duidelijk beter is dan alleen links aansluiten.
 
Fiesiekus schreef:
Mijn methode zou zijn: eerst de radiator afhangen en dan de aansluitingen voor elkaat frotten. Lijkt me onhandig om een pijp achter de radiator langs te monteren .

Geen probleem hoor.
Zo zit het ook bij mij in de badkamer.
Retour achter de radiator langs.
 
Hartstikke leuk al die reacties.

Of het verschil in Watts tussen een type 32 en een type 33 groot is weet
ik niet. Het maakt allicht een verschil.

Verder zie ik dat de lamellen bij de radiator uit 1979 "tussen de
waterkanalen" zijn gelast. Op de site van Radson lees ik dat Radson
een methode gebruikt van de lamellen lassen "op de waterkanalen".
Ik denk dat men in 30 jaar tijd toch een en ander geperfectioneerd
heeft om er nog meer Watts uit te persen.
 
Vast wel, maar hou er ook rekening mee dat om zuinig te stoken met een HR ketel de watertemperatuur eigenlijk ook omlaag moet.

Verder hangt het af van de situatie in de woonkamer;
afhankelijk van hoeveel radiatoren daar hangen,
zou ik van 1 radiator vervangen door een ander met iets meer vermogen geen wonderen verwachten.

Het goed inregelen van de hele installatie kan ook al schelen.
 
Kloek77,

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben ook benieuwd hoe de opwarming van
de woonkamer gaat worden als ik een HR ketel aanschaf. De VR ketel
die ik nu heb stuurt water van 90 graden de radiator in. De HR ketel
zal dit standaard op 75 graden doen. Ik ben benieuwd of dit
genoeg/acceptabel is. Natuurlijk kan ik de aanvoertemperatuur
van de HR ketel opkrikken naar 85 graden, maar dat zal er niet
zuiniger op worden.
 
Denk toch dat je een berekening moet maken aan de hand van het kamervolume en de radiatorvermogens (die laatsten bij de aanvoer- en retourtemperaturen van je nieuwe HR-ketel).
 
Fiesiekus,

Ik vrees dat ik de aanvoertemperatuur van de HR ketel zal moeten opschroeven om het te
gaan verwarmen. Ik wil namelijk geen extra verwarming gaan plaatsen.

De situatie is als volgt:
Er bevinden zich twee radiatoren in de woonruimte.
Het gaat om een woonkamer met openkeuken van een tussenwoning.
De keuken zit aan de voorkant. Hier zit een designradiator gemonteerd,
enkelplaats, 2000 x 450 mm, type Plieger Murano. Warmteafgifte is
1046W. Er staat echter niet vermeld bij welke aanvoer/retour temperatuur dit is.

Aan de achterkant van de woonkamer zit nu dus een type 32 radiator,
1920 x 400 mm.

Op dit moment wordt dit dus door een VR ketel aangestuurd met
90 graden aanvoertemperatuur. De ruimte wordt hiermee voldoende
warm.

De inhoud van woonkamer + open keuken is 108 m3.
Als ik reken met 55 W/m3, dan komt dit neer op een totaal van 5940 Watt.

De nog aan te schaffen Radson radiator zal bij 75/65/20 een capaciteit
hebben van 3740 Watt. Bij 90/70/20 heeft het een capaciteit van 4675 Watt.

Ga ik de ketel vervangen door een HR ketel, dan zal de aanvoertemperatuur
75 graden zijn. En zal de warmteafgifte van de 2 radiatoren dus minder
zijn. Ik probeer dit dus te ondervangen door de type 32 radiator te vervangen door type 33
in combinatie met diagonaal aansluiten.

De designradiator in de keuken ga ik niet veranderen. Ik zou de enkelplaats designradiator
kunnen vervangen door een dubbelplaats, maar dan gaat het keukenkastje iets moeilijker open.
Dit probeer ik dus te vermijden.

Mocht de oplossing zoals ik nu dus voor ogen heb, niet werken, dan
zijn er drie dingen die ik kan doen:

1. verhogen van de aanvoertemperatuur van de HR ketel
2. vervangen van de enkelplaats radiator in de keuken door een
dubbelplaats.
3. vervangen van de thermopene beglazing door HR++ glas.

Mijn voorkeur gaat in dit geval naar optie 1 uit, ondanks dat dit me
misschien meer gasverbruik gaat kosten.
 
Allemaal een beetje krap; ook die 55 W/m³ geldt voor een goed geïsoleerde woning. Maar goed, je kan het een winter aanzien en kijken of die wijziging een verbetering van je comfort geeft.

Wat is het ketelvermogen van die oude ketel? Staan de voetventielen open in de woonkamer?
 
Het is inderdaad krap aan.
Maar op dit moment wordt de woning goed verwarmd.

Aanschaf van een nieuwe ketel en een nieuwe type 33 radiator
in combinatie met een aanvoertemperatuur van 90 graden zal
dus zeker geen verslechtering geven.

Natuurlijk wil je eigenlijk niet op 90 graden aanvoeren, maar dat
zal ik proefondervinderlijk moeten vaststellen.

Ik ben momenteel niet thuis, dus kan niet nagaan wat het
vermogen van het Vaillant VR toestel is. Het is echter een
doodnormale VR ketel, CW3. Ik wil het gaan vervangen
door een HR ketel CW4.

Wat zijn voetventielen? Waar dienen ze voor?
 
Regelen het debiet door de radiatoren en zitten in de retour, nog net aan de radiator.

Soms worden ze wel eens "vergeten" en staan dan (te veel) geknepen.
 
Als ik vanavond thuis kom ga ik wel even kijken.
Ik neem aan dat ze maximaal open moeten staan.

Ik ben weliswaar technisch onderlegt, maar ik ben geen cv monteur.

Kun je mij uitleggen wat debiet is?
 
Liters/sec.
Overigens regelt een modulerende ketel heel anders dan je bestaande (denk ik). Hij houdt de T-verschil (aanvoer/retour) op 20 graden; ik weet niet of ie heel snel op een aanvoer van 90 komt als jij dat als temp. instelt.
 
Ja,

Ik ben ook wel benieuwd hoe die modulerende ketel gaat werken.

Er schijnt ook verschil te zitten in het gebruik van een modulerende
thermostaat en het niet gebruiken van een modulerende thermostaat.

Bij het niet gebruiken van een modulerende thermostaat schijnt het
dat je toch nog gebruik maakt van het modulerende vermogen van
de ketel.

ik moet nog iets meer op internet googlen om erachter te komen hoe
het nu echt allemaal samen werkt.
 
Verder lees ik net in de handleiding van de nog aan te schaffen HR ketel, dat
er een maximum aanvoer temperatuur van 85 graden
is.
 
Zoals gezegd de HR ketel functioneert beter als de temperatuur van het retour water rondom de ???? graden is. Een specialist kan de vraag tekens invullen zelf ben ik dat even kwijt. Mij lijkt dus als je de ketel temperatuur gaat opschroeven je veel minder HR krijgt. Voor een beter rendement grotere radiatoren plaatsen.
*wgb*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan